23948sdkhjf

De hetaste trenderna inom ekovärlden

Nytt liv för gamla trender inom ekovärlden. På den internationella scenen har det bland annat blivit hett att jobba med nya sötningsmedel, göra nya veganska tolkningar av klassiska produkter samt arbeta med färre ingredienser och mindre paketeringar.

Inga revolutionerande koncept verkar ha fått genomslag i ekobranschen i år. De trender som lyftes fram på ekomässan Biofach, som hölls i tyska Nürnberg i mitten på februari, uppgavs tangera de redan kända megatrender som det tyska Zukunftsinstitutet identifierat: att ha en livsstil och ta fram lösningar för en mer välmående planet. 

Inom de områdena identifierade mässan trenden att jobba med nya och naturliga sötningsmedel. 

– Jag tror att man inte fokuserat på hälsan under en längre tid. Det har handlat om att få ner kostnader och göra produkter med onaturliga ämnen. Något man lyckats med, vilket lett till utbredda problem med övervikt. Därför tänker vi mer vad vi äter nu. Och att få i oss mer naturliga och hälsosamma produkter, säger Marina Herter, grundare och vd på tyska Häppysnäx, som bland annat gör godis på frukt och choklad som är sötad med agavesirap.

Andra trender som pekades ut av mässan var ett mer meningsfullt förhållande mellan lokala och importerade produkter, att arbeta med färre ingredienser och mindre paketeringar samt göra nya veganska tolkningar av klassiska produkter. Vissa fenomen som inte är revolutionerande nya. 

– Det stämmer att göra veganska motsvarigheter av existerande rätter eller produkter inte är en ny trend. Men det är inte exakt det vi gör heller. Vi säljer inte våra pålägg som en vegansk philadelphia, utan som något eget. Och det tror jag blivit vanligare, att man göra nya saker som kanske liknar eller omtolkar i stället för att imitera, säger Sandy Zwicker, produktchef på tyska Nabio, och fortsätter:

– Det sker definitivt mer innovation både inom det ekologiska och det veganska segmentet. Det händer mycket mer än bland icke-ekologiskt. Och det tror jag ändå är en trend.

Therese Ranch, vd och grundare av Camelina of Sweden som gör olja av åkerväxten oljedådran som också kallas camelina, tycker sig även ha märkt av ett ökat intresse för den typen av växter hon håller på med.

– Det har blivit mer vanligt att vi går tillbaka till våra rötter och att människor blir mer nyfikna på kulturväxter och kulturspannmål. Jag tror att folk förstår att när vi inte manipulerar växterna är naturen rätt smart och ger oss det vi behöver.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109