23948sdkhjf

7 av 10 störs av ljudnivån på krogen

Ljudnivån och samtalet är en viktig del av matupplevelsen, menar stjärnkocken Fredrik Eriksson.

Många svenskar väljer bort restauranger och kaféer med hög ljudnivå. 7 av 10 svenskar uppger att de ofta eller ibland har svårt att för ett samtal på krogen, visar en Novus-undersökning. 

Så gott som alla i undersökningen, 97 procent, tycker att det är viktigt att kunna höra och föra ett samtal i miljön. Tre av fyra önskar att ljudnivån på restauranger och kaféer generellt vore lägre och mer samtalsvänlig.

– Att lyckas med god mat och en lugn miljö är en framgångsfaktor i vår bransch. Ljudnivån och samtalet är en viktig del av matupplevelsen. Men trenden med öppna planlösningar och kala restauranger har skapat miljöer som förstärker ljudnivån, säger Fredrik Eriksson, prisbelönt kock som driver Långbro Värdshus och Restaurang Nationalmuseum i Stockholm.

Bland svenskarna över 45 år är det 8 av 10 svenskar som har svårt att föra samtal på restauranger och kaféer på grund av ljudnivån, enligt Novus-undersöknikngen som gjorts på uppdrag av Phonak, ett varumärke för hörapparater. 

Av personerna i undersökningen som uppger att de hör ganska eller mycket dåligt svarar 65 procent att de känt sig exkluderade på grund av ljudnivån på serveringsställen. Var femte svensk undviker ofta eller helt att gå på kafé eller restaurang på grund av ljudnivåerna.

– Det är mycket allvarligt att en så stor grupp svenskar känner sig uteslutna från en så viktig del av den sociala samvaron som restaurang- och kafébesök. Över 1,5 miljoner svenskar har nedsatt hörsel, och tyvärr dröjer det i snitt tio år innan en person som hör dåligt söker hjälp, säger Marie Bengtsson, marknadsdirektör på Phonak.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093