23948sdkhjf

Convenience fortsätter växa – ”består av prisökningar”

Convenience-handeln växer för tionde kvartalet i rad, men det är prisökningarna som ligger till stor del bakom tillväxten.

Den ackumulerade utvecklingen hittills i år (jan-sep) för branschen uppgår till 4,1 procent. Den positiva utvecklingstakten har dock kontinuerligt avtagit sedan Q2 2022, då siffran uppgick till 8,0 procent. Kvartal tre 2023 steg tillväxten med 1,9 procent, jämfört med samma kvartal föregående år.

– Men i verkligheten ligger försäljningsvolymerna i stort sett stilla. Hela tillväxten består av prisökningar, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden.

Bengt Hedlunds menar att branschen hittills inte har drabbats av några betydande försäljningstapp i lågkonjunkturen. Anledningen är branschens relativt låga priser i kronor och till stor del består av det man gärna vill ”unna sig”.

– Dock är tillväxttakten på nedåtgående de senaste fem kvartalen och det kan tyda på att vi ändå påverkas något av konjunkturen, kommenterar han.

Artikeln är en del av vårt tema om Servicehandel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062