23948sdkhjf

Kebabkampen hårdnar: Sjätte restaurangen för Holy Kebab

Holy Kebab öppnade nyligen sin fjärde restaurang i Stockholmsområdet och sjätte totalt, och Kebabspotting-profilen Jiray Seropian regerar i sommar i Humlegården. 

Kampen om kebabätarna hårdnar. Amir Kheirmand och hans Schysst käk dominerar i svenskarnas hem och ute på stan ökar konkurrensen, inte minst i huvustaden.

Tyska German Döner Kebab finns på åtta platser runt om i Sverige och söker aktivt efter nya franchisetagare. GDK Sweden har sagt sig sikta på att nå 40 enheter i landet, varav en fjärdel i Stockholm, inom sju år. 

Le Kebab är ytterligare en kedja med stora planer.

Bröderna Mario och Charbel Hammo har fem restauranger i Stockholmsområdet och har sagt att de vill ta Le Kebab även till övriga landet. Brödernas uttalade mål är att öppna ett 20-tal restauranger inom de närmaste åren.

Holy Kebab ligger dock steget före. Den unga kedjan har nyligen öppnat sin sjätte enhet i Sverige, och fjärde i Stockholmsområdet. Det senaste tillskottet invigdes i Sickla köpkvarter i Nacka kommun i slutet av mars. Med mottot ”We Speak Kebab” har verksamheten vuxit snabbt sedan starten för tre år sedan i köpcentrumet Asecs i Jönköping. 

– Vi är väldigt glada och förväntansfulla över vår etablering här i Sickla som var ett givet val för oss när vi letade plats för vår sjätte restaurang, säger David Zeren, grundare och vd på Holy Kebab, i ett pressmeddelande från fastighetsägaren Atrium Ljungberg.

Men kedjans expansion i huvudstaden saktas nu ned. I ett inlägg på Instagram meddelas att Sickla blir den sista nyöppningen i Stockholm på länge; ”Vi svär”.

Med i kebabkampen finns också sociala medier-profilen Jiray Seropian, känd för Instagramkontot "Kebabspotting" och för tre Meat on a stick-restauranger i Stockholm. I sommar är det han som ska driva pop up-restaurangen Humlan i samarbete med Stureplansgruppen. 

Konceptet är under bearbetning och processen med att finslipa menyn till den tillfälliga restaurangen i Humlegården kan följas i en serie på Jiray Seropians Youtube-kanal. I mitten av maj är det planerad öppning.

– I serien får ni följa med bakom kulisserna i mitt vardagliga arbete med att driva restauranger och parallellt öppna en ny. Haka på mig in i ”labbet” och var samtidigt med och påverka under resans gång, säger Jiray Seropian i en kommentar.

Artikeln är en del av vårt tema om Öppning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063