23948sdkhjf

Burger King-chefen om kedjans premiumresa – ”Vill ligga i framkant”

Gourmetburgare med asiatisk touch, uppfräschade lokaler och nya digitala beställningslösningar. Så vill Burger King göra klassresan upp till premiumsegmentet.

Burgarvågen skördar sina offer men Jeff Jackett, chief marketing officer för Burger King Scandinavia, är inte orolig. Det säger han trots att den amerikanska snabbmatskedjan stängt och flyttat många av sina restauranger under de senaste åren, förändringar som skickat signaler.

Med 118 restauranger från Kiruna i norr till Trelleborg i söder ser Jeff Jackett ändå att marknaden är stabil. Stängningarna har inte gjorts på senare tid och planen är att Burger King ska öppna fler etableringar i framtiden.

– Det är naturligt att göra en översyn av restauranglägen. Platser förändras, det läge som var bra för 30 år sedan behöver nödvändigtvis inte vara lika bra idag. Burgartrenden har hållit i sig och konkurrensen har alltid varit stark, särskilt i det svenska premiumsegmentet, säger Jeff Jackett.

Under våren har kedjan lanserat ett nytt gourmetkoncept i Sverige och Danmark, som enligt kedjans egna kommunikationskanaler ska ”sudda ut gränsen mellan snabbmat och gourmet”.

Gourmet Korean Gochujang-burgare, med hamburgare eller kyckling som bas, är en flirt med den trendiga koreanska smakvågen som seglat in på världens matarenor. De nya gourmetburgarna uppges vara de första i raden av ett helt nytt burgarsortiment med trendriktiga såser och tillbehör. Minst två premiumburgare ska hädanefter alltid finnas på menyn.

– Asiatisk och i synnerhet koreansk mat är superhett just nu. Det här är burgaren för den som är nyfiken och öppen för nya smaker. Gochujang-burgaren har redan sålt riktigt bra och vi är väldigt nöjda med utvecklingen, säger Jeff Jackett som berättar att nyheter som coleslaw också mottagits väl som en mer hälsosam sidorätt.

Trendspaning är ett ständigt pågående uppdrag. Sociala medier uppges vara en viktig inspirationskälla och steget till de egna testköken är kort.

– Det finns många kreativa människor bland våra anställda. Tricket är också att utveckla en prisvärd produkt som ligger i linje med det övriga utbudet, säger Jeff Jackett som inte gärna avslöjar Koreaburgarnas efterföljare.

För att öka attraktionskraften och förbättra gästupplevelsen bygger Burger King också om och fräschar upp sina befintliga restauranger. Det arbetet har pågått under några år. I södra Sverige, där kedjans koncentration av snabbmatsrestauranger är tätast, utmärker sig bland annat etableringen i Burlöv med nytt lekrum och digitala kiosker.

Företaget har även en uttalad ambition att utöka den digitala upplevelsen, både för kunder på plats och för de som beställer maten på nätet.

– Vi vill ligga i framkant men den digitala utmaningen är inte helt enkel. Ju mer digitalisering desto mindre mänsklig interaktion. Det gäller att hitta en bra balans där.

Bra balans vill Jeff Jackett också ha i arbetet med att utveckla Burger Kings erbjudanden.

– Nya proteiner kommer att ta plats på nya plattformar. Där vill vi vara lyhörda och ta del en av utvecklingen utan att det hotar resten av menyn.

För storsäljaren är fortfarande den klassiska Whoppern som skapades 1957. Crispy chicken har också sina trogna fans, och de texmexinspirerade burgarna, som trendade för tiotalet år sedan, finns kvar som ett väl inarbetat koncept. Som andra burgarställen erbjuds det även vegoalternativ i kedjans restauranger. Tester med enbart växtbaserade produkter på menyn gjordes bland annat i restaurangen på Medborgarplatsen i Stockholm 2023.

Hur utvecklas ert vegosortiment nu?

– Vi har ju en Green Whopper som visserligen inte är någon storsäljare. Men det är viktigt att ha ett vegetariskt erbjudande. Så det kommer alltid att finnas kvar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.272