Vino.com lanserar i Sverige – värvar från värsta konkurrenten

Den svenska entreprenören Anders Skeini, styrelseordförande och grundare av miljardföretaget Jacobi Carbons, tar det italienska e-handelsbolaget Vino.com till Sverige. Sverige blir bolagets 13:e europeiska marknad men den första där bolaget etablerar ett lokalt team.
Den nya mer relationsdrivna verksamheten ska ledas av en duo som värvats från värsta konkurrenten Vinoteket/Winefinder. Kristian Kull blir landschef och Sarah Djerf varumärkeschef med globalt ansvar.
Anders Skeini är bosatt i Florens, där Vino.com har sitt huvudkontor. Bolaget, som grundades 2014, säljer cirka tre miljoner flaskor per år och ser Sverige som en av sina viktigaste nyckelmarknader framåt.
– Många svenskar tror fortfarande att det är olagligt att köpa vin på nätet, men det ändrades i Högsta domstolen redan 2023. Vino.com erbjuder en trygg och inspirerande väg till kvalitetsvin från Italiens och världens bästa producenter – levererade direkt till dörren, säger Anders Skeini i en kommentar.
Det var den 7 juli 2023 som Högsta domstolens i en dom i målet mellan Systembolaget och det danska bolaget Winefinder slog fast att e-handel med vin till svenska kunder inte bryter mot den svenska alkohollagen.
Sedan dess har Vinoteket och Winefinder, som tillsammans står för cirka 60 procent av den svenska vinförsäljningen online, inlett ett samarbete inom ramen för den gemensamma e-handelsplattformen Vintjänsten.
Nu blir Vinoteket av med både Kristian Kull och Sarah Djerf. Kull har mångårig erfarenhet av vinförsäljning online och Djerf har arbetat i över 20 år med PR, marknadsföring och varumärkesbyggande kommunikation i vinbranschen, både i Sverige och Italien.
– Vi vill skapa mer än en butik – vi vill bygga en plats där människor samlas, precis som runt ett italienskt middagsbord. Genom vinets magnetism för vi samman Europa – en flaska i taget, säger Sarah Djerf.
Vino.com är Italiens största aktör inom vinförsäljning online. Förra året förvärvade bolaget vissa tillgångar från e-handelsverksamheten The Wine Company, som tidigare ägdes av tyska Hawesko GmbH och som nu lagt ned sin verksamhet i Sverige. Det har berett vägen för en mer lokalt anpassad strategi för Vino.com, med svensk kommunikation, lokal kundförståelse och snabb leverans direkt till dörren.
– Sverige är en spännande marknad med stor potential för kvalitetsvin. Genom att investera i lokal expertis vill vi inte bara erbjuda en plattform – utan en upplevelse. Vår ambition är att bygga långsiktiga relationer med svenska vinälskare, med samma dedikation och omtanke som vi har byggt Vino.com i Italien, säger Andrea Nardi Dei, vd och medgrundare av Vino.com.