Det svenska livsmedelsföretaget Njie Foods varumärke Propud gör succé hos 7-Eleven med sin mjukglass där de mer än fördubblat försäljningen. Det gör den till en av de mest framgångsrika lanseringarna i kedjans historia, framgår det av ett pressmeddelande.
Mjukglassens framsteg kan sättas i ljuset av två tydliga trender: Ökad efterfrågan på proteinrika produkter och ett växande fokus på minskat sockerintag.
– Vi ser att glassen tilltalar alla olika målgrupper. Den förenar njutning och funktion, vilket är precis det vi vet att våra kunder efterfrågar. Att lanseringen blivit en av våra mest framgångsrika någonsin bekräftar att vi hittat rätt, kommenterar Marie Wedin, kommersiell direktör på 7-Eleven.
Lanseringen kommer efter ett flerårigt utvecklingsarbete mellan Njie Foods och 7-Eleven. Glassen är laktosfri, proteinrik, utan tillsatt socker och innehåller 110 kcal per servering.
– Glassen har blivit något av en energikick som våra kunder kan unna sig under arbetsdagen. Vi ser också att så många som var femte kund har kommit tillbaka inom två veckor för att unna sig ännu en proteinmjukglass, vilket är fantastiska siffror, fortsätter Marie Wedin.
Glassen lanserades i slutet av juni i 52 utvalda 7-Eleven-butiker. Fler butiker är att vänta det kommande året.
Njie Food omsatte 445,5 miljoner kronor enligt senaste bokslutet.