Mackor är inte bara en slit-och-släng-måltid som intas på stående fot tycker snabbmatskedjan Mackverket som är i färd att öppna sin sjätte restaurang i Marievik vid Liljeholmen i Stockholm. Tvärtom är mackor den kvalitetsmåltid som man gör den till med dippar och fyllningar, förklarar Mackverkets vd Henrik Pettersson, som driver verksamheten tillsammans med kocken, bonusdottern och delägaren Isabelle ”Bella” Cederblad samt hustrun Lisa Cederblad.
Att kalla det fastfood är som att svära i kyrkan. Viktigt att veta i sammanhanget är dessutom förtydligandet att det handlar om mackor, varma och kalla. Inte smörgåsar som enligt Mackverket har ett mer förklenande rykte.
Resan började för fem år sedan, mitt under coronapandemin. Isabelle Cederblad befann sig mellan olika jobb och många restauranger gick på sparlåga. Hennes talangfulla förmåga att göra goda och fantasifulla mackor blev starten på en mer initierad familjediskussion.
– Jag hjälpte Bella att finansiera en foodtruck som serverade stekta mackor. Det gick bra. Sommarprojektet fortsatte och jag involverades ännu mer. Till slut hyrde vi in oss i ett kök för att kunna producera alla de fyllningar, dippar och långkok som ligger till grund för serveringarna, berättar Henrik Pettersson.
Några foodtrucks senare fick bolaget tillträde till sin första lokal. Den låg i Ringens centrum i Skanstull, Stockholm, och öppnade våren 2022. Premiären blev en popup med fortsättning i ytterligare fyra foodcourts och Vrak museum. Den femte och senaste öppningen i foodcourten i Ingka Centres-ägda Livli i Kungens kurva är ett samarbete med just Ikea. Där landade koncept som återbruk bra, enligt Isabelle Cederblad.
– Det har varit sjukt spännande och precis det som vi vill förmedla. En varm, generös och familjär atmosfär i inredning, materialval, och matutbudet som naturligtvis är allra viktigast. Hos oss betraktas alla kunder som ”stammisar”, säger Isabelle Cederblad.
Den 15 maj öppnar Mackverket sitt första fristående matkafé med ett mer utvecklat koncept. På menyn står alla de vanliga signaturmackorna, mackor med säsongsanpassade fyllningar, soppor, sallader, pizzaslices för grab and go, mycket vego och grönt. Här märks även lokalbryggt öl i ett samarbete med Train Station Brewery, lokalproducerat kaffe från El Salvador genom Dada Coffee och naturviner.
– Jag ska inte säga att det har varit lätt att lansera mackan som en måltid. Många tycker inte att den är det så det har varit en uppförsbacke. Men nu har vi fått draghjälp av en macktrend, så vi kan leva på verksamheten idag. Mackan är inte längre lika ifrågasatt, säger Henrik Pettersson.
Mackverket vill även profilera sig i personalfrågor. Med en omsättning på cirka 50 miljoner kronor och drygt 60 anställda, varav hälften på heltid, bestämde sig företaget redan från början att de ska vara en bra arbetsgivare. Henrik Pettersson och Isabelle Cederblad är överens om att det är svårt att hitta erfaren personal då många bytte karriär under pandemin. För att skapa en trygg arbetsplats där folk stannar och för att få rätsida på allt som rör försäkringar och pensioner tog de tidigt hjälp av branschorganisationen Visita.
– Redan från början upptäckte vi att personalen måste vara med på tåget för att det ska lyckas. Vi arbetar i en bransch med unga människor som kräver mer, vill veta mer och som ställer krav. Ska vi överleva måste vi leva upp till att vara den bästa arbetsgivaren.
Med vårens premiär som närmar sig har duon fått mersmak. I nästa skede sträcker sig planerna ända fram till 2030. Då vill Mackverket att verksamheten ska vara dubbelt så stor som idag med restauranger även i Göteborg, Malmö och Mälardalen.
– Vi älskar Stockholm men Sverige är stort. Det gäller bara att hitta bra lägen och hyresvärdar som tror på oss. Det är visionen, framhåller Isabelle Cederblad.