23948sdkhjf
Logga in eller skapa en prenumeration för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RS & FastFood
Annons
Annons

Memefebern slår till igen: Wendy’s rusade på börsen – utan affärsnyheter

Snabbmatsjätten Wendy's rusade som mest 42 procent efter en köpuppmaning på nätforumet Reddit. Analytiker drar nu paralleller till 2021 års GameStop-hysteri, där nostalgi snarare än affärslogik styr kursen.
Annons

På onsdagen stängde amerikanska hamburgarjätten Wendy's aktie 26 procent högre — den kraftigaste dagliga uppgången sedan juni 2021. Under handelsdagen nådde kursen som mest 42 procent upp.

Däremot låg ingen affärsnyhet bakom rörelsen, skriver Bloomberg.

Annons

Utlösaren var ett inlägg på Reddit-forumet WallStreetBets som uppmanade användarna att ”rädda Wendy's innan det är för sent”. Inlägget togs senare bort, men aktien hade redan bara röra på sig.

Sedan 2023 har Wendy's aktie tappat över 70 procent. Runt 24 procent av bolagets float var blankat vid onsdagens uppgång — en nivå som gör aktien känslig för snabba kursrörelser när blankare tvingas köpa tillbaka sina positioner.

Annons

Wendy's är känt för tv-reklamen ”Where's the Beef?” från 1980-talet, en nostalgiresa som analytikern Jim Salera på Stephens kopplar till 2021 års GameStop-fenomen.

– Det här är definitivt ytterligare en iteration av meme-aktiemanin. Wendy's är ett klassiskt amerikanskt varumärke som många av privathandlarna troligtvis har varma minnen av, liknande den nostalgi som var kopplad till GameStop, säger han till Bloomberg.

Annons

Dagen före kursrusningen utsåg Wendy's Steve Cirulis till ny finanschef. Han ersätter Ken Cook, som stannar i en rådgivande roll till och med juli. Bolaget uppger att det arbetar med en turnaround för att stärka försäljningen.

Wall Streets analytiker delar inte entusiasmen. Majoriteten rekommenderar ”behåll” och nära en fjärdedel råder investerare att sälja.

Annons
Annons
Annons Annons
BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|instance-web01