23948sdkhjf

En smak av Europa

Den 26 januari öppnar utställningen A Taste of Europe på Arbetets museum i Norrköping. Samtidigt öppnar den även på museer i Tjeckien, Estland, Ungern, Portugal, Skottland, Danmark och Finland, samt i Slovenien i mars.

Utställningen A Taste of Europe är resultatet av tre års samarbete


kring frågor om hur mat produceras och konsumeras i Europa. Utställningsbesökaren bjuds


på en rad oväntade perspektiv på mat och dess plats i våra liv. Mat


är ständigt närvarande – överallt i samhället, landskapet och i våra


hem finns spår av mat. Naturligtvis finns det inget entydigt svar på


frågan varför vi äter det vi äter. Det kan handla om tradition,


trender, religion, kunskap, ekonomi och politik. Även reklam,


forskning, allergier, etiska skäl och vår livssituation har stor


betydelse. Syftet med utställningen är att uppmuntra till


samtal om hur vi äter. Hur hänger olika trender ihop? Hur väljer du?


Vilka möjligheter har du att påverka? Utställningen visar nationella


skillnader och likheter, trender över tid, och hur vår konsumtion


påverkar miljö och klimat. De


flesta länderna i Europa har genomgått en liknande utveckling från


självförsörjning till storskalig produktion av mat. Vi lägger allt


mindre tid och mindre del av vår inkomst på mat. Vi importerar


mattrender från hela världen och äter alltmer lika i Europa. Allt


oftare är maten lagad och paketerad av andra – den kommer från


restauranger, storkök eller industrin. Storskaligheten har bidragit


till billigare och snabbare mat. Samtidigt finns en längtan tillbaka


till småskalighet och ursprung. Hälsa och miljöengagemang påverkar i


allt högre grad européers val av mat på tallriken. Det blir alltmer


viktigt att känna till matens väg till tallriken, en varas livscykel


och ursprungsmärkning. Varje


museum har valt ett livsmedel som har särskild betydelse i just deras


land. Museerna har sedan dokumenterat hur dessa livsmedel framställs


och vilken roll de spelar i människors vardag. I Sverige fördjupar man sig i mjölk. Mjölk är i Sverige starkt förknippat med ”det svenska”,


naturliga, nyttiga och moderna. Orsaken är inte minst Mjölkpropagandan


på 1920- och 30-talen. Vid denna tid moderniserades mjölkhanteringen i


takt med teknisk utveckling och mjölken framställdes alltmer som ett


inslag i den moderna livsstilen. Även idag marknadsförs mjölken som ett


självklart inslag i ”det typiskt svenska” och mjölkproduktionen kopplas


inte minst till det svenska öppna landskapet.De senaste åren har mejerinäringen blivit alltmer internationell och


storskalig. Samtidigt växer efterfrågan på lokalproducerade,


ursprungsmärkta varor och flera mindre, lokala mejerier har startats.


Sedan 1980-talet har mjölkkonsumtionen i Sverige minskat rejält.


Samtidigt har produktutbudet fullkomligt exploderat. Mjölkindustrin


anpassar ständigt sina produkter efter nya livsstilar, råd och rön.


Arbetets museum har dokumenterat arbetet på ett antal stor-, mellan-


och småskaliga mejerier och mjölkgårdar runt om i landet. Mjölkbönder,


lastbilschaufförer, mejeriarbetare, marknadsaktörer och konsumenter har


intervjuats, och i dokumentationen blir det tydligt hur många människor


som är inblandade i mjölkens väg från kon till bordet.A


Taste of Europe är också ett pedagogiskt projekt där nya metoder för


museer att arbeta med skolelever tas fram och testas. Huvudmålgruppen


för utställningen är ungdomar mellan 14 och 18 år. Utställningen pågår till augusti 2011. Mer om projektet finns


att läsa på hemsidan www.atasteofeurope.eu

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094