23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RS & FastFood

En smak av Europa

Den 26 januari öppnar utställningen A Taste of Europe på Arbetets museum i Norrköping. Samtidigt öppnar den även på museer i Tjeckien, Estland, Ungern, Portugal, Skottland, Danmark och Finland, samt i Slovenien i mars.

Utställningen A Taste of Europe är resultatet av tre års samarbete

kring frågor om hur mat produceras och konsumeras i Europa. Utställningsbesökaren bjuds

på en rad oväntade perspektiv på mat och dess plats i våra liv. Mat

är ständigt närvarande – överallt i samhället, landskapet och i våra

hem finns spår av mat. Naturligtvis finns det inget entydigt svar på

frågan varför vi äter det vi äter. Det kan handla om tradition,

trender, religion, kunskap, ekonomi och politik. Även reklam,

forskning, allergier, etiska skäl och vår livssituation har stor

betydelse. Syftet med utställningen är att uppmuntra till

samtal om hur vi äter. Hur hänger olika trender ihop? Hur väljer du?

Vilka möjligheter har du att påverka? Utställningen visar nationella

skillnader och likheter, trender över tid, och hur vår konsumtion

påverkar miljö och klimat. De

flesta länderna i Europa har genomgått en liknande utveckling från

självförsörjning till storskalig produktion av mat. Vi lägger allt

mindre tid och mindre del av vår inkomst på mat. Vi importerar

mattrender från hela världen och äter alltmer lika i Europa. Allt

oftare är maten lagad och paketerad av andra – den kommer från

restauranger, storkök eller industrin. Storskaligheten har bidragit

till billigare och snabbare mat. Samtidigt finns en längtan tillbaka

till småskalighet och ursprung. Hälsa och miljöengagemang påverkar i

allt högre grad européers val av mat på tallriken. Det blir alltmer

viktigt att känna till matens väg till tallriken, en varas livscykel

och ursprungsmärkning. Varje

museum har valt ett livsmedel som har särskild betydelse i just deras

land. Museerna har sedan dokumenterat hur dessa livsmedel framställs

och vilken roll de spelar i människors vardag. I Sverige fördjupar man sig i mjölk. Mjölk är i Sverige starkt förknippat med ”det svenska”,

naturliga, nyttiga och moderna. Orsaken är inte minst Mjölkpropagandan

på 1920- och 30-talen. Vid denna tid moderniserades mjölkhanteringen i

takt med teknisk utveckling och mjölken framställdes alltmer som ett

inslag i den moderna livsstilen. Även idag marknadsförs mjölken som ett

självklart inslag i ”det typiskt svenska” och mjölkproduktionen kopplas

inte minst till det svenska öppna landskapet.De senaste åren har mejerinäringen blivit alltmer internationell och

storskalig. Samtidigt växer efterfrågan på lokalproducerade,

ursprungsmärkta varor och flera mindre, lokala mejerier har startats.

Sedan 1980-talet har mjölkkonsumtionen i Sverige minskat rejält.

Samtidigt har produktutbudet fullkomligt exploderat. Mjölkindustrin

anpassar ständigt sina produkter efter nya livsstilar, råd och rön.

Arbetets museum har dokumenterat arbetet på ett antal stor-, mellan-

och småskaliga mejerier och mjölkgårdar runt om i landet. Mjölkbönder,

lastbilschaufförer, mejeriarbetare, marknadsaktörer och konsumenter har

intervjuats, och i dokumentationen blir det tydligt hur många människor

som är inblandade i mjölkens väg från kon till bordet.A

Taste of Europe är också ett pedagogiskt projekt där nya metoder för

museer att arbeta med skolelever tas fram och testas. Huvudmålgruppen

för utställningen är ungdomar mellan 14 och 18 år. Utställningen pågår till augusti 2011. Mer om projektet finns

att läsa på hemsidan www.atasteofeurope.eu

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web02