Kycklingfrossa lockade 20 000

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

I fredags öppnades Sveriges första Kentucky Fried Chicken (KFC)-restaurang, i Lockarp utanför Malmö. Under öppningshelgen sålde man för 1,3 miljoner kronor och 20 000 besökte restaurangen.

Köerna till restaurangen började redan på tisdagskvällen och när dörrarna öppnades i fredags var det drygt 200 personer i kön in till restaurangen och över 130 bilar i drive-thru-kön. 

– Det har varit en fantastisk helg, vi har serverat ungefär 20 000 kunder, säger Morgan Jallinder, vd för för NSP, Nordic Service Partner som driftar KFC i Sverige.
Alla tidigare rekord från kedjans öppningar runt om i Europa slogs av NSPs första KFC-restaurang. 

NSP tecknade i februari i 2014 avtal med amerikanska jätten Yum! Brands avseende rättigheterna för att lansera KFC. Lockarps-restaurangen kommer att följas av en etablering på Stortorget i Malmö som öppnar i mars eller april. Företaget utvärderar ett stort antal nya lägen och planen är att öppna 4-6 restauranger per år.

– Efter den fantastiska öppningshelgen är vi än mer övertygade om att marknaden är stor. Det finns cirka 750 hamburgerrestauranger i Sverige men inget renodlat kycklingkoncept vilket möjliggör en snabb utrullning av våra restauranger, menar Morgan Jallinder.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Nyhetsbrev

Han går till Qvanti

Arkiv

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14