Fast Food Awards delades ut för femte gången och i år var konkurrensen hårdare än någonsin.
– Fastfood-branschen utvecklas fantastiskt och det kommer hela tiden nya koncept och snabbmatslösningar som känns väldigt kreativa, säger Anders Örnevall, chefredaktör för Fast Food Magazine, tidningen som arrangerar Fast Food Awards.
– Det känns som ett stort genombrott för ”snabbmaten” när Dagens Nyheter, i samband med utdelningen av sina Gulddrakar för en vecka sedan, på första sidan har rubriken att ”Äntligen har snabbmaten hittat in i finrummet”. Det är precis vad vi pratat om i flera år nu och därför känns det helt rätt att hylla dessa kreativa vinnare.
Fast Food Awards delas ut i sju kategorier och här är vinnarna 2016:
Årets Kombotogs hem av nöjesparken
Gröna Lundmed motiveringen: Gröna Lund vet vad det betyder att snabbt få i sig mat och dryck när man är hungrig. Pedagogiska kombomenyer skapar mer tid för berg-och-dalbanan.
Årets Leverantör
togs hem av
Lindvalls Charkmed motiveringen: Lindvalls Chark är en värdig vinnare. Honnörsord är kundfokus, servicekänsla och svensk prägel. Sånt gillar branschen.
– Vi är oerhört stolta över priset, säger Lars Andersson. Då vi jobbar för servicehandeln får vi ett bevis på att gör en massa bra saker för dem.
Årets Hjärta
gick till
Paradiseti Stockholm med motiveringen: Paradiset är verkligen ett paradis för den som söker naturliga och hållbara råvaror och take away. Här finns inga kompromisser. Det är stort.
Årets Briljanta Idé
handlar om semlor i ny skepnad. Priset går till
Tössebagerieti Stockholm
med motiveringen
:Tössebageriet skapade megasuccé med semmelwrapen. Den gick som en löpeld i sociala medier och nära 9 av 10 av den svenska befolkningen kände till den. Det är unika siffror.
Å
rets Café/Coffeeshopvanns även här av
Tössebagerietmed motiveringen: Lilla Tössebageriet står för stora innovationer och hög kvalitet på såväl klassiska som moderna bakverk. Semmelwrapen blev årets snackis alla kategorier.
– Fantastiskt att vinna i två kategorier, menar Mathias Ljungberg, ägare och konditor. Det är verkligen ett erkännande för att vi gör bra saker. Att bli uppmärksammad för ett litet företag som vi är, är stort.
Kategorin
Årets Streetfoodvanns av
The Kitchen CrewI Stockholm. Så här lyder motiveringen: Vinnaren The Kitchen Crew visar vad kärlek till mat betyder. Tre glada kockar i en foodtruck som lagar svenskt med amerikansk twist. Det är hur bra som helst.
Årets Fast Casual
togs hem av en lågoddsare,
Barobaoi Stockholm. Så här tycker juryn: Med sina ångbakade brödklämmor, bao, med ljuvliga fyllningar har stockholmarna fått en ny favorit att älska. Barobao gör stans bästa med stor finess.
För mer information och bilder kontakta projektledare Malin Looft Nyquist,
malin.l@mentoronline.se, 0736-82 53 19,
www.fastfoodawards.se