Vinnarna i snabbmatsbranschen

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Vinnarna i Fast Food Awards 2016 korades på mässan Fastfood&Café på Malmömässan den 3 februari. Sju kategorier prisades för sina insatser. Bland vinnarna finns Tössebageriet, Barobao och The Kitchen Crew.

Fast Food Awards delades ut för femte gången och i år var konkurrensen hårdare än någonsin.
– Fastfood-branschen utvecklas fantastiskt och det kommer hela tiden nya koncept och snabbmatslösningar som känns väldigt kreativa, säger Anders Örnevall, chefredaktör för Fast Food Magazine, tidningen som arrangerar Fast Food Awards.
– Det känns som ett stort genombrott för ”snabbmaten” när Dagens Nyheter, i samband med utdelningen av sina Gulddrakar för en vecka sedan, på första sidan har rubriken att ”Äntligen har snabbmaten hittat in i finrummet”. Det är precis vad vi pratat om i flera år nu och därför känns det helt rätt att hylla dessa kreativa vinnare.

Fast Food Awards delas ut i sju kategorier och här är vinnarna 2016:

Årets Kombo togs hem av nöjesparken Gröna Lund med motiveringen: Gröna Lund vet vad det betyder att snabbt få i sig mat och dryck när man är hungrig. Pedagogiska kombomenyer skapar mer tid för berg-och-dalbanan.


Årets Leverantör
togs hem av Lindvalls Chark med motiveringen: Lindvalls Chark är en värdig vinnare. Honnörsord är kundfokus, servicekänsla och svensk prägel. Sånt gillar branschen.
– Vi är oerhört stolta över priset, säger Lars Andersson. Då vi jobbar för servicehandeln får vi ett bevis på att gör en massa bra saker för dem.


Årets Hjärta
gick till Paradiset i Stockholm med motiveringen: Paradiset är verkligen ett paradis för den som söker naturliga och hållbara råvaror och take away. Här finns inga kompromisser. Det är stort.


Årets Briljanta Idé
handlar om semlor i ny skepnad. Priset går till Tössebageriet i Stockholm med motiveringen : Tössebageriet skapade megasuccé med semmelwrapen. Den gick som en löpeld i sociala medier och nära 9 av 10 av den svenska befolkningen kände till den. Det är unika siffror.

Å rets Café/Coffeeshop vanns även här av Tössebageriet med motiveringen: Lilla Tössebageriet står för stora innovationer och hög kvalitet på såväl klassiska som moderna bakverk. Semmelwrapen blev årets snackis alla kategorier.
– Fantastiskt att vinna i två kategorier, menar Mathias Ljungberg, ägare och konditor. Det är verkligen ett erkännande för att vi gör bra saker. Att bli uppmärksammad för ett litet företag som vi är, är stort.

Kategorin Årets Streetfood vanns av The Kitchen Crew I Stockholm. Så här lyder motiveringen: Vinnaren The Kitchen Crew visar vad kärlek till mat betyder. Tre glada kockar i en foodtruck som lagar svenskt med amerikansk twist. Det är hur bra som helst.


Årets Fast Casual
togs hem av en lågoddsare, Barobao i Stockholm. Så här tycker juryn: Med sina ångbakade brödklämmor, bao, med ljuvliga fyllningar har stockholmarna fått en ny favorit att älska. Barobao gör stans bästa med stor finess.

För mer information och bilder kontakta projektledare Malin Looft Nyquist, malin.l@mentoronline.se , 0736-82 53 19, www.fastfoodawards.se



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Nyhetsbrev

Han går till Qvanti

Arkiv

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138