Sex av tio dricksar på krogen

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Hur är det, betalar vi dricks eller betalar vi exakt det som står på krognotan? En undersökning visar att det är inte självklart att betala dricks, ungefär sex av tio (63,2 %) gör det. Stockholmarna dricksar mest och norrlänningarna minst.

Betallösningsföretaget Verifone har låtit intervjua drygt 1000 svenskar och kan konstatera att ungefär sex av tio (63,2%) betalar dricks efter ett besök på restaurangen. Kvinnorna är något mer generösa än männen. 68,2 procent av kvinnorna dricksar medan endast 58,2 procent av männen gör detsamma.

Dricksandet är till stor del inkomstrelaterat, ju mer du tjänar desto vanligare är det att du betalar dricks.
Bland personer med en hushållsinkomst under 250 000 kronor betalar knappt varannan dricks (47,4%), att jämföra med personer i gruppen med en hushållsinkomst på 250 000 – 500 000 kronor, där betalar 61,5 procent dricks.
I gruppen med en hushållsinkomst mellan 500 000 och 750 000 betalar 70,1 procent dricks. Vanligast är det med dricksandet bland de som befinner sig i gruppen med en hushållsinkomst på mer än 750 000 kronor, här betalar 79,2 procent dricks, det vill säga ungefär åtta av tio.

Även om inkomsten förstås är en tung faktor som avgör vilka som betalar dricks, påverkas det även av den regionala tillhörigheten. Dricksandet är mest frekvent i Stockholm där 71,7 procent av de tillfrågade sade sig betala dricks när de varit på restaurang. Detta att jämföra med göteborgare och skåningar där 63,6 procent säger sig betala dricks. Sämst ställt med dricksandet är det i Norrland där endast 47,9 procent av de tillfrågade säger sig göra samma sak.

Även åldern spelar in när dricksen ska diskuteras. I Verifones undersökning visar det sig att bland personer, i gruppen mellan 40 och 59 år, är det vanligast med dricksandet. Här plussar 70,9 procent av de intervjuade på några extra kronor på notan. I gruppen med personer över 60 år betalar 64,5 procent dricks och i gruppen med folk mellan 18 och 29 år betalar endast 47,2 procent dricks.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Nyhetsbrev

Fler än fyrtio nya caféer

Arkiv

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Nytt franskt pris till Picadeli

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Findus blir delägare i Toppfrys

Sänd till en kollega

0.1