23948sdkhjf

Sex av tio dricksar på krogen

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Hur är det, betalar vi dricks eller betalar vi exakt det som står på krognotan? En undersökning visar att det är inte självklart att betala dricks, ungefär sex av tio (63,2 %) gör det. Stockholmarna dricksar mest och norrlänningarna minst.

Betallösningsföretaget Verifone har låtit intervjua drygt 1000 svenskar och kan konstatera att ungefär sex av tio (63,2%) betalar dricks efter ett besök på restaurangen. Kvinnorna är något mer generösa än männen. 68,2 procent av kvinnorna dricksar medan endast 58,2 procent av männen gör detsamma.

Dricksandet är till stor del inkomstrelaterat, ju mer du tjänar desto vanligare är det att du betalar dricks.
Bland personer med en hushållsinkomst under 250 000 kronor betalar knappt varannan dricks (47,4%), att jämföra med personer i gruppen med en hushållsinkomst på 250 000 – 500 000 kronor, där betalar 61,5 procent dricks.
I gruppen med en hushållsinkomst mellan 500 000 och 750 000 betalar 70,1 procent dricks. Vanligast är det med dricksandet bland de som befinner sig i gruppen med en hushållsinkomst på mer än 750 000 kronor, här betalar 79,2 procent dricks, det vill säga ungefär åtta av tio.

Även om inkomsten förstås är en tung faktor som avgör vilka som betalar dricks, påverkas det även av den regionala tillhörigheten. Dricksandet är mest frekvent i Stockholm där 71,7 procent av de tillfrågade sade sig betala dricks när de varit på restaurang. Detta att jämföra med göteborgare och skåningar där 63,6 procent säger sig betala dricks. Sämst ställt med dricksandet är det i Norrland där endast 47,9 procent av de tillfrågade säger sig göra samma sak.

Även åldern spelar in när dricksen ska diskuteras. I Verifones undersökning visar det sig att bland personer, i gruppen mellan 40 och 59 år, är det vanligast med dricksandet. Här plussar 70,9 procent av de intervjuade på några extra kronor på notan. I gruppen med personer över 60 år betalar 64,5 procent dricks och i gruppen med folk mellan 18 och 29 år betalar endast 47,2 procent dricks.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De skapar app för matbedömning

Stockholmsbutikens lilla storsatsning

Petite Sabis ska locka med färdigmat och servering i köpcentret.

Dags för tionde Krogveckan

Couet och Thureson satsar på mat med bröd

Dos Gringos ut och Manufacture in när matscenen i Ringens köpcentrum förnyas.

Värsta yrkesgruppen att servera

De är bäst på att rädda mat

Nyhetsbrev

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Arkiv

Sveriges första rödbetskokeri

Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Restaurangleverantör slutar med tobak

Sologäster välkomnas till Oaxen

Skånska matprofiler prisade

Restaurang Vollmers utsedd till Årets skånska krog för andra året i rad.

Sveriges första kattcafé

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Svensk Nobelhyllning i Bocuse d'Or

Sebastian Gibrand: Jag har inför VM förberett mitt livs måltid.

Dahlgren och Naess öppnar hotellbistro

Parisisk atmosfär när stjärnduon står för maten på nytt boutiquehotell.

Systembolaget varnar vinleverantör

Burger King planerar kraftig expansion

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Svampgruvan i Kiruna stängs

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Styckmästarn med ny vd

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114