Sex av tio dricksar på krogen

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Hur är det, betalar vi dricks eller betalar vi exakt det som står på krognotan? En undersökning visar att det är inte självklart att betala dricks, ungefär sex av tio (63,2 %) gör det. Stockholmarna dricksar mest och norrlänningarna minst.

Betallösningsföretaget Verifone har låtit intervjua drygt 1000 svenskar och kan konstatera att ungefär sex av tio (63,2%) betalar dricks efter ett besök på restaurangen. Kvinnorna är något mer generösa än männen. 68,2 procent av kvinnorna dricksar medan endast 58,2 procent av männen gör detsamma.

Dricksandet är till stor del inkomstrelaterat, ju mer du tjänar desto vanligare är det att du betalar dricks.
Bland personer med en hushållsinkomst under 250 000 kronor betalar knappt varannan dricks (47,4%), att jämföra med personer i gruppen med en hushållsinkomst på 250 000 – 500 000 kronor, där betalar 61,5 procent dricks.
I gruppen med en hushållsinkomst mellan 500 000 och 750 000 betalar 70,1 procent dricks. Vanligast är det med dricksandet bland de som befinner sig i gruppen med en hushållsinkomst på mer än 750 000 kronor, här betalar 79,2 procent dricks, det vill säga ungefär åtta av tio.

Även om inkomsten förstås är en tung faktor som avgör vilka som betalar dricks, påverkas det även av den regionala tillhörigheten. Dricksandet är mest frekvent i Stockholm där 71,7 procent av de tillfrågade sade sig betala dricks när de varit på restaurang. Detta att jämföra med göteborgare och skåningar där 63,6 procent säger sig betala dricks. Sämst ställt med dricksandet är det i Norrland där endast 47,9 procent av de tillfrågade säger sig göra samma sak.

Även åldern spelar in när dricksen ska diskuteras. I Verifones undersökning visar det sig att bland personer, i gruppen mellan 40 och 59 år, är det vanligast med dricksandet. Här plussar 70,9 procent av de intervjuade på några extra kronor på notan. I gruppen med personer över 60 år betalar 64,5 procent dricks och i gruppen med folk mellan 18 och 29 år betalar endast 47,2 procent dricks.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De ska fixa mackan i Stockholm

Onlinepizza kör godis åt Hemmakväll

Löfbergs nyöppnar

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare Pied Tanca Group.

KFC har stora kycklingproblem i Storbritannien

Fler än 500 av 900 Kentucky fried chicken-restauranger i landet har tillfälligt stängt på grund av leveransproblem.

Nyhetsbrev

Äggröra hos Preem

Arkiv

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

De tävlar i Årets bagare

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Duni köper förpackningsbolag

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sänd till en kollega

0.129