23948sdkhjf

Måste ta mer ansvar i kampen mot antibiotikaresistens

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Den 15 mars, i samband med den internationella konsumentdagen, presenterade organisationen Sveriges Konsumenter en undersökning som går hårt åt några av de stora snabbmatskedjorna och deras bristande engagemang för att komma till rätta med antibiotikaanvändningen.

Internationella konsumentdagen den 15 mars har i år temat antibiotikaresistens. Multinationella restaurangkedjor har genom sin köpkraft stora möjligheter att driva utvecklingen mot minskat användande av antibiotika inom jordbruket. Restaurangkedjor borde därför endast använda sig av leverantörer som använder minimalt och som inte rutinmässigt ger djuren antibiotika.

– Antibiotikaresistens är ett av de största hoten mot mänskligheten idag. Resistenta bakterier dödar varje år minst 25 000 människor i Europa redan idag. Som stora säljare av köttprodukter har de internationella snabbmatskedjorna ett enormt ansvar och skulle kunna göra skillnad genom att ställa tuffa krav. Hos vissa finns höga ambitioner, andra verkar inte ha vaknat ännu vilket är djupt oroväckande, säger Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter.

I ett brev till svenska McDonalds, Subway, Burger King och Max uppmanar Sveriges Konsumenter företagen att redogöra för hur de idag ställer krav på sina leverantörer och hur de arbetar för att fasa ut användningen av antibiotika.

– Burger King kom sämst ut i vår granskning, efter att enbart ha hänvisat till lokala myndighetskrav. Det är lägsta tänkbara ambitionsnivå och helt otillräckligt. Nationella regler varierar stort och tillåter i många länder antibiotika i förebyggande syfte, vilket kan bli ett sätt att skyla över dålig djurhållning och riskerar att öka problemen med resistenta bakterier. Problemet är globalt och måste lösas på global nivå - här har multinationella restaurangkedjor en nyckelroll, säger Jan Bertoft.

Max utmärker sig i positiv bemärkelse genom att säga sig konsekvent endast använda sig av svensk kött, fågel och bacon. Sverige har en jämförelsevis striktare lagstiftning än andra länder. Detta gäller företagets svenska och danska restaurangerna. 

McDonalds och Subway har båda åtagit sig att under en tidsbunden plan fasa ut antibiotikaanvändningen i sina leverantörskedjor när det gäller marknaden i USA. Ingen av de två kedjorna har dock tagit några steg mot ett globalt.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jinx utökar – öppnar restaurang

Bastard Burgers växer i Stockholmsområdet

Ytterligare två etableringar klara för den snabbväxande kedjan.

Ung Sigtunakock bäst i världen

Niclas Jansson segrade i Copper Skillet-finalen i Toronto.

Världsrekord i whiskyprovning

Guinness World Records har godkänt rekordet.

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Från lagerlokal till hotell med takbar

Blique by Nobis öppnar den 26 april.

Nyhetsbrev

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Arkiv

Calle P-gänget bakom ny bar

Menigo köper ut Arla – ensam ägare av Restaurangakademien

Årets kock får nya ägare

Spendrups och Arla tar över från Restaurangakademien.

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Falafel basen i stjärnkockarnas nya snabbmatskoncept

Täby Deli invigs den 11 april – Fafelle öppnar i slutet av maj.

Fotografiskas eget öl bryggs på överblivet bröd

Hipster-Söder får egen Max-burgare

Tre specialprodukter på Max nya flaggskeppsrestaurang vid Medborgarplatsen.

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Egen vinautomat på hotellrummet

Gateau poppar upp hos H&M i påsk

Ny inköpsansvarig på Urban Deli

Stjärnkock vill öka kunskapen om självmord

Anton Bjuhrs mamma tog sitt liv – nu blir han ambassadör för Suicide Zero.

Grands nya bakficka hedrar legendarisk krögare

Vegomässan ställs in

EU kan förbjuda "vegoburgare" – vill undvika förväxling

Äntligen invigningsdatum för Max flaggskepp vid Medborgarplatsen

Firar med att introducera en ny Medis-burgare.

Burger King lanserar ”blödande” veganburgare

Här öppnar Taco Bar restaurang nr 45

Veganskt intresserar på nätet

Espresso House tar in ärtdryck

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.1