Måste ta mer ansvar i kampen mot antibiotikaresistens

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Den 15 mars, i samband med den internationella konsumentdagen, presenterade organisationen Sveriges Konsumenter en undersökning som går hårt åt några av de stora snabbmatskedjorna och deras bristande engagemang för att komma till rätta med antibiotikaanvändningen.

Internationella konsumentdagen den 15 mars har i år temat antibiotikaresistens. Multinationella restaurangkedjor har genom sin köpkraft stora möjligheter att driva utvecklingen mot minskat användande av antibiotika inom jordbruket. Restaurangkedjor borde därför endast använda sig av leverantörer som använder minimalt och som inte rutinmässigt ger djuren antibiotika.

– Antibiotikaresistens är ett av de största hoten mot mänskligheten idag. Resistenta bakterier dödar varje år minst 25 000 människor i Europa redan idag. Som stora säljare av köttprodukter har de internationella snabbmatskedjorna ett enormt ansvar och skulle kunna göra skillnad genom att ställa tuffa krav. Hos vissa finns höga ambitioner, andra verkar inte ha vaknat ännu vilket är djupt oroväckande, säger Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter.

I ett brev till svenska McDonalds, Subway, Burger King och Max uppmanar Sveriges Konsumenter företagen att redogöra för hur de idag ställer krav på sina leverantörer och hur de arbetar för att fasa ut användningen av antibiotika.

– Burger King kom sämst ut i vår granskning, efter att enbart ha hänvisat till lokala myndighetskrav. Det är lägsta tänkbara ambitionsnivå och helt otillräckligt. Nationella regler varierar stort och tillåter i många länder antibiotika i förebyggande syfte, vilket kan bli ett sätt att skyla över dålig djurhållning och riskerar att öka problemen med resistenta bakterier. Problemet är globalt och måste lösas på global nivå - här har multinationella restaurangkedjor en nyckelroll, säger Jan Bertoft.

Max utmärker sig i positiv bemärkelse genom att säga sig konsekvent endast använda sig av svensk kött, fågel och bacon. Sverige har en jämförelsevis striktare lagstiftning än andra länder. Detta gäller företagets svenska och danska restaurangerna. 

McDonalds och Subway har båda åtagit sig att under en tidsbunden plan fasa ut antibiotikaanvändningen i sina leverantörskedjor när det gäller marknaden i USA. Ingen av de två kedjorna har dock tagit några steg mot ett globalt.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han är årets Pizzabagare

Sommarpizza gav vinst på Pizza-SM

Klart: De går vidare i Pizza-SM

Semifinalen är över på Gastronord – nu väntar final.

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Convinis nya vd ska leda expansion

Mats Palmquist är ny vd för leverantören, som vill växa både i Sverige och internationellt.

Live: Se Pizza-SM här!

Direktsändning direkt från tävlingen på GastroNord.

Coca-cola gick bättre än väntat

Nyhetsbrev

Nu ska alla caféer bli lättillgängliga

Arkiv

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

Medalj till Rasta Groups grundare

På måndagen förärades Rasta Groups grundare näringslivsmedalj av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Foodtruck à la Pontus

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Sänd till en kollega

0.152