Förtroendet för svenskt kött ökar

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Svenska konsumenter har ett stärkt förtroende för svenskt kött och svensk djuruppfödning. Kännedomen ökar om att svenska djuruppfödare använder mindre antibiotika än uppfödare i andra EU-länder.

Undersökningen som gjordes av YouGov på uppdrag av Svenskt kött för sjätte året i rad visar att allt fler har en förståelse för varför svenskt kött kostar mer än utländskt. Fler är också beredda att betala mer för det. Samtidigt ökar andelen som tycker att svenskt kött håller högre kvalitet och andelen som säger att de köper endast svenskt kött.
– Att köttet är svenskt var den enskilt viktigaste beslutsfaktorn vid senaste köpet. Det är glädjande att konsumenterna uppskattar svenskt djurskydd och svenska mervärden, säger Elisabet Qvarford, tf vd för Svenskt kött.

Den långsiktiga utvecklingen av attityderna kring svenskt djurskydd går tydligt mot ett större förtroende liksom förtroendet för svenska myndigheters kontroll av djuruppfödare.

Kännedom om märkningen Svenskt kött, som nu funnits i snart fem år fortsätter att öka. I år känner 86 procent till märkningen. Förtroendet för märkningen är också högt.

Oron för att antibiotikaresistenta bakterier är hög och ökar, precis som förståelsen för att en restriktiv användning i djuruppfödning minskar risken. Tre av fyra konsumenter är beredda att betala mer för kött/charkuterier från djur som fötts upp med en låg användning av antibiotika.

Svenska djur har den lägsta antibiotikaförbrukningen inom EU. Danmark har tre gånger högre och Tyskland 15 gånger högre antibiotikaförbrukning per kilo kött.

Det är sjätte året i rad som YouGov har ställt frågor om svenskarnas attityder till kött och charkuterier i allmänhet och det svenska köttet i synnerhet. Mätningen gjordes 12-14 februari och 1006 intervjuer gjordes med kvinnor och män i åldern 20-69.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De ska fixa mackan i Stockholm

Onlinepizza kör godis åt Hemmakväll

Löfbergs nyöppnar

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare Pied Tanca Group.

KFC har stora kycklingproblem i Storbritannien

Fler än 500 av 900 Kentucky fried chicken-restauranger i landet har tillfälligt stängt på grund av leveransproblem.

Nyhetsbrev

Äggröra hos Preem

Arkiv

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

De tävlar i Årets bagare

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Duni köper förpackningsbolag

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sänd till en kollega

0.141