Förtroendet för svenskt kött ökar

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Svenska konsumenter har ett stärkt förtroende för svenskt kött och svensk djuruppfödning. Kännedomen ökar om att svenska djuruppfödare använder mindre antibiotika än uppfödare i andra EU-länder.

Undersökningen som gjordes av YouGov på uppdrag av Svenskt kött för sjätte året i rad visar att allt fler har en förståelse för varför svenskt kött kostar mer än utländskt. Fler är också beredda att betala mer för det. Samtidigt ökar andelen som tycker att svenskt kött håller högre kvalitet och andelen som säger att de köper endast svenskt kött.
– Att köttet är svenskt var den enskilt viktigaste beslutsfaktorn vid senaste köpet. Det är glädjande att konsumenterna uppskattar svenskt djurskydd och svenska mervärden, säger Elisabet Qvarford, tf vd för Svenskt kött.

Den långsiktiga utvecklingen av attityderna kring svenskt djurskydd går tydligt mot ett större förtroende liksom förtroendet för svenska myndigheters kontroll av djuruppfödare.

Kännedom om märkningen Svenskt kött, som nu funnits i snart fem år fortsätter att öka. I år känner 86 procent till märkningen. Förtroendet för märkningen är också högt.

Oron för att antibiotikaresistenta bakterier är hög och ökar, precis som förståelsen för att en restriktiv användning i djuruppfödning minskar risken. Tre av fyra konsumenter är beredda att betala mer för kött/charkuterier från djur som fötts upp med en låg användning av antibiotika.

Svenska djur har den lägsta antibiotikaförbrukningen inom EU. Danmark har tre gånger högre och Tyskland 15 gånger högre antibiotikaförbrukning per kilo kött.

Det är sjätte året i rad som YouGov har ställt frågor om svenskarnas attityder till kött och charkuterier i allmänhet och det svenska köttet i synnerhet. Mätningen gjordes 12-14 februari och 1006 intervjuer gjordes med kvinnor och män i åldern 20-69.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Nyhetsbrev

Fler än fyrtio nya caféer

Arkiv

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Nytt franskt pris till Picadeli

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Findus blir delägare i Toppfrys

Sänd till en kollega

0.115