23948sdkhjf

6 000 besökare på korv- och ölfestival

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Korv och öl visade sig vara en framgångsrik kombination. Korvfestivalen på Nackastrandsmässan, för första gången med öl, lockade omkring 6 000 besökare under två dagar, 12-13 mars.

Besökarna bjöds på ett imponerande stort och varierat utbud av korv och spännande tillbehör inklusive grillar och korvsprutor. Här fanns allt från mild grynkorv till djävulsheta varianter för den som vågade. Nytt för året var korvar där en del av köttet bytts ut mot olika sorters vegetariska ingredienser. Tillkom så öl från ett antal mikrobryggerier att kombinera korvarna med.

Från scenen kunde mässbesökarna ta del av tips på bra kombinationer av korv och dryck. Men scenprogrammet innehöll även en rad andra spännande inslag som debatter, kockdueller, tips om korvetikett av Skavlan-aktuella Magdalena Ribbing och prisutdelningar. I barnens korvskola fick barnen prova på att göra egen korv.

På lördagen avgjords också finalen i Årets yngsta korvmakare, som vanns av 10-årige Elliot Rommel från Södertälje med en kycklingkorv.

Från både utställare och besökare kommer nöjda röster. Per Karlsson, Slaktarkorv, huvudsponsor för årets festival, tycker att Korvfestivalen är en betydelsefull mässa, som kommer att ge marknaden ännu mer legitimitet. Årets Korvfestival är en utveckling åt helt rätt håll. Per Karlsson blev Årets korvprofil vid förra korvfestivalen, en titel som haft stor betydelse för varumärkets marknadsföring.

Jan Reinerstam, Saltsjöbaden, har varit på alla tre korvfestivalerna.
– Det är fantastiskt hur etablerad festivalen har blivit, säger han. Första gången visste ingen vad Korvfestivalen var, i år har man pratat om den i radion hela veckan innan. Jättetrevligt med ölen som komplement.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Nyhetsbrev

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Arkiv

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i Sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Delicato lanserar "fikabubbel"

Efter sexskandalen – kändiskocken ger nu upp sitt krogimperium

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Barmästare på ny jazz- och cocktailbar

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Därför valde vertikalodlarna konkurs

Maten spåras på atomnivå

Två gotlänningar toppar Årets unga kock

Nio nya Bastard Burgers-restauranger har växt till tio

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138