6 000 besökare på korv- och ölfestival

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Korv och öl visade sig vara en framgångsrik kombination. Korvfestivalen på Nackastrandsmässan, för första gången med öl, lockade omkring 6 000 besökare under två dagar, 12-13 mars.

Besökarna bjöds på ett imponerande stort och varierat utbud av korv och spännande tillbehör inklusive grillar och korvsprutor. Här fanns allt från mild grynkorv till djävulsheta varianter för den som vågade. Nytt för året var korvar där en del av köttet bytts ut mot olika sorters vegetariska ingredienser. Tillkom så öl från ett antal mikrobryggerier att kombinera korvarna med.

Från scenen kunde mässbesökarna ta del av tips på bra kombinationer av korv och dryck. Men scenprogrammet innehöll även en rad andra spännande inslag som debatter, kockdueller, tips om korvetikett av Skavlan-aktuella Magdalena Ribbing och prisutdelningar. I barnens korvskola fick barnen prova på att göra egen korv.

På lördagen avgjords också finalen i Årets yngsta korvmakare, som vanns av 10-årige Elliot Rommel från Södertälje med en kycklingkorv.

Från både utställare och besökare kommer nöjda röster. Per Karlsson, Slaktarkorv, huvudsponsor för årets festival, tycker att Korvfestivalen är en betydelsefull mässa, som kommer att ge marknaden ännu mer legitimitet. Årets Korvfestival är en utveckling åt helt rätt håll. Per Karlsson blev Årets korvprofil vid förra korvfestivalen, en titel som haft stor betydelse för varumärkets marknadsföring.

Jan Reinerstam, Saltsjöbaden, har varit på alla tre korvfestivalerna.
– Det är fantastiskt hur etablerad festivalen har blivit, säger han. Första gången visste ingen vad Korvfestivalen var, i år har man pratat om den i radion hela veckan innan. Jättetrevligt med ölen som komplement.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nyhetsbrev

Nedräkning inför Pizza-SM

Arkiv

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.137