6 000 besökare på korv- och ölfestival

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Korv och öl visade sig vara en framgångsrik kombination. Korvfestivalen på Nackastrandsmässan, för första gången med öl, lockade omkring 6 000 besökare under två dagar, 12-13 mars.

Besökarna bjöds på ett imponerande stort och varierat utbud av korv och spännande tillbehör inklusive grillar och korvsprutor. Här fanns allt från mild grynkorv till djävulsheta varianter för den som vågade. Nytt för året var korvar där en del av köttet bytts ut mot olika sorters vegetariska ingredienser. Tillkom så öl från ett antal mikrobryggerier att kombinera korvarna med.

Från scenen kunde mässbesökarna ta del av tips på bra kombinationer av korv och dryck. Men scenprogrammet innehöll även en rad andra spännande inslag som debatter, kockdueller, tips om korvetikett av Skavlan-aktuella Magdalena Ribbing och prisutdelningar. I barnens korvskola fick barnen prova på att göra egen korv.

På lördagen avgjords också finalen i Årets yngsta korvmakare, som vanns av 10-årige Elliot Rommel från Södertälje med en kycklingkorv.

Från både utställare och besökare kommer nöjda röster. Per Karlsson, Slaktarkorv, huvudsponsor för årets festival, tycker att Korvfestivalen är en betydelsefull mässa, som kommer att ge marknaden ännu mer legitimitet. Årets Korvfestival är en utveckling åt helt rätt håll. Per Karlsson blev Årets korvprofil vid förra korvfestivalen, en titel som haft stor betydelse för varumärkets marknadsföring.

Jan Reinerstam, Saltsjöbaden, har varit på alla tre korvfestivalerna.
– Det är fantastiskt hur etablerad festivalen har blivit, säger han. Första gången visste ingen vad Korvfestivalen var, i år har man pratat om den i radion hela veckan innan. Jättetrevligt med ölen som komplement.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

I spåren av den blomstrande ölindustrin har delstaten Oregon introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Nyhetsbrev

Ny hos Poppels

Arkiv

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123