Forskaren Lena Hiselius i spetsen har tillsammans med VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, fått 3,5 miljoner kronor från Energimyndigheten för att forska på e-handel med matvaror. Själva kärnan i det tvååriga projektet blir på hur resvanor påverkas när människor via nätet beställer mat med hemleverans samt hur nya säljkanaler påverkar distributionslösningar för livsmedel.
Projektet kan ses som en fortsättning på ett tidigare projekt som Lena Hiselius genomfört tillsammans med lundaföretaget Trivector. I den fick 4000 svenskar svara på frågor för att utröna eventuellt samband mellan e-handel och resebeteende.
– Vi såg då att personer som e-handlade inte reste mindre, utan det verkade ha mer med livsstilen att göra, säger Lena Hiselius.
– Vi kommer också att titta på hur olika leveransmodeller passar in i folks livspussel. Ska matkassarna komma hem eller är det bättre att hämta dem i butiken? Det är sådant som vi kommer att undersöka närmare.