Krogarna säljer mer igen

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Efter en svag försäljning i årets första månad så ökade åter omsättningen i restaurangbranschen i februari. När man tolkar tillväxten är det viktigt att väga in att 2016 är ett skottår. Rensat för så kallade kalendereffekter så landar tillväxten på 2,5 procent istället. Bättre tillväxt än i januari men ganska normal i ett historiskt perspektiv säger Visita och DLF i en kommentar.


Restaurangernas försäljningsvolym steg med 6,2 procent under februari 2016 jämfört med samma månad föregående år. Bäst gick det för trafiknära restauranger, som ökade med 11,8 procent. Noteras bör dock att trafiknära restauranger utvecklades mycket svagt under motsvarande månad 2015


Nöjesrestauranger är den kategori som haft starkast utveckling under 2016, 8,7 procent. Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 9,0 procent i februari, jämfört med samma månad föregående år. Starkt utvecklades även pubar och barer, samt snabbmatsrestauranger.

Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade mellan januari 2015 och februari 2016 med 0,05 procent, och låg i januari 2016 6,5 procent högre än i december 2011, månaden innan momsen på restaurangserverad mat sänktes.

Restaurangföretagarnas syn på efterfrågan på kort sikt sjönk något i mars 2016 jämfört med februari 2016. Det är dock fortfarande klart fler restaurangföretag som tror på ökad efterfrågan på tre månaders sikt än som tror på minskad efterfrågan. Det visar Konjunkturinstitutets månatliga konjunkturbarometer, som återspeglar restaurangföretagares syn på efterfrågan de kommande tre månaderna.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Handel-med-varor-och-tjanster/Inrikeshandel/Omsattning-inom-tjanstesektorn/6629/6636/Behallare-for-Press/402151/ Restaurangindex från SCB



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu ska alla caféer bli lättillgängliga

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

Medalj till Rasta Groups grundare

På måndagen förärades Rasta Groups grundare näringslivsmedalj av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Nyhetsbrev

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Arkiv

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sänd till en kollega

0.131