Franchise passar branschen

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen
Den här branschen går hand-i-hand med franchise. Här finns de stora hamburgerkedjorna, Sibylla, Wayne´s Coffee och O´Learys bara för att nämna några av branschens tongivande franchiseföretag. Man har vuxit kraftigt under en rad av år, mycket tack vare att man hittat eller snarare attraherat personer som vill satsa på eget företagande om än med skyddsnät. Franchise inom mat och dryck tog också hem flera priser vid den senaste Frannygalan, en tillställning där hela franchisebranschen samlas varje år för att belöna varandra för goda insatser.
I samband med Entreprenörsveckan i Båstad dagarna före midsommar, arrangeras också ett speciellt franchisseminarium där man vill lyfta fram fördelarna med att driva företag genom franchise.

I den kommande utgåvan av FastfoodGuiden 2016 redovisas att de samlade snabbmatskedjorna omsatte runt 17 miljarder kronor förra året. Det är en ökning med fyra procent jämfört med 2014. Ganska normalt men den siffran har varit högre för några år sedan. Om det är en utplaning som vi ser kanske är för tidigt att säga men mycket talar för det och min gissning är att den branschglidning som vi sett de senaste åren, det vill säga att segmenten fine dining och fastfood håller på att bli polare på riktigt. Så skulle man kunna mejsla ut och definiera fastfooden inom hela restaurangbranschen, är ökningen i procent betydligt större. Den utvecklingen är glädjande eftersom den kvalitativa snabbmaten utvecklas. Konkurrensen blir tuffare och de traditionella kedjorna tvingas hänga på. Vi är också beredda att betala mer för bra snabbmat vilket skapar förutsättningar för alla aktörer att satsa på bra råvaror.

Till sist ska ni få ett ett hett trendtips nu när hamburger- och hälsoboomen har blivit mainstream. Barbeque. Just det, riktig amerikansk barbeque. Hittills finns ett enda, svenskt bbq-shack, Holy Smoke, och det ligger utanför Höganäs i Skåne. En formidabel succé. Folk åker långväga för att äta bland annat ribs och brisket, alltså bringa. Jag väntar med spänning på den första satsningen i någon av de större städerna.
Och glöm nu inte Pizza-SM med final den 27 april på GastroNord.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Nyhetsbrev

Butik och restaurang till Kiruna

Arkiv

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.102