23948sdkhjf

Ännu en märkning

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Nu lanseras symbolen ”Från Sverige” som ska göra det enklare att välja svenskproducerade råvaror och livsmedel. Hamburgerkedjan Max ansluter sig direkt till den nya frivilliga ursprungsmärkningen.

– För oss är det självklart att ansluta oss till den nya märkningen. Det ska vara enkelt att se var maten i affären och restaurangen kommer ifrån. Från Sverige är dessutom ett bra initiativ för att hjälpa till att säkra tillgången av svenska råvaror i framtiden, säger Christoffer Bergfors, Sverigechef på Max.

Initiativet till den nya frivilliga ursprungsmärkningen kommer från LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel. Matens ursprung är en allt viktigare fråga och märkningen är ett svar på konsumenternas ökade efterfrågan på svenskproducerad mat. Målet är också att stärka hela livsmedelskedjan och utveckla svensk matproduktion.

– Det är väldigt roligt att Max har varit så snabba att de är med redan vid lanseringen av den nya märkningen, säger Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning AB.

”Från Sverige” får användas på livsmedel, råvaror och växter som producerats i Sverige och uppfyller kriterierna. Kött och charkuterier märks med Kött från Sverige som kommer att ersätta märkningen Svenskt kött. Produkter som märks med Kött från Sverige ska alltid innehålla 100 procent svenskt kött. Om det är en sammansatt produkt, som till exempel korv, ska den därtill innehålla minst 75 procent svenska råvaror.

– Att välja svenskt kött känns självklart för oss. Vi vill ha våra svenska bönder kvar och vi vill att det ska kännas tryggt att äta hos oss. Dessutom är Sverige bland de bästa i världen på djurskydd och vi har lägst antibiotikaförbrukning i EU, säger Christoffer Bergfors.

Kriterier för märkning:

- Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.

- Odling ska ha skett i Sverige.

- All förädling och packning ska ske i Sverige.

- I sammansatta produkter ska minst 75 procent vara svenskt. Korv, bröd och fruktyoghurt är några exempel.

- Kött-, ägg- och mjölkråvara är alltid 100 procent svensk, även i sammansatta produkter.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matleveranstjänst till Göteborg

De deltar i Nordic Organic Food Fair-mässan

De visar upp trender inom ekologisk mat på Malmömässan.

Han öppnar i Teatern

Matscen får tillskott av mer veganskt.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Nyhetsbrev

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Arkiv

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Sibylla där två vägar möts

Ny franchisetagare räknar med att 20 000 fordon varav mycket ren yrkestrafik ska borga för gott gästunderlag.

Kock i matkassesamarbete

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Frantzén öppnar i Astoria

Öppnar brasseri i tidigare biograf på Nybrogatan i Stockholm.

Årets konditor mest nöjd med desserten

Nääs Fabrikers konditor Disa Molin gick segrande ur striden.

Vann med havsabborre

Tog hem europeisk tävling för kockar inom mötesindustrin, Copper Skillet.

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Renässans för kålroten

Här växer Max - öppnar fjärde restaurangen i Örebro

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Explosionen: Öppnar 104 butiker

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Sju miljoner bullar under en dag

Årets Fjällkock korad

Framtidslöfte - bästa commis utsedd

De vann för hållbarhetsarbete

Han är ny vd för Södra Teatern

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Så ska Max minska klimatutsläppen

Växtbaserat på gourmetnivå

Oumph till Pizza Hut

Färdiglagat à la Operakällaren

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15