Ännu en märkning

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Nu lanseras symbolen ”Från Sverige” som ska göra det enklare att välja svenskproducerade råvaror och livsmedel. Hamburgerkedjan Max ansluter sig direkt till den nya frivilliga ursprungsmärkningen.

– För oss är det självklart att ansluta oss till den nya märkningen. Det ska vara enkelt att se var maten i affären och restaurangen kommer ifrån. Från Sverige är dessutom ett bra initiativ för att hjälpa till att säkra tillgången av svenska råvaror i framtiden, säger Christoffer Bergfors, Sverigechef på Max.

Initiativet till den nya frivilliga ursprungsmärkningen kommer från LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel. Matens ursprung är en allt viktigare fråga och märkningen är ett svar på konsumenternas ökade efterfrågan på svenskproducerad mat. Målet är också att stärka hela livsmedelskedjan och utveckla svensk matproduktion.

– Det är väldigt roligt att Max har varit så snabba att de är med redan vid lanseringen av den nya märkningen, säger Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning AB.

”Från Sverige” får användas på livsmedel, råvaror och växter som producerats i Sverige och uppfyller kriterierna. Kött och charkuterier märks med Kött från Sverige som kommer att ersätta märkningen Svenskt kött. Produkter som märks med Kött från Sverige ska alltid innehålla 100 procent svenskt kött. Om det är en sammansatt produkt, som till exempel korv, ska den därtill innehålla minst 75 procent svenska råvaror.

– Att välja svenskt kött känns självklart för oss. Vi vill ha våra svenska bönder kvar och vi vill att det ska kännas tryggt att äta hos oss. Dessutom är Sverige bland de bästa i världen på djurskydd och vi har lägst antibiotikaförbrukning i EU, säger Christoffer Bergfors.

Kriterier för märkning:

- Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.

- Odling ska ha skett i Sverige.

- All förädling och packning ska ske i Sverige.

- I sammansatta produkter ska minst 75 procent vara svenskt. Korv, bröd och fruktyoghurt är några exempel.

- Kött-, ägg- och mjölkråvara är alltid 100 procent svensk, även i sammansatta produkter.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare Pied Tanca Group.

KFC har stora kycklingproblem i Storbritannien

Fler än 500 av 900 Kentucky fried chicken-restauranger i landet har tillfälligt stängt på grund av leveransproblem.

Äggröra hos Preem

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

Nyhetsbrev

De tävlar i Årets bagare

Arkiv

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Årets köpmän korade

De plockade hem priser vid Reitan Conveniences årliga riksmöte.

Duni köper förpackningsbolag

Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Sänd till en kollega

0.151