Ännu en märkning

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Nu lanseras symbolen ”Från Sverige” som ska göra det enklare att välja svenskproducerade råvaror och livsmedel. Hamburgerkedjan Max ansluter sig direkt till den nya frivilliga ursprungsmärkningen.

– För oss är det självklart att ansluta oss till den nya märkningen. Det ska vara enkelt att se var maten i affären och restaurangen kommer ifrån. Från Sverige är dessutom ett bra initiativ för att hjälpa till att säkra tillgången av svenska råvaror i framtiden, säger Christoffer Bergfors, Sverigechef på Max.

Initiativet till den nya frivilliga ursprungsmärkningen kommer från LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel. Matens ursprung är en allt viktigare fråga och märkningen är ett svar på konsumenternas ökade efterfrågan på svenskproducerad mat. Målet är också att stärka hela livsmedelskedjan och utveckla svensk matproduktion.

– Det är väldigt roligt att Max har varit så snabba att de är med redan vid lanseringen av den nya märkningen, säger Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning AB.

”Från Sverige” får användas på livsmedel, råvaror och växter som producerats i Sverige och uppfyller kriterierna. Kött och charkuterier märks med Kött från Sverige som kommer att ersätta märkningen Svenskt kött. Produkter som märks med Kött från Sverige ska alltid innehålla 100 procent svenskt kött. Om det är en sammansatt produkt, som till exempel korv, ska den därtill innehålla minst 75 procent svenska råvaror.

– Att välja svenskt kött känns självklart för oss. Vi vill ha våra svenska bönder kvar och vi vill att det ska kännas tryggt att äta hos oss. Dessutom är Sverige bland de bästa i världen på djurskydd och vi har lägst antibiotikaförbrukning i EU, säger Christoffer Bergfors.

Kriterier för märkning:

- Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.

- Odling ska ha skett i Sverige.

- All förädling och packning ska ske i Sverige.

- I sammansatta produkter ska minst 75 procent vara svenskt. Korv, bröd och fruktyoghurt är några exempel.

- Kött-, ägg- och mjölkråvara är alltid 100 procent svensk, även i sammansatta produkter.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nyhetsbrev

Nedräkning inför Pizza-SM

Arkiv

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.12