Årets Franchisekedja

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

I samband med Entreprenörsveckan i Båstad 20-22 juni, blir det en heldag om franchise som affärsmodell. Bland alla talare finns Joakim Carlsson, vd för Sibylla, snabbmatskedjan som blev Årets Franchisekedja 2016. Här berättar han om framgången.

Hallå Joakim Carlsson, vd på Sibylla, ni blev Årets Franchisekedja på den årliga Frannygalan nyligen. Vad är det för pris?
– Det är ett pris som delas ut varje år av Svensk Franchise. I konkurrens med samtliga franchisekedjor i alla branscher vann vi i år. Det är väldigt stort då det finns över 700 franchisekedjor med fler än 32000 anställda i Sverige.

Det blir mer om ert uppmärksammade arbete för att vässa hela kedjan när du framträder på Franchisedagen? Kan du lyfta fram några specifika delar i det arbetet?
– Ja, det blir en återblick på hur Sibyllas varumärke har gått från en korvlåda på magen till en modern snabbmatskedja. Jag kommer ta upp frågor kring hur vi förändrats i takt med marknaden och vilka utmaningar det har varit att få med sig alla 160 franchisetagare på tåget. Och även prata om hur vi hanterat de som inte delat kedjans åsikt om vad som måste förändras.

Vilka faktorer vill du särskilt lyfta fram för att lyckas allmänt med franchise?
– Det är oerhört viktigt att bygga en gemensam syn på VARFÖR vi har en kedja och vilket mål vi har med verksamheten. Sen handlar det även om att skapa en stark känsla av delaktighet och att vi tillsammans hjälps åt att övertyga varandra om vart vi är på väg. Att övertala franchisetagare är inte ett bra sätt över tid. Det är även viktigt att skapa en bra och trygg central organisation med medarbetare som har god kunskap om den dagliga verksamheten ute i kedjan.

Konkurrensen i snabbmatssegmentet är knivskarp idag. Hur har ni inom Sibylla positionerat er för att nå framgång?
– Vi har ju på ett strukturerat sätt förvandlat oss från en gatukökskedja till en modern snabbmatskedja. Det handlar väldigt mycket om att lyssna på vad gästerna vill ha och sen konstant jobba med förändringar och samtidigt mäta effekten mot våra gäster. Sen har vi jobbat konsekvent med våra kärnvärden att vara den klassiska svenska snabbmatskedjan med det personliga bemötandet som serverar den godaste maten. Det har även varit viktigt att ha klart för oss vilken vår huvudmålgrupp är och komma ihåg att fokusera på dom och inte lockas att försöka tillfredställa alla, det är aldrig en bra position.

För mer information och anmälan till Franchisedagen på Entreprenörsveckan i Båstad 20-22 juni: www.entreprenorsveckanbastad.se



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Nyhetsbrev

Växtbaserat på gourmetnivå

Arkiv

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Tar veganskt samarbete på blodigt allvar – efter Urban Deli sker bred lansering

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.2