Årets Franchisekedja

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

I samband med Entreprenörsveckan i Båstad 20-22 juni, blir det en heldag om franchise som affärsmodell. Bland alla talare finns Joakim Carlsson, vd för Sibylla, snabbmatskedjan som blev Årets Franchisekedja 2016. Här berättar han om framgången.

Hallå Joakim Carlsson, vd på Sibylla, ni blev Årets Franchisekedja på den årliga Frannygalan nyligen. Vad är det för pris?
– Det är ett pris som delas ut varje år av Svensk Franchise. I konkurrens med samtliga franchisekedjor i alla branscher vann vi i år. Det är väldigt stort då det finns över 700 franchisekedjor med fler än 32000 anställda i Sverige.

Det blir mer om ert uppmärksammade arbete för att vässa hela kedjan när du framträder på Franchisedagen? Kan du lyfta fram några specifika delar i det arbetet?
– Ja, det blir en återblick på hur Sibyllas varumärke har gått från en korvlåda på magen till en modern snabbmatskedja. Jag kommer ta upp frågor kring hur vi förändrats i takt med marknaden och vilka utmaningar det har varit att få med sig alla 160 franchisetagare på tåget. Och även prata om hur vi hanterat de som inte delat kedjans åsikt om vad som måste förändras.

Vilka faktorer vill du särskilt lyfta fram för att lyckas allmänt med franchise?
– Det är oerhört viktigt att bygga en gemensam syn på VARFÖR vi har en kedja och vilket mål vi har med verksamheten. Sen handlar det även om att skapa en stark känsla av delaktighet och att vi tillsammans hjälps åt att övertyga varandra om vart vi är på väg. Att övertala franchisetagare är inte ett bra sätt över tid. Det är även viktigt att skapa en bra och trygg central organisation med medarbetare som har god kunskap om den dagliga verksamheten ute i kedjan.

Konkurrensen i snabbmatssegmentet är knivskarp idag. Hur har ni inom Sibylla positionerat er för att nå framgång?
– Vi har ju på ett strukturerat sätt förvandlat oss från en gatukökskedja till en modern snabbmatskedja. Det handlar väldigt mycket om att lyssna på vad gästerna vill ha och sen konstant jobba med förändringar och samtidigt mäta effekten mot våra gäster. Sen har vi jobbat konsekvent med våra kärnvärden att vara den klassiska svenska snabbmatskedjan med det personliga bemötandet som serverar den godaste maten. Det har även varit viktigt att ha klart för oss vilken vår huvudmålgrupp är och komma ihåg att fokusera på dom och inte lockas att försöka tillfredställa alla, det är aldrig en bra position.

För mer information och anmälan till Franchisedagen på Entreprenörsveckan i Båstad 20-22 juni: www.entreprenorsveckanbastad.se



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Restaurangen som blir navet i nya Bank Hotel

Så firar Vassa Eggen och TAKO Europride

Tar fram regnbågsmenyer till förmån för välgörenhet.

TV: Intervju med Sebastian Gibrand

Krönika: I kvalet inför valet

Chefredaktör Lisbeth Rauden skriver om demokrati, humanism och Bruce Hills gastronomiska budskap.

LISTA: Felen du ska undvika vid restaurangstart

Andreas Moene, vd konsultföretaget PreOpening verksamma inom hotell, restaurang och hospotality, guidar med sina bästa tips.

Kända ansikten tar över NK:s saluhall

Nyhetsbrev

Esperanto i konkurs

Arkiv

Värmdö-cider bäst i landet

"Det är en ciderrevolution på gång i Sverige", säger anordnaren Spritmuseum, som också pekar på hög kvalitet bland årets tävlande.

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Bordsservering på McDonald´s

Kocknätverk gästade Svenska Kocklandslaget

Livsmedelsverket synar blodiga trendburgare

I ett nytt kontrollprojekt ska 500 inspektioner av restauranger genomföras i landet –

Här är finalisterna i Årets Kock

Åtta kockar möts under finaldagarna i september.

Fem till final i Årets Konditor

Här är finalisterna till årets upplaga av tävlingen. Finalen äger rum i Stockholm i oktober.

EM-silver till Sverige i Bocuse

Rekryteringsräd för Fredrik Eriksson

Kocken och krögaren utökar personalstyrkan och därtill går några medarbetare in på nya positioner inför stundande öppning av Restaurang Nationalmuseum i höst.

Tävling
Konditorerna tog EM-guld

Svenska konditorlandslaget vann europeiska mästerskapen i konditori i Turin.

Trio bakom ny vinbar

De ligger bakom nya vinbaren Oas på Drottninggatan i Stockholm.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

Han tar plats i Stureplansgruppen

Petter Stordalens investeringsbolag blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Fontana vann nyinstiftat pris

Restaurangerna fortsätter att öka

Skapar eventdel om 4 000 kvadratmeter

Max expanderar i Skåne

Tävling
Följ Bocuse direkt

Tävling
Team Sweden kör så det ångar

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Från ölhak till bageri

Max lanserar klimatpositiva burgare

Tävling
Gibrands totala Bocuse-satsning

Jobb & Karriär
Ny chef på Max

Stoppar en miljon sugrör - för miljön

Jobb & Karriär
Starbucks ordförande avgår

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.207