23948sdkhjf

Årets Franchisekedja

I samband med Entreprenörsveckan i Båstad 20-22 juni, blir det en heldag om franchise som affärsmodell. Bland alla talare finns Joakim Carlsson, vd för Sibylla, snabbmatskedjan som blev Årets Franchisekedja 2016. Här berättar han om framgången.
Hallå Joakim Carlsson, vd på Sibylla, ni blev Årets Franchisekedja på den årliga Frannygalan nyligen. Vad är det för pris?
– Det är ett pris som delas ut varje år av Svensk Franchise. I konkurrens med samtliga franchisekedjor i alla branscher vann vi i år. Det är väldigt stort då det finns över 700 franchisekedjor med fler än 32000 anställda i Sverige.

Det blir mer om ert uppmärksammade arbete för att vässa hela kedjan när du framträder på Franchisedagen? Kan du lyfta fram några specifika delar i det arbetet?
– Ja, det blir en återblick på hur Sibyllas varumärke har gått från en korvlåda på magen till en modern snabbmatskedja. Jag kommer ta upp frågor kring hur vi förändrats i takt med marknaden och vilka utmaningar det har varit att få med sig alla 160 franchisetagare på tåget. Och även prata om hur vi hanterat de som inte delat kedjans åsikt om vad som måste förändras.

Vilka faktorer vill du särskilt lyfta fram för att lyckas allmänt med franchise?
– Det är oerhört viktigt att bygga en gemensam syn på VARFÖR vi har en kedja och vilket mål vi har med verksamheten. Sen handlar det även om att skapa en stark känsla av delaktighet och att vi tillsammans hjälps åt att övertyga varandra om vart vi är på väg. Att övertala franchisetagare är inte ett bra sätt över tid. Det är även viktigt att skapa en bra och trygg central organisation med medarbetare som har god kunskap om den dagliga verksamheten ute i kedjan.

Konkurrensen i snabbmatssegmentet är knivskarp idag. Hur har ni inom Sibylla positionerat er för att nå framgång?
– Vi har ju på ett strukturerat sätt förvandlat oss från en gatukökskedja till en modern snabbmatskedja. Det handlar väldigt mycket om att lyssna på vad gästerna vill ha och sen konstant jobba med förändringar och samtidigt mäta effekten mot våra gäster. Sen har vi jobbat konsekvent med våra kärnvärden att vara den klassiska svenska snabbmatskedjan med det personliga bemötandet som serverar den godaste maten. Det har även varit viktigt att ha klart för oss vilken vår huvudmålgrupp är och komma ihåg att fokusera på dom och inte lockas att försöka tillfredställa alla, det är aldrig en bra position.

För mer information och anmälan till Franchisedagen på Entreprenörsveckan i Båstad 20-22 juni: www.entreprenorsveckanbastad.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078