Espresso House sämst på ekologiskt

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Naturskyddsföreningen har granskat de sex största cafékedjornas utbud av ekologiskt. Resultatet visar att Sveriges största cafékedja Espresso House är i särklass sämst på att erbjuda ekologiskt, medan Barista och Condeco hamnar i topp.

Svenskar utgör bara en dryg promille av världens befolkning, men dricker en procent av den globala kaffeproduktionen, eller drygt 1000 koppar per år och person. Men vilket kaffe vi väljer att dricka när vi fikar, påverkar djur, natur och livet för 200 000 människor som arbetar i kaffeodlingarna. Därför har Naturskyddsföreningen granskat de största cafékedjornas utbud av ekologiskt kaffe och fika.
– Ekologiskt kaffe är det enda kaffe som man kan vara säker på odlats utan kemiska bekämpningsmedel. Väljer du detta så läcker det inte ut några miljögifter i vattendragen. Då slipper också odlarna och lantarbetarna utsättas för hälsorisker och du själv minskar mängden kemikalier i din kropp, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Så här gjordes Naturskyddsföreningens undersökning 
De sex största kafékedjorna i Sverige ingår i undersökningen: Espresso House, Wayne’s Coffee, Coffeehouse by George, Barista, Starbucks och Condeco. Storleken på kafékedjorna uppskattades genom antalet caféer kedjorna har i drift totalt i Sverige.

Med ekologiskt avses produkter som är KRAV-märkta eller märkta med EU-lövet enligt EU:s regler för ekologiskt. Informationen har samlats in genom telefon – och mailintervjuer med representanter från kafékedjorna. Intervjuerna har baserats på ett frågeformulär. Intervjuerna har kompletterats med undersökningar av kafékedjornas webbsidor och stickprov på kaféerna.

På delad första plats kommer Barista och Condeco. Båda cafékedjorna serverar endast ekologiskt kaffe och mjölk. De erbjuder också annan ekologisk fika. Exempelvis har Barista över 100 ekologiska produkter och Condeco bakar själv Sveriges enda dubbelcertifierade chokladmuffins (både ekologiskt och Fairtrade). Båda kafékedjorna har överlag ett väl utvecklat hållbarhetstänk. Barista Fairtrade Coffee har 16 kaféer i Sverige. Det första kaféet öppnades i Malmö 2006. Condeco har 10 kaféer i Sverige. Det första Condeco öppnade 2003 i Göteborg.

Näst bäst: På Coffee House by George får du eko-kaffe. Allt kaffe som erbjuds på Coffee House by George, både brygg och espresso, är KRAV-märkt. Idag hade de cirka 28 kaféer i Sverige. Det första kaféet öppnades i Stockholm 1997.

På rätt väg är Wayne´s Coffee som nyligen blivit KRAV-märkta och är just nu i en process där de byter ut dagens oekologiska kaffe till KRAV-märkt. Nu, i slutet av maj 2016, kommer allt deras kaffe och mjölk vara ekologiskt, enligt kedjan. De erbjuder också i viss mån andra ekologiska produkter. Wayne’s Coffee har idag 91 kaféer i Sverige. Det första kaféet öppnades i Stockholm 1994.

Bara oekologiskt: På Starbucks kan du inte eko-fika. Här erbjuds du inget ekologiskt kaffe och inte heller annan eko-fika. Starbucks använder dock en egen miljöcertifiering, som tagits fram i samarbete med miljöorganisationen Conservation International. Märkningen är inte alls lika långtgående som de krav som ställs för ekologiskt, exempelvis tillåts bekämpningsmedel. De erbjuder vissa produkter som är Fairtrade-märkta, det vill säga det ställs sociala krav på produktionen. Starbucks är etablerade i stora delar av världen. Idag har de 17 caféer i Sverige.

Sämsta alternativet är Sveriges största cafékedja, Espresso House, som enbart erbjuder oekologiskt kaffe. Kedjans första café öppnades 1996. Espresso House expanderade kraftigt under 2000-talet och har idag 199 stycken caféer i Sverige.
– Espresso House har flest antal caféer i Sverige. Deras kaffeförsäljning har därmed stor påverkan på miljön. Ändå erbjuder de inget ekologiskt kaffe. Det är förvånansvärt med tanke på att konsumenterna efterfrågar ekologiskt som aldrig förr, säger Johanna Sandahl.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Nyhetsbrev

Butik och restaurang till Kiruna

Arkiv

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.131