23948sdkhjf

Espresso House sämst på ekologiskt

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Naturskyddsföreningen har granskat de sex största cafékedjornas utbud av ekologiskt. Resultatet visar att Sveriges största cafékedja Espresso House är i särklass sämst på att erbjuda ekologiskt, medan Barista och Condeco hamnar i topp.

Svenskar utgör bara en dryg promille av världens befolkning, men dricker en procent av den globala kaffeproduktionen, eller drygt 1000 koppar per år och person. Men vilket kaffe vi väljer att dricka när vi fikar, påverkar djur, natur och livet för 200 000 människor som arbetar i kaffeodlingarna. Därför har Naturskyddsföreningen granskat de största cafékedjornas utbud av ekologiskt kaffe och fika.
– Ekologiskt kaffe är det enda kaffe som man kan vara säker på odlats utan kemiska bekämpningsmedel. Väljer du detta så läcker det inte ut några miljögifter i vattendragen. Då slipper också odlarna och lantarbetarna utsättas för hälsorisker och du själv minskar mängden kemikalier i din kropp, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Så här gjordes Naturskyddsföreningens undersökning 
De sex största kafékedjorna i Sverige ingår i undersökningen: Espresso House, Wayne’s Coffee, Coffeehouse by George, Barista, Starbucks och Condeco. Storleken på kafékedjorna uppskattades genom antalet caféer kedjorna har i drift totalt i Sverige.

Med ekologiskt avses produkter som är KRAV-märkta eller märkta med EU-lövet enligt EU:s regler för ekologiskt. Informationen har samlats in genom telefon – och mailintervjuer med representanter från kafékedjorna. Intervjuerna har baserats på ett frågeformulär. Intervjuerna har kompletterats med undersökningar av kafékedjornas webbsidor och stickprov på kaféerna.

På delad första plats kommer Barista och Condeco. Båda cafékedjorna serverar endast ekologiskt kaffe och mjölk. De erbjuder också annan ekologisk fika. Exempelvis har Barista över 100 ekologiska produkter och Condeco bakar själv Sveriges enda dubbelcertifierade chokladmuffins (både ekologiskt och Fairtrade). Båda kafékedjorna har överlag ett väl utvecklat hållbarhetstänk. Barista Fairtrade Coffee har 16 kaféer i Sverige. Det första kaféet öppnades i Malmö 2006. Condeco har 10 kaféer i Sverige. Det första Condeco öppnade 2003 i Göteborg.

Näst bäst: På Coffee House by George får du eko-kaffe. Allt kaffe som erbjuds på Coffee House by George, både brygg och espresso, är KRAV-märkt. Idag hade de cirka 28 kaféer i Sverige. Det första kaféet öppnades i Stockholm 1997.

På rätt väg är Wayne´s Coffee som nyligen blivit KRAV-märkta och är just nu i en process där de byter ut dagens oekologiska kaffe till KRAV-märkt. Nu, i slutet av maj 2016, kommer allt deras kaffe och mjölk vara ekologiskt, enligt kedjan. De erbjuder också i viss mån andra ekologiska produkter. Wayne’s Coffee har idag 91 kaféer i Sverige. Det första kaféet öppnades i Stockholm 1994.

Bara oekologiskt: På Starbucks kan du inte eko-fika. Här erbjuds du inget ekologiskt kaffe och inte heller annan eko-fika. Starbucks använder dock en egen miljöcertifiering, som tagits fram i samarbete med miljöorganisationen Conservation International. Märkningen är inte alls lika långtgående som de krav som ställs för ekologiskt, exempelvis tillåts bekämpningsmedel. De erbjuder vissa produkter som är Fairtrade-märkta, det vill säga det ställs sociala krav på produktionen. Starbucks är etablerade i stora delar av världen. Idag har de 17 caféer i Sverige.

Sämsta alternativet är Sveriges största cafékedja, Espresso House, som enbart erbjuder oekologiskt kaffe. Kedjans första café öppnades 1996. Espresso House expanderade kraftigt under 2000-talet och har idag 199 stycken caféer i Sverige.
– Espresso House har flest antal caféer i Sverige. Deras kaffeförsäljning har därmed stor påverkan på miljön. Ändå erbjuder de inget ekologiskt kaffe. Det är förvånansvärt med tanke på att konsumenterna efterfrågar ekologiskt som aldrig förr, säger Johanna Sandahl.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar Taco Bar restaurang nr 45

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Nyhetsbrev

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Arkiv

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.1