Espresso House sämst på ekologiskt

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Naturskyddsföreningen har granskat de sex största cafékedjornas utbud av ekologiskt. Resultatet visar att Sveriges största cafékedja Espresso House är i särklass sämst på att erbjuda ekologiskt, medan Barista och Condeco hamnar i topp.

Svenskar utgör bara en dryg promille av världens befolkning, men dricker en procent av den globala kaffeproduktionen, eller drygt 1000 koppar per år och person. Men vilket kaffe vi väljer att dricka när vi fikar, påverkar djur, natur och livet för 200 000 människor som arbetar i kaffeodlingarna. Därför har Naturskyddsföreningen granskat de största cafékedjornas utbud av ekologiskt kaffe och fika.
– Ekologiskt kaffe är det enda kaffe som man kan vara säker på odlats utan kemiska bekämpningsmedel. Väljer du detta så läcker det inte ut några miljögifter i vattendragen. Då slipper också odlarna och lantarbetarna utsättas för hälsorisker och du själv minskar mängden kemikalier i din kropp, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Så här gjordes Naturskyddsföreningens undersökning 
De sex största kafékedjorna i Sverige ingår i undersökningen: Espresso House, Wayne’s Coffee, Coffeehouse by George, Barista, Starbucks och Condeco. Storleken på kafékedjorna uppskattades genom antalet caféer kedjorna har i drift totalt i Sverige.

Med ekologiskt avses produkter som är KRAV-märkta eller märkta med EU-lövet enligt EU:s regler för ekologiskt. Informationen har samlats in genom telefon – och mailintervjuer med representanter från kafékedjorna. Intervjuerna har baserats på ett frågeformulär. Intervjuerna har kompletterats med undersökningar av kafékedjornas webbsidor och stickprov på kaféerna.

På delad första plats kommer Barista och Condeco. Båda cafékedjorna serverar endast ekologiskt kaffe och mjölk. De erbjuder också annan ekologisk fika. Exempelvis har Barista över 100 ekologiska produkter och Condeco bakar själv Sveriges enda dubbelcertifierade chokladmuffins (både ekologiskt och Fairtrade). Båda kafékedjorna har överlag ett väl utvecklat hållbarhetstänk. Barista Fairtrade Coffee har 16 kaféer i Sverige. Det första kaféet öppnades i Malmö 2006. Condeco har 10 kaféer i Sverige. Det första Condeco öppnade 2003 i Göteborg.

Näst bäst: På Coffee House by George får du eko-kaffe. Allt kaffe som erbjuds på Coffee House by George, både brygg och espresso, är KRAV-märkt. Idag hade de cirka 28 kaféer i Sverige. Det första kaféet öppnades i Stockholm 1997.

På rätt väg är Wayne´s Coffee som nyligen blivit KRAV-märkta och är just nu i en process där de byter ut dagens oekologiska kaffe till KRAV-märkt. Nu, i slutet av maj 2016, kommer allt deras kaffe och mjölk vara ekologiskt, enligt kedjan. De erbjuder också i viss mån andra ekologiska produkter. Wayne’s Coffee har idag 91 kaféer i Sverige. Det första kaféet öppnades i Stockholm 1994.

Bara oekologiskt: På Starbucks kan du inte eko-fika. Här erbjuds du inget ekologiskt kaffe och inte heller annan eko-fika. Starbucks använder dock en egen miljöcertifiering, som tagits fram i samarbete med miljöorganisationen Conservation International. Märkningen är inte alls lika långtgående som de krav som ställs för ekologiskt, exempelvis tillåts bekämpningsmedel. De erbjuder vissa produkter som är Fairtrade-märkta, det vill säga det ställs sociala krav på produktionen. Starbucks är etablerade i stora delar av världen. Idag har de 17 caféer i Sverige.

Sämsta alternativet är Sveriges största cafékedja, Espresso House, som enbart erbjuder oekologiskt kaffe. Kedjans första café öppnades 1996. Espresso House expanderade kraftigt under 2000-talet och har idag 199 stycken caféer i Sverige.
– Espresso House har flest antal caféer i Sverige. Deras kaffeförsäljning har därmed stor påverkan på miljön. Ändå erbjuder de inget ekologiskt kaffe. Det är förvånansvärt med tanke på att konsumenterna efterfrågar ekologiskt som aldrig förr, säger Johanna Sandahl.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare Pied Tanca Group.

KFC har stora kycklingproblem i Storbritannien

Fler än 500 av 900 Kentucky fried chicken-restauranger i landet har tillfälligt stängt på grund av leveransproblem.

Äggröra hos Preem

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

De tävlar i Årets bagare

Nyhetsbrev

Karma till Storbritannien

Arkiv

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Årets köpmän korade

De plockade hem priser vid Reitan Conveniences årliga riksmöte.

Duni köper förpackningsbolag

Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Här är årets ”udda” semlor

Sänd till en kollega

0.122