23948sdkhjf

Franchisedagen på Entreprenörsveckan

Reitan Convenience Group är en av många framgångsrika franchisekedjor i Sverige. Vdn Magnus Carlsson ger sin syn på franchise när han talar på Franchisedagen den 20 juni. på Entreprenörsveckans första dag.
Hallå Magnus Carlsson, vd på Reitan Convenience Sverige, du ska sammanfatta Franchisedagen under Entreprenörsveckan i Båstad. Vad är temat på ditt anförande?
– Temat är Egenintresse - Drivkraft för framgångsrika företag. Temat i sig är en bra sammanfattning på vad franchise är. Där tagare och givare båda har ett egenintresse av att det gemensamma företaget växer, då blir vi framgångsrika.

Berätta lite mer om Reitan Convenience och hur ni jobbar med franchise.
– Reitan Convenience Sverige AB driver två butikskoncept, Pressbyrån och 7-Eleven och alla butiker, 500 stycken, är franchisedrivna. Vi tror på en renodlad modell, där egenintresset hos varje företagare är drivkraften för att bolaget växer, det är och har varit väldigt framgångrikt där vår tillväxt varje år överstigit convenience-branschen. Vårt servicekontor är till för att skapa rätt och en bra verktygslåda för varje butik. Allt startar och slutar i butik.

Varför är just franchise så framgångsrikt för de entreprenörer som jobbar med mat och dryck?
– Jag tror franchise är framgångsrikt för alla bolag där det är många mindre enheter som möter kund. Det skapar en möjlighet att finna stordriftsfördelar på servicekontoret som den mindre enheten hade haft svårt att skapa själv, och de kan i franchismodellen ha full fokusering på kundmötet.

Hur vill du att franchise ska utvecklas i Sverige?
– Min bedömning är att franchise kommer fortsätta utvecklas positivt, just av den anledningen att det finns ett egenintresse som drivkraft hos båda parter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063