Franchisedagen på Entreprenörsveckan

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Reitan Convenience Group är en av många framgångsrika franchisekedjor i Sverige. Vdn Magnus Carlsson ger sin syn på franchise när han talar på Franchisedagen den 20 juni. på Entreprenörsveckans första dag.

Hallå Magnus Carlsson, vd på Reitan Convenience Sverige, du ska sammanfatta Franchisedagen under Entreprenörsveckan i Båstad. Vad är temat på ditt anförande?
– Temat är Egenintresse - Drivkraft för framgångsrika företag. Temat i sig är en bra sammanfattning på vad franchise är. Där tagare och givare båda har ett egenintresse av att det gemensamma företaget växer, då blir vi framgångsrika.

Berätta lite mer om Reitan Convenience och hur ni jobbar med franchise.
– Reitan Convenience Sverige AB driver två butikskoncept, Pressbyrån och 7-Eleven och alla butiker, 500 stycken, är franchisedrivna. Vi tror på en renodlad modell, där egenintresset hos varje företagare är drivkraften för att bolaget växer, det är och har varit väldigt framgångrikt där vår tillväxt varje år överstigit convenience-branschen. Vårt servicekontor är till för att skapa rätt och en bra verktygslåda för varje butik. Allt startar och slutar i butik.

Varför är just franchise så framgångsrikt för de entreprenörer som jobbar med mat och dryck?
– Jag tror franchise är framgångsrikt för alla bolag där det är många mindre enheter som möter kund. Det skapar en möjlighet att finna stordriftsfördelar på servicekontoret som den mindre enheten hade haft svårt att skapa själv, och de kan i franchismodellen ha full fokusering på kundmötet.

Hur vill du att franchise ska utvecklas i Sverige?
– Min bedömning är att franchise kommer fortsätta utvecklas positivt, just av den anledningen att det finns ett egenintresse som drivkraft hos båda parter.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu ska alla caféer bli lättillgängliga

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

Medalj till Rasta Groups grundare

På måndagen förärades Rasta Groups grundare näringslivsmedalj av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Nyhetsbrev

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Arkiv

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sänd till en kollega

0.122