23948sdkhjf

Franchisedagen på Entreprenörsveckan

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Reitan Convenience Group är en av många framgångsrika franchisekedjor i Sverige. Vdn Magnus Carlsson ger sin syn på franchise när han talar på Franchisedagen den 20 juni. på Entreprenörsveckans första dag.

Hallå Magnus Carlsson, vd på Reitan Convenience Sverige, du ska sammanfatta Franchisedagen under Entreprenörsveckan i Båstad. Vad är temat på ditt anförande?
– Temat är Egenintresse - Drivkraft för framgångsrika företag. Temat i sig är en bra sammanfattning på vad franchise är. Där tagare och givare båda har ett egenintresse av att det gemensamma företaget växer, då blir vi framgångsrika.

Berätta lite mer om Reitan Convenience och hur ni jobbar med franchise.
– Reitan Convenience Sverige AB driver två butikskoncept, Pressbyrån och 7-Eleven och alla butiker, 500 stycken, är franchisedrivna. Vi tror på en renodlad modell, där egenintresset hos varje företagare är drivkraften för att bolaget växer, det är och har varit väldigt framgångrikt där vår tillväxt varje år överstigit convenience-branschen. Vårt servicekontor är till för att skapa rätt och en bra verktygslåda för varje butik. Allt startar och slutar i butik.

Varför är just franchise så framgångsrikt för de entreprenörer som jobbar med mat och dryck?
– Jag tror franchise är framgångsrikt för alla bolag där det är många mindre enheter som möter kund. Det skapar en möjlighet att finna stordriftsfördelar på servicekontoret som den mindre enheten hade haft svårt att skapa själv, och de kan i franchismodellen ha full fokusering på kundmötet.

Hur vill du att franchise ska utvecklas i Sverige?
– Min bedömning är att franchise kommer fortsätta utvecklas positivt, just av den anledningen att det finns ett egenintresse som drivkraft hos båda parter.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar Taco Bar restaurang nr 45

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Nyhetsbrev

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Arkiv

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111