Svenskar hungrar efter dietmat

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Hela 60 procent av svenskarna uppger att de följer en speciell diet eller att de undviker vissa livsmedel av etiska eller hälsomässiga skäl.

En rapport från Nielsen där man intervjuat 30 000 personer i över 60 länder visar att sex av tio svenskar följer en diet eller avstår från att äta vissa livsmedel. Lika många uppger också att de strävar efter att äta ekologiskt skriver dagenshandel.se.

Den vanligaste dieten är att man äter mer vegetariskt och veganskt eller minskar på fett, salt och kolhydrater. Sju procent av svenskarna uppger även att de äter enligt koscherdiet och fyra procent enligt halal.

Enligt rapporten toppar svenskarna listan i Norden när det gäller intresset för ekologisk mat. Många säger sig också sträva efter att inkludera fisk, kyckling och omättade fetter och ägg i kosten.
Det här strävar vi svenskar efter att inkludera i kosten:

Ekologiskt 57 procent
Fisk och skaldjur 47 procent
Omättade fetter 47 procent
Kyckling 43 procent
Nötkött och annat rött kött 37 procent

Det här försöker vi däremot undvika i kosten:

Animaliska livsmedel med antibiotika och hormoner 70 procent
Syntetiska aromämnen 59 procent
Genmodifierade livsmedel 58 procent
Syntetiska sötningsmedel 57 procent
Syntetiska livsmedelsfärger 54 procent

En tredjedel uppger också att de eller någon i deras hushåll inte tål vissa livsmedel. Vanligaste är att man är laktosintolerant, nötallergiker eller glutenintolerant.

16 procent av hushållen har familjemedlemmar som är laktosintoleranta
9 procent har nötallergiker
6 procent har glutenintoleranta
6 procent har jordnötsallergiker
4 procent har skaldjursallergiker
3 procent har fiskallergiker
2 procent har äggallergiker
1 procent har soyaallergiker

– Det ökade intresset för alternativ kost återspeglas förstås i handeln och det finns mycket att vinna på för handlarna att bredda det sortimentet, säger ÅsaBritt Hermansson, vd på Nielsen i Sverige i ett pressmeddelande.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Onlinepizza kör godis åt Hemmakväll

Löfbergs nyöppnar

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare Pied Tanca Group.

KFC har stora kycklingproblem i Storbritannien

Fler än 500 av 900 Kentucky fried chicken-restauranger i landet har tillfälligt stängt på grund av leveransproblem.

Äggröra hos Preem

Nyhetsbrev

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Arkiv

Linnea & Basilika öppnar nytt

De tävlar i Årets bagare

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Årets köpmän korade

De plockade hem priser vid Reitan Conveniences årliga riksmöte.

Duni köper förpackningsbolag

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sänd till en kollega

0.273