Het marknad för svenska bönor

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Böntrenden växer sig starkare i Sverige. På Öland är det knappt att odlarna klarar av efterfrågan. – Det är på gränsen. Vi jagar nya odlare med ljus och lykta, säger Stefan Lundgren, produktionschef på Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter.

Svarta, röda och vita bönor i salladen. Pasta där en tredjedel är gjord på bönmjöl. Produktserier med enbart svenskodlade bönor. Baljväxten blir allt vanligare på svenska tallrikar.

– Det finns absolut en böntrend. Det gäller baljväxter över huvud taget. Det är nytt i mat och det är ersättning till kött, och miljövänligt att producera. Svenskarna vill köpa svenskt också, säger Frans Johnson, växtodlingsrådgivare på Hushållningssällskapet.

På Öland har det odlats bruna bönor s edan urminnes tider och landskapet står i princip för all produktion av kulturväxten. Sedan tre år har dock lantbrukare på ön börjat odla även svarta, röda och vita bönor.

– Det har varit en kundefterfrågan att vi ska prova på att odla det här. Svenskodlat är ju i ropet — i stället för att importera bönor från exempelvis Kina, Kanada eller var man nu hittar dem, säger Stefan Lundgren.

Han är produktionschef på den ekonomiska föreningen Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter, som tar emot skördar från sina 160 medlemmar och säljer bönorna vidare till grossister och livsmedelsföretag. Nu söker föreningen efter fler bönodlare.

– Det funkar inte att odla dessa bönor i alla delar av landet. Det kräver ett visst klimat. Vi hoppas på Gotland och i Kalmartrakten, säger Lundgren.

Vatten och värme, i rätt tid på året, är nyckeln till en bra bönskörd, men frost är illavarslande.

– Det är därför det odlas så mycket på Öland, här har vi ingen frost. Kommer det frost är det kört.

TT: Hur står sig de svenska bönorna i pris jämfört med importerade?

- Än så länge är vi konkurrenskraftiga på de flesta av de här färgade bönorna, säger Stefan Lundgren.

Källor: Jordbruksverket, LRF Växtodling, Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter, JTI.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Nyhetsbrev

Butik och restaurang till Kiruna

Arkiv

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.105