23948sdkhjf

Detaljhandelns ekoförsäljning ökar med 25 procent

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Försäljningen av ekologiska livsmedel i svensk detaljhandel ökade med 23 procent under första halvåret. Sverige går upp jämsides med Danmark i ekoandel och svenska konsumenter handlar just nu mest ekologisk mat i världen, tillsammans med danskarna.

Ekoweb* har för tredje året i rad sammanställt försäljningen av KRAV och EU-ekologiska livsmedel i en halvårsrapport, som ett komplement till den helårsrapport som släpps i januari, sedan åtta år tillbaka. Halvårsrapporten 2016 omfattar försäljning till och med 31 juni, i detaljhandeln, inklusive Systembolaget (restaurang/foodservice och offentlig sektor är ej inräknade). Sammanställningen visar att försäljningen ökar i snabbare takt än prognosen, som för helåret ligger på 20 procent (Ekoweb i januari 2016). Försäljningsökningen ligger hittills på 23 procent under 2016. Fortsätter ekoförsäljningen i samma takt resterande del av året så ligger värdet på 21,7 miljarder i detaljhandeln vid årets slut.
Av kedjorna så ökar Bergendahls mest, 38 procent, därefter Axfood, + 33 procent. ICA, som är ekomarknadens största aktör ökar med 15 procent, en ökning som får ses som en taktinbromsning i skenet av en i det närmaste galopperande utveckling under samma period i fjol.

Den svenska ekoproduktionen på landets gårdar har inom flera produktionsgrenar sett stora ökningar. En utveckling som påbörjades under 2015 och som fortsatt under 2016.

Inom kategorier som till exempel kyckling och bröd har tillgången på marknaden sett en drastisk ökning under perioden, men andelen är fortfarande under 1 procent och potentialen inom flera kategorier bedöms som fortsatt stor. Försäljningen av ekologisk öl på Systembolaget är också en av raketerna, +110 procent (volym).

Den ekologiska andelen ligger nu på 9 procent i den svenska detaljhandeln. Det betyder att Sverige vid halvåret ligger på delad förstaplats tillsammans med Danmark, beräknat på de rapporter och prognoser som finns tillgängliga därifrån. Sverige och Danmark blir de två länder i världen som därmed tillsamman spränger taket för en ekoandel över 9 procent. De svenska, och de danska, konsumenterna är de konsumenter i världen som just nu spenderar mest pengar på ekologiska livsmedel.

*Ekoweb är sedan 18 år tillbaka en politiskt oberoende marknadsrapportör, expert på analyser och statistik från svensk och internationell ekomarknad.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Nyhetsbrev

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Arkiv

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i Sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Delicato lanserar "fikabubbel"

Efter sexskandalen – kändiskocken ger nu upp sitt krogimperium

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Barmästare på ny jazz- och cocktailbar

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Därför valde vertikalodlarna konkurs

Maten spåras på atomnivå

Två gotlänningar toppar Årets unga kock

Nio nya Bastard Burgers-restauranger har växt till tio

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113