Detaljhandelns ekoförsäljning ökar med 25 procent

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Försäljningen av ekologiska livsmedel i svensk detaljhandel ökade med 23 procent under första halvåret. Sverige går upp jämsides med Danmark i ekoandel och svenska konsumenter handlar just nu mest ekologisk mat i världen, tillsammans med danskarna.

Ekoweb* har för tredje året i rad sammanställt försäljningen av KRAV och EU-ekologiska livsmedel i en halvårsrapport, som ett komplement till den helårsrapport som släpps i januari, sedan åtta år tillbaka. Halvårsrapporten 2016 omfattar försäljning till och med 31 juni, i detaljhandeln, inklusive Systembolaget (restaurang/foodservice och offentlig sektor är ej inräknade). Sammanställningen visar att försäljningen ökar i snabbare takt än prognosen, som för helåret ligger på 20 procent (Ekoweb i januari 2016). Försäljningsökningen ligger hittills på 23 procent under 2016. Fortsätter ekoförsäljningen i samma takt resterande del av året så ligger värdet på 21,7 miljarder i detaljhandeln vid årets slut.
Av kedjorna så ökar Bergendahls mest, 38 procent, därefter Axfood, + 33 procent. ICA, som är ekomarknadens största aktör ökar med 15 procent, en ökning som får ses som en taktinbromsning i skenet av en i det närmaste galopperande utveckling under samma period i fjol.

Den svenska ekoproduktionen på landets gårdar har inom flera produktionsgrenar sett stora ökningar. En utveckling som påbörjades under 2015 och som fortsatt under 2016.

Inom kategorier som till exempel kyckling och bröd har tillgången på marknaden sett en drastisk ökning under perioden, men andelen är fortfarande under 1 procent och potentialen inom flera kategorier bedöms som fortsatt stor. Försäljningen av ekologisk öl på Systembolaget är också en av raketerna, +110 procent (volym).

Den ekologiska andelen ligger nu på 9 procent i den svenska detaljhandeln. Det betyder att Sverige vid halvåret ligger på delad förstaplats tillsammans med Danmark, beräknat på de rapporter och prognoser som finns tillgängliga därifrån. Sverige och Danmark blir de två länder i världen som därmed tillsamman spränger taket för en ekoandel över 9 procent. De svenska, och de danska, konsumenterna är de konsumenter i världen som just nu spenderar mest pengar på ekologiska livsmedel.

*Ekoweb är sedan 18 år tillbaka en politiskt oberoende marknadsrapportör, expert på analyser och statistik från svensk och internationell ekomarknad.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Glada dagar för stadskärnorna

Med fokus på fisk och grönt

Kock- och krögarduo inviger två nya restauranger i Gallerian i Stockholm i oktober.

Så ska Max minska klimatutsläppen

Stureplansgruppen öppnar app-restaurang

Här öppnar restaurangkoncernen konceptet Taqueria med mexikansk snabbmat.

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Nyhetsbrev

Årets första hummer näst dyrast

Arkiv

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Delstaten Oregon har introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15