23948sdkhjf

Guldkon i ny tappning

Arlas tävling Guldkon kommer i ny tappning efter ett års uppehåll. Nu blir det mer fokus på att premiera de som lagar bra mat till unga och gamla.
Hallå Inger Myresten, marknadschef Arla Foodservice, vad har hänt med ert evenemang Guldkon?
– Vi har pausat under ett år för att toppa formen och inför 2017 är Guldkon tillbaka med ny kraft. Det blir en ännu mer relevant och inspirerande hyllning av de offentliga kökens hjältar!

Varför har ni tänkt om?
– Mycket är sig likt, i grunden är vi väldigt nöjda med tävlingen. Arla Guldko är en värdefull kraft för att inspirera och sprida matglädje, men som i allt annat så behövs utveckling. Vi vill nu framförallt fokusera på mat till unga och gamla. Dessutom vill vi hitta nya sätt att involvera tidigare finalister i Guldkon. Vi vill ta vara på all klokskap och energi som finns i vårt ”Guldko-community” och även kunna skapa en aktiv dialog inom gruppen efter tävlingsåret.

Berätta lite mer om den nya formen och vilka kategorier ni ska ha.
– Vi renodlar genom att fokusera på kärnan; de viktiga kök som serverar skolor, försko­lor och seniorboenden. Vi har lyft bort kategorierna snabbmål och butik och vi har inte kvar miljöarbete som ett eget pris. I dag jobbar alla våra nominerade kök med hållbarhet och miljö, så det går som en ”grön” tråd genom hela tävlingen.
– Vi har också instiftat en ny kategori, med arbetsnamnet ”Årets Ma­tinspiratör”. Där är tanken att lyfta en person eller ett team som gjort något alldeles särskilt för matbran­schen. Det ska vara en mer öppen kategori och tanken är att involvera tidigare Guldko-finalister i juryarbetet – för att både nominera och utse vinnare.

När sjösätter ni den nya Guldkon?
– Vi öppnar för nomineringar under oktober och november i år och finalen äger rum i maj 2017.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.204