Guldkon i ny tappning

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Arlas tävling Guldkon kommer i ny tappning efter ett års uppehåll. Nu blir det mer fokus på att premiera de som lagar bra mat till unga och gamla.

Hallå Inger Myresten, marknadschef Arla Foodservice, vad har hänt med ert evenemang Guldkon?
– Vi har pausat under ett år för att toppa formen och inför 2017 är Guldkon tillbaka med ny kraft. Det blir en ännu mer relevant och inspirerande hyllning av de offentliga kökens hjältar!

Varför har ni tänkt om?
– Mycket är sig likt, i grunden är vi väldigt nöjda med tävlingen. Arla Guldko är en värdefull kraft för att inspirera och sprida matglädje, men som i allt annat så behövs utveckling. Vi vill nu framförallt fokusera på mat till unga och gamla. Dessutom vill vi hitta nya sätt att involvera tidigare finalister i Guldkon. Vi vill ta vara på all klokskap och energi som finns i vårt ”Guldko-community” och även kunna skapa en aktiv dialog inom gruppen efter tävlingsåret.

Berätta lite mer om den nya formen och vilka kategorier ni ska ha.
– Vi renodlar genom att fokusera på kärnan; de viktiga kök som serverar skolor, försko­lor och seniorboenden. Vi har lyft bort kategorierna snabbmål och butik och vi har inte kvar miljöarbete som ett eget pris. I dag jobbar alla våra nominerade kök med hållbarhet och miljö, så det går som en ”grön” tråd genom hela tävlingen.
– Vi har också instiftat en ny kategori, med arbetsnamnet ”Årets Ma­tinspiratör”. Där är tanken att lyfta en person eller ett team som gjort något alldeles särskilt för matbran­schen. Det ska vara en mer öppen kategori och tanken är att involvera tidigare Guldko-finalister i juryarbetet – för att både nominera och utse vinnare.

När sjösätter ni den nya Guldkon?
– Vi öppnar för nomineringar under oktober och november i år och finalen äger rum i maj 2017.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De ska fixa mackan i Stockholm

Onlinepizza kör godis åt Hemmakväll

Löfbergs nyöppnar

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare Pied Tanca Group.

KFC har stora kycklingproblem i Storbritannien

Fler än 500 av 900 Kentucky fried chicken-restauranger i landet har tillfälligt stängt på grund av leveransproblem.

Nyhetsbrev

Äggröra hos Preem

Arkiv

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

De tävlar i Årets bagare

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Duni köper förpackningsbolag

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sänd till en kollega

0.231