Guldkon i ny tappning

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Arlas tävling Guldkon kommer i ny tappning efter ett års uppehåll. Nu blir det mer fokus på att premiera de som lagar bra mat till unga och gamla.

Hallå Inger Myresten, marknadschef Arla Foodservice, vad har hänt med ert evenemang Guldkon?
– Vi har pausat under ett år för att toppa formen och inför 2017 är Guldkon tillbaka med ny kraft. Det blir en ännu mer relevant och inspirerande hyllning av de offentliga kökens hjältar!

Varför har ni tänkt om?
– Mycket är sig likt, i grunden är vi väldigt nöjda med tävlingen. Arla Guldko är en värdefull kraft för att inspirera och sprida matglädje, men som i allt annat så behövs utveckling. Vi vill nu framförallt fokusera på mat till unga och gamla. Dessutom vill vi hitta nya sätt att involvera tidigare finalister i Guldkon. Vi vill ta vara på all klokskap och energi som finns i vårt ”Guldko-community” och även kunna skapa en aktiv dialog inom gruppen efter tävlingsåret.

Berätta lite mer om den nya formen och vilka kategorier ni ska ha.
– Vi renodlar genom att fokusera på kärnan; de viktiga kök som serverar skolor, försko­lor och seniorboenden. Vi har lyft bort kategorierna snabbmål och butik och vi har inte kvar miljöarbete som ett eget pris. I dag jobbar alla våra nominerade kök med hållbarhet och miljö, så det går som en ”grön” tråd genom hela tävlingen.
– Vi har också instiftat en ny kategori, med arbetsnamnet ”Årets Ma­tinspiratör”. Där är tanken att lyfta en person eller ett team som gjort något alldeles särskilt för matbran­schen. Det ska vara en mer öppen kategori och tanken är att involvera tidigare Guldko-finalister i juryarbetet – för att både nominera och utse vinnare.

När sjösätter ni den nya Guldkon?
– Vi öppnar för nomineringar under oktober och november i år och finalen äger rum i maj 2017.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu ska alla caféer bli lättillgängliga

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

Medalj till Rasta Groups grundare

På måndagen förärades Rasta Groups grundare näringslivsmedalj av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Nyhetsbrev

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Arkiv

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sänd till en kollega

0.161