Vi dricker för mycket socker

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

ViktVäktarna har, genom Sifo, undersökt hur många glas av olika drycker vi svenskar dricker i veckan. Syftet var att kartlägga hur mycket socker vi får i oss bara av det vi dricker. Resultatet visar att svenskarna dricker nära 40 sockerbitar i veckan.

En ny sifo-undersökning från ViktVäktarna visar att svenskarna dricker i snitt 3,4 glas juice, 3,6 glas vin, 1,5 glas lättöl, 2,2 glas läsk och 2 glas saft i veckan. Totalt motsvarar det 39,2 sockerbitar i veckan. Ett glas motsvarar 2 dl vätska. Männen dricker betydligt mer socker än kvinnorna; 42 sockerbitar i veckan jämfört med kvinnornas 31.

– Fler och fler svenskar vill minska på sitt sockerintag och för de allra flesta innebär det att dra ner på godis, glass och bakelser. De värsta sockerbovarna är emellertid inte alltid de mest uppenbara: många drycker har förödande mängder socker i sig, säger Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna.

En stor sockerbov i svenskarnas dryckesvanor är juicen. Enligt undersökningen dricker vi i snitt 3.4 glas juice i veckan och det är cirka 16 sockerbitar bara där.

– Det är väldigt stor skillnad på att äta och dricka frukt. Den som, rent hypotetiskt, skulle skala och äta 7-8 apelsiner på raken blir ju åtminstone mätt; men motsvarande mängd apelsinjuice ger bara en enormt stor mängd energi som kroppen får väldigt svårt att göra sig av med, säger Karin Nileskog på ViktVäktarna.

Samma undersökning visar att många anser sig ha problem med sitt sockerintag. Varannan svensk (46 %) känner att han eller hon behöver eller vill ändra ditt sätt att äta eller handskas med söta livsmedel såsom läsk, saft, godis, glass, kakor, bullar och andra sockerrika snacks.

Sockerbitar per glas om 2 dl

Juice: 4,7 sockerbitar

Läsk (Coca Cola): 6,2 sockerbitar

Blandsaft: 2.8 sockerbitar

Lättöl: 0,3 sockerbitar

Rött vin: 0,4 sockerbitar

Källa: ViktVäktarna

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 25–29 maj 2016. Totalt intervjuades 1056 personer i ålder 15-79 år.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De ska fixa mackan i Stockholm

Onlinepizza kör godis åt Hemmakväll

Löfbergs nyöppnar

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare Pied Tanca Group.

KFC har stora kycklingproblem i Storbritannien

Fler än 500 av 900 Kentucky fried chicken-restauranger i landet har tillfälligt stängt på grund av leveransproblem.

Nyhetsbrev

Äggröra hos Preem

Arkiv

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

De tävlar i Årets bagare

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Duni köper förpackningsbolag

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sänd till en kollega

0.105