23948sdkhjf

När McDonald´s blev Donken

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen
Jag, som många andra, äter emellanåt på McDonald´s och även på Max ska jag ärligen medge. På McDonald´s har jag min favoburgare som jag tar när suget sätter in och jag vet att det går snabbt. Som de flesta andra använder jag också det vedertagna smeknamnet Donken. För mig är det inget varumärke utan en familjär benämning mellan oss som går på deras restauranger ibland.
Men nu försöker McDonald´s göra Donken till ett varumärke via kampanjen Donken Deal. Jag är osäker på om det är den rätta vägen. Varumärket McDonald´s är ett av världens tio mest kända och starka varumärken, något man ska vårda och utveckla. Inte skoja med. Behåll ett varumärke och låt mig och alla andra gäster ha smeknamnet för oss själva.

För en tid sedan läste jag siffror om restaurangbranschen i USA. För första gången på många år ökar inte branschen utan planar ut och för fast casual-restaurangerna har en liten men ändå minskning skett. Och då ska man veta att hela 80 procent av restaurangomsättningen i USA ligger inom segmentet Quick Service, alltså inom den traditionella och ”nya” snabbmatsindustrin. Men trots allt är det långt ifrån någon kris. Varje år görs dryga 61 miljarder restaurang- och quickservicebesök i USA, 61 tusen miljoner på en befolkning på dryga 320 miljoner. Det betyder att hälften av alla måltider intas utanför hemmet.

I det här numret presenteras en ny bok om pizza eller om den napoletanska pizzan, kanske världens enklaste och godaste pizza. Det är en spännande läsning om hur två kompisar jobbar för att skapa den perfekta pizzan. Det handlar om värme och om degen förstås. Jag önskar att fler pizzerior skulle våga ta ut svängarna och skapa pizzor som utmanar gästerna. En som satsar på pizzor med ursprung från Neapel, är Paul Anderlind och Gustav Öhnfeldt som nyligen öppnade Meno male i Stockholm. Här görs pizzorna på 90 sekunder i en direktimporterad ugn på 2,4 ton från Neapel som håller 450 grader. Snabbt, enkelt och fantastiskt gott. Hamburgerboomen har blivit mainstream, nu är det dags för en pizzaboom.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De skapar app för matbedömning

Stockholmsbutikens lilla storsatsning

Petite Sabis ska locka med färdigmat och servering i köpcentret.

Dags för tionde Krogveckan

Couet och Thureson satsar på mat med bröd

Dos Gringos ut och Manufacture in när matscenen i Ringens köpcentrum förnyas.

Värsta yrkesgruppen att servera

De är bäst på att rädda mat

Nyhetsbrev

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Arkiv

Sveriges första rödbetskokeri

Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Restaurangleverantör slutar med tobak

Sologäster välkomnas till Oaxen

Skånska matprofiler prisade

Restaurang Vollmers utsedd till Årets skånska krog för andra året i rad.

Sveriges första kattcafé

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Svensk Nobelhyllning i Bocuse d'Or

Sebastian Gibrand: Jag har inför VM förberett mitt livs måltid.

Dahlgren och Naess öppnar hotellbistro

Parisisk atmosfär när stjärnduon står för maten på nytt boutiquehotell.

Systembolaget varnar vinleverantör

Burger King planerar kraftig expansion

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Svampgruvan i Kiruna stängs

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Styckmästarn med ny vd

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131