När McDonald´s blev Donken

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen
Jag, som många andra, äter emellanåt på McDonald´s och även på Max ska jag ärligen medge. På McDonald´s har jag min favoburgare som jag tar när suget sätter in och jag vet att det går snabbt. Som de flesta andra använder jag också det vedertagna smeknamnet Donken. För mig är det inget varumärke utan en familjär benämning mellan oss som går på deras restauranger ibland.
Men nu försöker McDonald´s göra Donken till ett varumärke via kampanjen Donken Deal. Jag är osäker på om det är den rätta vägen. Varumärket McDonald´s är ett av världens tio mest kända och starka varumärken, något man ska vårda och utveckla. Inte skoja med. Behåll ett varumärke och låt mig och alla andra gäster ha smeknamnet för oss själva.

För en tid sedan läste jag siffror om restaurangbranschen i USA. För första gången på många år ökar inte branschen utan planar ut och för fast casual-restaurangerna har en liten men ändå minskning skett. Och då ska man veta att hela 80 procent av restaurangomsättningen i USA ligger inom segmentet Quick Service, alltså inom den traditionella och ”nya” snabbmatsindustrin. Men trots allt är det långt ifrån någon kris. Varje år görs dryga 61 miljarder restaurang- och quickservicebesök i USA, 61 tusen miljoner på en befolkning på dryga 320 miljoner. Det betyder att hälften av alla måltider intas utanför hemmet.

I det här numret presenteras en ny bok om pizza eller om den napoletanska pizzan, kanske världens enklaste och godaste pizza. Det är en spännande läsning om hur två kompisar jobbar för att skapa den perfekta pizzan. Det handlar om värme och om degen förstås. Jag önskar att fler pizzerior skulle våga ta ut svängarna och skapa pizzor som utmanar gästerna. En som satsar på pizzor med ursprung från Neapel, är Paul Anderlind och Gustav Öhnfeldt som nyligen öppnade Meno male i Stockholm. Här görs pizzorna på 90 sekunder i en direktimporterad ugn på 2,4 ton från Neapel som håller 450 grader. Snabbt, enkelt och fantastiskt gott. Hamburgerboomen har blivit mainstream, nu är det dags för en pizzaboom.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Äggröra hos Preem

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

De tävlar i Årets bagare

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Nyhetsbrev

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Arkiv

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Årets köpmän korade

De plockade hem priser vid Reitan Conveniences årliga riksmöte.

Duni köper förpackningsbolag

Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

De fick Gulddrakar

Ett kafé, tre restauranger och en bar i Stockholm kammade hem Dagens Nyheters Gulddrakar på måndagskvällen. Därtill delades postumt pris ut till Magdalena Ribbing.Två framtidslöften i restaurangbranschen prisades också under kvällen.

Rejäl ökning för kaféer

Restaurangbranschen avslutade året starkt med försäljningsuppgångar inom fler delbranscher, enligt Restaurangindex.

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Här är årets ”udda” semlor

Sänd till en kollega

0.159