När McDonald´s blev Donken

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen
Jag, som många andra, äter emellanåt på McDonald´s och även på Max ska jag ärligen medge. På McDonald´s har jag min favoburgare som jag tar när suget sätter in och jag vet att det går snabbt. Som de flesta andra använder jag också det vedertagna smeknamnet Donken. För mig är det inget varumärke utan en familjär benämning mellan oss som går på deras restauranger ibland.
Men nu försöker McDonald´s göra Donken till ett varumärke via kampanjen Donken Deal. Jag är osäker på om det är den rätta vägen. Varumärket McDonald´s är ett av världens tio mest kända och starka varumärken, något man ska vårda och utveckla. Inte skoja med. Behåll ett varumärke och låt mig och alla andra gäster ha smeknamnet för oss själva.

För en tid sedan läste jag siffror om restaurangbranschen i USA. För första gången på många år ökar inte branschen utan planar ut och för fast casual-restaurangerna har en liten men ändå minskning skett. Och då ska man veta att hela 80 procent av restaurangomsättningen i USA ligger inom segmentet Quick Service, alltså inom den traditionella och ”nya” snabbmatsindustrin. Men trots allt är det långt ifrån någon kris. Varje år görs dryga 61 miljarder restaurang- och quickservicebesök i USA, 61 tusen miljoner på en befolkning på dryga 320 miljoner. Det betyder att hälften av alla måltider intas utanför hemmet.

I det här numret presenteras en ny bok om pizza eller om den napoletanska pizzan, kanske världens enklaste och godaste pizza. Det är en spännande läsning om hur två kompisar jobbar för att skapa den perfekta pizzan. Det handlar om värme och om degen förstås. Jag önskar att fler pizzerior skulle våga ta ut svängarna och skapa pizzor som utmanar gästerna. En som satsar på pizzor med ursprung från Neapel, är Paul Anderlind och Gustav Öhnfeldt som nyligen öppnade Meno male i Stockholm. Här görs pizzorna på 90 sekunder i en direktimporterad ugn på 2,4 ton från Neapel som håller 450 grader. Snabbt, enkelt och fantastiskt gott. Hamburgerboomen har blivit mainstream, nu är det dags för en pizzaboom.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu ska alla caféer bli lättillgängliga

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

Medalj till Rasta Groups grundare

På måndagen förärades Rasta Groups grundare näringslivsmedalj av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Nyhetsbrev

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Arkiv

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sänd till en kollega

0.096