Hållbara företag

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Max Hamburgare rankas som den mest hållbara hamburgerkedjan i Sverige och livsmedelsföretaget Oatly hamnar på en total tredjeplats. Det visar Svensk Hållbarhetsranking som bygger på 18 000 intervjuer med svenska folket om vilka av de största och mest kända konsumentföretag som tar mest ansvar i sin verksamhet.

Det är forskaren Tony Apéria vid Stockholm Business School på Stockholms Universitet som genomfört en undersökning med 18 000 svenskar i åldern 18-74 om vilka företag som tar mest ansvar i fyra olika kategorier: miljö och klimat, samhälle och etik, långsiktighet och goda framtidsutsikter samt öppenhet och schyssta arbetsvillkor.

– En av våra slutsatser är att det finns ett tydligt samband mellan ansvarstagande och ett starkt varumärke. Och här rankas Max överlägset högst av hamburgerkedjorna i de undersökta kategorierna, påpekar Tony Apéria.
I samtliga kategorier placerade sig Max i topp framför sina konkurrenter med ett index på 61, vilket kan jämföras med ett snittindex på 53 för hamburgerkedjorna.
– För oss har hållbarhetsarbetet varit en medveten affärsstrategi i många år nu, säger Max Sverigechef Christoffer Bergfors. Under 2016 har vi fortsatt vår klimatomställning genom att femdubbla utbudet av gröna alternativ på menyn, vilket ha varit vår mest framgångsrika produktlansering någonsin.

Oatly har utsetts till ett av landets mest hållbara livsmedelsföretag. Oatly är det enda livsmedelsföretaget som hamnar i topp 3.
– Livsmedelsindustrin står för ungefär en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser, och det är nödvändigt att vi förändrar dagens ohållbara livsmedelssystem för våra barns och kommande generationers skull. Som företag ser vi som vår främsta uppgift att hjälpa människor att äta hälsosamt och klimatsmart, och därför är detta ett mycket hedrande och glädjande resultat för alla oss som arbetar på Oatly. kommenterar vd Toni Petersson.

Totalt är det 190 företag verksamma i Sverige som rankats. IKEA är total vinnare med 73 i index.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu ska alla caféer bli lättillgängliga

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

Medalj till Rasta Groups grundare

På måndagen förärades Rasta Groups grundare näringslivsmedalj av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Nyhetsbrev

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Arkiv

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sänd till en kollega

0.159