23948sdkhjf

Hållbara företag

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Max Hamburgare rankas som den mest hållbara hamburgerkedjan i Sverige och livsmedelsföretaget Oatly hamnar på en total tredjeplats. Det visar Svensk Hållbarhetsranking som bygger på 18 000 intervjuer med svenska folket om vilka av de största och mest kända konsumentföretag som tar mest ansvar i sin verksamhet.

Det är forskaren Tony Apéria vid Stockholm Business School på Stockholms Universitet som genomfört en undersökning med 18 000 svenskar i åldern 18-74 om vilka företag som tar mest ansvar i fyra olika kategorier: miljö och klimat, samhälle och etik, långsiktighet och goda framtidsutsikter samt öppenhet och schyssta arbetsvillkor.

– En av våra slutsatser är att det finns ett tydligt samband mellan ansvarstagande och ett starkt varumärke. Och här rankas Max överlägset högst av hamburgerkedjorna i de undersökta kategorierna, påpekar Tony Apéria.
I samtliga kategorier placerade sig Max i topp framför sina konkurrenter med ett index på 61, vilket kan jämföras med ett snittindex på 53 för hamburgerkedjorna.
– För oss har hållbarhetsarbetet varit en medveten affärsstrategi i många år nu, säger Max Sverigechef Christoffer Bergfors. Under 2016 har vi fortsatt vår klimatomställning genom att femdubbla utbudet av gröna alternativ på menyn, vilket ha varit vår mest framgångsrika produktlansering någonsin.

Oatly har utsetts till ett av landets mest hållbara livsmedelsföretag. Oatly är det enda livsmedelsföretaget som hamnar i topp 3.
– Livsmedelsindustrin står för ungefär en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser, och det är nödvändigt att vi förändrar dagens ohållbara livsmedelssystem för våra barns och kommande generationers skull. Som företag ser vi som vår främsta uppgift att hjälpa människor att äta hälsosamt och klimatsmart, och därför är detta ett mycket hedrande och glädjande resultat för alla oss som arbetar på Oatly. kommenterar vd Toni Petersson.

Totalt är det 190 företag verksamma i Sverige som rankats. IKEA är total vinnare med 73 i index.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De skapar app för matbedömning

Stockholmsbutikens lilla storsatsning

Petite Sabis ska locka med färdigmat och servering i köpcentret.

Dags för tionde Krogveckan

Couet och Thureson satsar på mat med bröd

Dos Gringos ut och Manufacture in när matscenen i Ringens köpcentrum förnyas.

Värsta yrkesgruppen att servera

De är bäst på att rädda mat

Nyhetsbrev

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Arkiv

Sveriges första rödbetskokeri

Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Restaurangleverantör slutar med tobak

Sologäster välkomnas till Oaxen

Skånska matprofiler prisade

Restaurang Vollmers utsedd till Årets skånska krog för andra året i rad.

Sveriges första kattcafé

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Svensk Nobelhyllning i Bocuse d'Or

Sebastian Gibrand: Jag har inför VM förberett mitt livs måltid.

Dahlgren och Naess öppnar hotellbistro

Parisisk atmosfär när stjärnduon står för maten på nytt boutiquehotell.

Systembolaget varnar vinleverantör

Burger King planerar kraftig expansion

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Svampgruvan i Kiruna stängs

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Styckmästarn med ny vd

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204