Hållbara företag

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Max Hamburgare rankas som den mest hållbara hamburgerkedjan i Sverige och livsmedelsföretaget Oatly hamnar på en total tredjeplats. Det visar Svensk Hållbarhetsranking som bygger på 18 000 intervjuer med svenska folket om vilka av de största och mest kända konsumentföretag som tar mest ansvar i sin verksamhet.

Det är forskaren Tony Apéria vid Stockholm Business School på Stockholms Universitet som genomfört en undersökning med 18 000 svenskar i åldern 18-74 om vilka företag som tar mest ansvar i fyra olika kategorier: miljö och klimat, samhälle och etik, långsiktighet och goda framtidsutsikter samt öppenhet och schyssta arbetsvillkor.

– En av våra slutsatser är att det finns ett tydligt samband mellan ansvarstagande och ett starkt varumärke. Och här rankas Max överlägset högst av hamburgerkedjorna i de undersökta kategorierna, påpekar Tony Apéria.
I samtliga kategorier placerade sig Max i topp framför sina konkurrenter med ett index på 61, vilket kan jämföras med ett snittindex på 53 för hamburgerkedjorna.
– För oss har hållbarhetsarbetet varit en medveten affärsstrategi i många år nu, säger Max Sverigechef Christoffer Bergfors. Under 2016 har vi fortsatt vår klimatomställning genom att femdubbla utbudet av gröna alternativ på menyn, vilket ha varit vår mest framgångsrika produktlansering någonsin.

Oatly har utsetts till ett av landets mest hållbara livsmedelsföretag. Oatly är det enda livsmedelsföretaget som hamnar i topp 3.
– Livsmedelsindustrin står för ungefär en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser, och det är nödvändigt att vi förändrar dagens ohållbara livsmedelssystem för våra barns och kommande generationers skull. Som företag ser vi som vår främsta uppgift att hjälpa människor att äta hälsosamt och klimatsmart, och därför är detta ett mycket hedrande och glädjande resultat för alla oss som arbetar på Oatly. kommenterar vd Toni Petersson.

Totalt är det 190 företag verksamma i Sverige som rankats. IKEA är total vinnare med 73 i index.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Äggröra hos Preem

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

De tävlar i Årets bagare

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Nyhetsbrev

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Arkiv

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Årets köpmän korade

De plockade hem priser vid Reitan Conveniences årliga riksmöte.

Duni köper förpackningsbolag

Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

De fick Gulddrakar

Ett kafé, tre restauranger och en bar i Stockholm kammade hem Dagens Nyheters Gulddrakar på måndagskvällen. Därtill delades postumt pris ut till Magdalena Ribbing.Två framtidslöften i restaurangbranschen prisades också under kvällen.

Rejäl ökning för kaféer

Restaurangbranschen avslutade året starkt med försäljningsuppgångar inom fler delbranscher, enligt Restaurangindex.

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Här är årets ”udda” semlor

Sänd till en kollega

0.155