Tar kryddan till högre höjder

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Hälsosammare, bättre för miljön och användarvänligare. Santa Marias kryddsortiment för restauranger och storkök har fått en make-over. Nu relanserar man 172 produkter, introducerar ett helt nytt sortiment utan tillsatt salt och utökar den ekologiska familjen.

Santa Marias nuvarande kryddförpackningar består av en 1-liters plastburk och en 2-liters så kallad Pure pack. Dessa försvinner nu och ersätts av en 1-liters kartong förpackning, kallad Taste pack, med tydliga färgkoder för de olika kategorierna samt fönster för att lätt se innehållet. Och på tal om innehållet - ingredienserna har också varit föremål för förändring.

- Vi har gått igenom och förbättrat samtliga våra produkter med fokus på både smak och hälsa. Med mindre salt, mindre socker och färre tillsatser vill vi inspirera till att laga godare och hälsosammare mat. Vi lanserar dessutom ett helt nytt sortiment utan tillsatt salt så att du kan salta efter tycke och smak, säger Göran Widler, Marketing Manager för Foodservice i World Foods & Flavouring division of Paulig Group.

Santa Maria utökar också det ekologiska kryddsortimentet med Organic Spiskummin och Organic Cayennepeppar.

FSC®-certifierade förpackningar

Den nya förpackningen är producerad med råmaterial från förnybara källor och är FSC certifierad för att säkra att råmaterialet kommer från ansvarsfullt skogsbruk som tar hänsyn till både människor och miljö.

- Att laga mat handlar om att vara en allkonstnär. Vi ska våga mixa nya och klassiska smaker och att samtidigt ha hållbarhet i åtanke. Vi som jobbar med Santa Maria vet att det är en balansakt. Därför letar vi inte bara efter de perfekta kombinationerna och de bästa kryddorna, utan även efter miljövänliga och funktionella förpackningar, berättar Göran Widler.

Görans hylla” ska snygga upp i köket

Göran Widler vill inte bara hjälpa kunderna med bättre produkter. Det ska vara ordning och reda i köket. Han har tillsammans med kollegor skapat” Görans hylla”. Den rymmer 12 taste packs där du med fördel sorterar förpackningarna efter färgkoderna för Kryddor & Örter, Street Food, Tex Mex, BBQ, Asia, India, Ekologiskt och No added salt.

- En kollega och jag skissade lite på hur det kunde bli ordning i kryddhyllan. Nu när vi har finare och estetiskt mer tilltalande förpackningar, som du stolt kan visa upp för gästerna, ska du såklart få lite hjälp på vägen, säger han.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

E-handel för B2B halkar efter

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

Produkterna som kan bli ”Årets matbluff”

Fem produkter tävlar om skamligt pris.

Wiggo Wraps expanderar

I vinter öppnar måltidskonceptet fjärde och femte enheten och därefter väntar större expansion för konceptet som blir en wrapkedja.

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Vegme levererar till restaurangkedja

De ska ta tillbaka korvkiosken

Mikael Norberg och Roland "Rolle" Persson är duon bakom nya Korvkultur, ett nytt koncept för gourmetkorv.

Nyhetsbrev

Bakar du Sveriges bästa pizza?

Nu är det dags att anmäla sig till årets upplaga av Pizza-SM.

Arkiv

Domino´s storsatsar

Ska öppna 100 restauranger och butiker i Sverige. Den svenska expansionen ska ledas av en tidigare chef på Scandic Hotels.

Här öppnar Bastard Burgers

I april öppnar hamburgerkedjan i centrala Östersund.

Bjärefågel i samarbete med Tareq Taylor

Tillsammans med kändiskocken lanserar man nytt matkoncept till dagligvaruhandeln.

Här är årets ”udda” semlor

Pinchos med cityetablering

Ikea Food services lanserar globala inköpskriterier

Krav för kycklingproduktion först ut när Ikea Food services lanserar program för hållbart jordbruk.

Klimatutmaningar för kaffeodlarna

Kafékedja till Luleå

Paulig får ny vd

Digital nystart

Finsk tacokedja till Sverige

Beijing8 satsar i Norge

Restaurangnätverk i Umeå

Kommunen har dragit igång restaurangnätverk för arbete med hållbarhets- och miljöfrågor.

Här öppnar KFC

Tex Mex till Eskilstuna

Matsvinnstorg i Söderhallarna

Hon öppnar pop up för minska matsvinnet och delar ut livsmedelsprodukter som annars skulle kastas.

Oumph fick norskt food service-pris

Skärpt straff för matfusk föreslås

Unbakery till NK

Sju produkter står för hälften av matsvinnet

Möte för livsmedelsexport

Sushi Yama till Ica

"En spänstig deg är pizzans själ"

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Sänd till en kollega

0.128