”Konsumenter vill göra rätt”

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

På ett seminarium om cirkulär ekonomi, arrangerat av Fri Köpenskap i Almedalen, konstaterade hon att undersökningar visar att de flesta kunder vill göra rätt och handla hållbart och miljövänligt.

– Men alla orkar inte ända fram eftersom det är så många andra val som kunderna måste göra. Då kan handeln göra det vi är bäst på; hjälpa konsumenten att fatta rätt beslut genom att exempelvis placera varor i hyllorna på ett visst sätt.

Erik Elivingsson Hedén, vd i konsultföretaget SB Insight, ansåg att företagen inom handeln måste driva på utvecklingen och ligga steget före.

Läs också: Lönsamt med direktkontakt

– Antingen gör man det i dag eller också finns man inte kvar som varumärke om tio år, sade han.

Läs också: Möjligt minska matsvinnet

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, ser frågorna om matsvinn och plast som de största utmaningarna för att kunna uppnå en cirkulär ekonomi där varor återanvänds och slutprodukterna är biologiskt nedbrytbara.

– Plast är den förpackning vi återvinner minst av, och återvinningskvaliteten är också sämst, sade hon.

Mer om: Almedalsveckan


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

E-handel för B2B halkar efter

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

Produkterna som kan bli ”Årets matbluff”

Fem produkter tävlar om skamligt pris.

Wiggo Wraps expanderar

I vinter öppnar måltidskonceptet fjärde och femte enheten och därefter väntar större expansion för konceptet som blir en wrapkedja.

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Vegme levererar till restaurangkedja

De ska ta tillbaka korvkiosken

Mikael Norberg och Roland "Rolle" Persson är duon bakom nya Korvkultur, ett nytt koncept för gourmetkorv.

Nyhetsbrev

Bakar du Sveriges bästa pizza?

Nu är det dags att anmäla sig till årets upplaga av Pizza-SM.

Arkiv

Domino´s storsatsar

Ska öppna 100 restauranger och butiker i Sverige. Den svenska expansionen ska ledas av en tidigare chef på Scandic Hotels.

Här öppnar Bastard Burgers

I april öppnar hamburgerkedjan i centrala Östersund.

Bjärefågel i samarbete med Tareq Taylor

Tillsammans med kändiskocken lanserar man nytt matkoncept till dagligvaruhandeln.

Här är årets ”udda” semlor

Pinchos med cityetablering

Ikea Food services lanserar globala inköpskriterier

Krav för kycklingproduktion först ut när Ikea Food services lanserar program för hållbart jordbruk.

Klimatutmaningar för kaffeodlarna

Kafékedja till Luleå

Paulig får ny vd

Digital nystart

Finsk tacokedja till Sverige

Beijing8 satsar i Norge

Restaurangnätverk i Umeå

Kommunen har dragit igång restaurangnätverk för arbete med hållbarhets- och miljöfrågor.

Här öppnar KFC

Tex Mex till Eskilstuna

Matsvinnstorg i Söderhallarna

Hon öppnar pop up för minska matsvinnet och delar ut livsmedelsprodukter som annars skulle kastas.

Oumph fick norskt food service-pris

Skärpt straff för matfusk föreslås

Unbakery till NK

Sju produkter står för hälften av matsvinnet

Möte för livsmedelsexport

Sushi Yama till Ica

"En spänstig deg är pizzans själ"

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Sänd till en kollega

0.131