Stabilt i snabbmatsbranschen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Delbranschen fast food betecknas som tillväxtraket i Servicehandelsindex från Convenience Stores Sweden för årets andra kvartal. Trögare gick de för café och minilivs under perioden. Handlarnas framtidstro sviktar.

Försäljningen inom delbranschen fast food ökade med 3,9 procent under årets andra kvartal, enligt Servicehandelsindex. För trafikbutikernas låg försäljningsökningen på modesta 0,3 procent medan de övriga delbranscherna hade en trögare utveckling under perioden med negativa tillväxttal. Delbranscherna spel och tobak respektive minilivs minskade med 0,1 procent och café minskade med 0,4 procent.

– Det andra kvartalet uppvisade en svag ökning för convenience-branschen. Fast Food har utvecklats positivt under flera år och det var Fast Food-segmentet som stod för huvuddelen av tillväxten under andra kvartalet, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden i en kommentar.

Totalt ökade försäljningen i conveniencebranschen, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, med 0,7 procent under det andra kvartalet i år. 

Handlarnas framtidstro minskade från 52 till 46 mellan första och andra kvartalet 2017 och kedjeaktörerna var mer positiva än de enskilda handlarna. Även om handlarna var mindre positiva under kvartalet så har de sett under ett längre tidsperspektiv blivit mer positiva om utveckingen inför framtiden.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158