Så ska franchisetvister lösas

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Branschorganisationen lanserar medling som ny lösning vid tvister inom franchise.

Svensk Franchise upprättar organisation för medling som ett sätt att lösa tvister inom franchisesystem för att undvika djupa konflikter och istället hitta konstruktiva och framåtriktade lösningar.

Trots att tvister är ovanliga ser vi ett behov av att erbjuda våra medlemmar professionell hjälp att hitta lösningar på tvister innan de blir rättsfall. Förutom lägre kostnader innebär det också att samarbetet inom franchisesystemet kan fortsätta att utvecklas när medlingen är framgångsrik, säger Johan Martinsson, vd för Svensk Franchise i en kommentar.

Sedan 1990 finns en etisk nämnd, med representanter för både franchisegivare och franchisetagare, som har uppdraget att säkerställa att franchise bedrivs i enlighet med det europeiska regelverket ”The European Code of Ethics for Franchising”. De branschanpassade medlingsreglerna för franchiseföretag har utarbetats i samarbete med advokat Dan Engström på advokatfirman NOVA i Stockholm.

Franchise som företagsform är enligt branschorganisationen växande och enligt siffror från HUI Research beräknas de svenska franchiseföretagen i år omsätta 277 miljarder kronor jämfört med 260 miljarder år 2016. Även antalet anställda inom svenska franchiseföretag beräknas öka under 2017 och enligt prognos beräknas 144 000 personer vara anställda i franchiseföretag i år.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Nyhetsbrev

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Arkiv

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Norsk kedja expanderar i Sverige

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Burger King grillar Whopper - i solen

Hamburgerkedjan utnyttjar extremvärmen i Kuwait.

7-eleven satsar på satelliter

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bolaget kommer även att licensera ut sitt varumärke för marknaderna i Kina, Hongkong och Macau.

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144