23948sdkhjf

Lättölen tynar bort

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Svenskarna dricker mindre för varje år.

Lättölen var länge en självklar dryck i Sverige, nästan 100 liter per person dracks varje år fram tills början av 1990-talet då konsumtionen långsamt började sjunka. Förra året dracks det endast 16,4 liter per person, en bottennotering, det framgår av ny statistik från Sveriges Bryggerier.

Under samma period har dock lättölens konkurrent, den i Sverige relativt nya alkoholfria ölen tagit större plats, från 1,4 liter 2010 till 8,3 liter per person 2016. Fortsätter trenden kan alkoholfria ölen inom några år gå om lättölen i försäljning.

– Den alkoholfria ölen ser ut att kunna då inom fem års sikt bli större i volym jämfört med lättöl som har minskat ungefär tio procent till under de senaste tolv månaderna, säger Fredrik Sörbom på branschföreningen Sveriges bryggerier till P4 Östergötland.

Även bland de stora dagligvarukedjorna har man märkt av den minskade försäljningen. Men att lättölen helt skulle försvinna är det få som tror.

– Nej, vi har ju en tradition av att brygga lättöl i Sverige. Det känns inte som att det är lättölen som minskar så mycket här utan det är framför allt den alkoholfria ölen ökar. Och det är ju för att den har en god smak, säger Martin Andersson, Icahandlare i Bestorp till P4 Östergötland.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matleveranstjänst till Göteborg

De deltar i Nordic Organic Food Fair-mässan

De visar upp trender inom ekologisk mat på Malmömässan.

Han öppnar i Teatern

Matscen får tillskott av mer veganskt.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Nyhetsbrev

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Arkiv

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Sibylla där två vägar möts

Ny franchisetagare räknar med att 20 000 fordon varav mycket ren yrkestrafik ska borga för gott gästunderlag.

Kock i matkassesamarbete

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Frantzén öppnar i Astoria

Öppnar brasseri i tidigare biograf på Nybrogatan i Stockholm.

Årets konditor mest nöjd med desserten

Nääs Fabrikers konditor Disa Molin gick segrande ur striden.

Vann med havsabborre

Tog hem europeisk tävling för kockar inom mötesindustrin, Copper Skillet.

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Renässans för kålroten

Här växer Max - öppnar fjärde restaurangen i Örebro

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Explosionen: Öppnar 104 butiker

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Sju miljoner bullar under en dag

Årets Fjällkock korad

Framtidslöfte - bästa commis utsedd

De vann för hållbarhetsarbete

Han är ny vd för Södra Teatern

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Så ska Max minska klimatutsläppen

Växtbaserat på gourmetnivå

Oumph till Pizza Hut

Färdiglagat à la Operakällaren

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.225