Mindre mjölsäckar - bättre arbetsmiljö

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Arbetsförhållande för anställda inom bagerier och konditorier ska underlättas med nya lättare mjölsäckar. Säckarnas vikt är lägre än branschstandard.

Lantmännen Cerealia tar fram mindre mjölsäckar och samtliga 25-30 kilossäckar görs om till 10-12,5 kilo. Förändringen är ett led i företagets hållbarhetsarbete och har som primärt syfte att minimera skaderisken i det dagliga arbetet för bagare och konditorer. Därtill skapas smidigare lagerhållning och svinnet minskas då bäst före- hanteringen förenklas.

Arbetsmiljöverket har länge haft rekommendationen att lyft inte ska vara tyngre än 15 kilo men trots det har branschstandard för mjöl länge varit 25-30 kilo.

Vi är väldigt glada över de nya förpackningarna. Det kommer främst att underlätta vår hantering vid leverans; det blir lättare för oss att både fylla på vårt lager och att hämta från lager till produktion. Det kommer spara många ryggar och tunga lyft, varje vecka blir det några hundra kilo mjöl som skall lyftas. Lättare säckar underlättar vårt dagliga jobb och eliminerar risken för skador vid tunga lyft, säger Sören Resare, försäljningschef bageri & konditori, Ica Maxi Stormarknad Haninge.

Förändringen av säckstorlekar genomföras löpande under hösten 2017. Förändringen syns på Lantmännen Cerealias säcksortiment av vete, råg, korn och mjölblandningar under varumärkena Nordmills och Kungsörnen.

Mer om:


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Fazers minskade matsvinn: 750 ton mat

Fazer Food Services har minskat matsvinnet i restaurangerna och omräknat har 760 000 måltider sparats från att hamna i soptunnan.

Mattjänster i dust efter KKV-anmälan

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Sibylla till Öland

Kedjan öppnar restaurang i nya Triangeln i Borgholm.

McDonald´s satsar veganskt

Orkla Foods Anamma ha utvecklat vegansk burgare tillsammans med burgerkedjan.

Johan och Nyström expanderar i Göteborg

Rosteriet går från noll till tre kaféer i staden – och satsar även på kontorsförsäljning i området.

Nyhetsbrev

Pizzan som kulturarv

Nu är beslutet taget och det är fastslaget att napolitansk pizza är ett kulturarv.

Arkiv

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

Starbucks storöppnar

Största coffeeshopen i världen har öppnat.

Jureskogs finalburgare

Hamburgerkedjan och kocken avslutar samarbetet efter två år med en finalburgare.

Burgare per cykel -Burger Bike

Istället för food truck- food bike. Trio satsar på matfranchisekoncept på cykel.

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Polfärskt får ny vd

Hans Jacobson lämnar familjeföretaget Polfärsktgruppen efter 35 år och nära 20 år som vd.

Saltå Kvarns vd lämnar

Johan Ununger lämnar Saltå Kvarn efter 15 år som vd.

Hon vill expandera sushikoncept

Efter tre restauranger i Uppsala ska sushikonceptet expanderas.

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

De öppnar hälsokafé

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Med ätbara insekter i fokus

Nio svenska insektsmatsföretag står bakom nya livsmedels- och branschorganisation Insektsföretagen.

Reitan convenience vill dubbla matförsäljningen

Pressbyrån utvecklar sortimentet – lanserar lussekorv

Harrys till Eslöv

Pressbyrån och 7-Eleven slutar räkna kontanter

OKQ8 sätter personalen i rampljuset

H&M lockar med kaffe

Potatismjölken snart här

Social underjordisk odling

Veganska produktionen samlas i Eslöv

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Repövning på hamburgerkedja

Prego med sushi

Norsk pizza till Söder

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Sänd till en kollega

0.197