Mindre mjölsäckar - bättre arbetsmiljö

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Arbetsförhållande för anställda inom bagerier och konditorier ska underlättas med nya lättare mjölsäckar. Säckarnas vikt är lägre än branschstandard.

Lantmännen Cerealia tar fram mindre mjölsäckar och samtliga 25-30 kilossäckar görs om till 10-12,5 kilo. Förändringen är ett led i företagets hållbarhetsarbete och har som primärt syfte att minimera skaderisken i det dagliga arbetet för bagare och konditorer. Därtill skapas smidigare lagerhållning och svinnet minskas då bäst före- hanteringen förenklas.

Arbetsmiljöverket har länge haft rekommendationen att lyft inte ska vara tyngre än 15 kilo men trots det har branschstandard för mjöl länge varit 25-30 kilo.

Vi är väldigt glada över de nya förpackningarna. Det kommer främst att underlätta vår hantering vid leverans; det blir lättare för oss att både fylla på vårt lager och att hämta från lager till produktion. Det kommer spara många ryggar och tunga lyft, varje vecka blir det några hundra kilo mjöl som skall lyftas. Lättare säckar underlättar vårt dagliga jobb och eliminerar risken för skador vid tunga lyft, säger Sören Resare, försäljningschef bageri & konditori, Ica Maxi Stormarknad Haninge.

Förändringen av säckstorlekar genomföras löpande under hösten 2017. Förändringen syns på Lantmännen Cerealias säcksortiment av vete, råg, korn och mjölblandningar under varumärkena Nordmills och Kungsörnen.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Nyhetsbrev

Han går till Qvanti

Arkiv

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134