23948sdkhjf

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

De stora dagligvarukedjorna anser åldersgränsen bör regleras i lag.

Försäljning av energidrycker till yngre har varit ett hett debatterat ämne de senaste månaderna. I dagsläget är det lagligt att sälja till vem som helst, oavsett ålder. Men flera butikskedjor har själva valt att införa egna åldersgränser.

Läs också: Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Nu vill många av kedjorna även se lagstiftning på området, det framgår av en enkätundersökning som Metro genomfört. I undersökningen där presschefer fick frågan om de vill se lagstiftning om åldersgräns svarade representanter från Axfood, Ica, Netto, Reitan, Coop och Lidl alla att de vill se en lagstiftning eller iallafall en utredning om eventuell lagstiftning om åldersgränser.

Frågan drivs också av Svensk Dagligvaruhandel.

– Vi har skrivit till Socialdepartementet och uppmanat dem att se över om man inte borde ha en lagstadgad åldersgräns. Då skulle alla butiker inkluderas och inte bara som nu dagligvaruhandeln. Vi vet att departementet har tagit emot det, men vi har ännu inte hört något mer, säger Karin Brynell på Svensk dagligvaruhandel, till Metro.

Socialdepartementet svarade och hänvisade de vidare till Näringsdepartementet i frågan.

– Det är beklagligt och oroväckande att barn köper och konsumerar stora mängder energidrycker. Vi vet att barn är extra känsliga för koffein eftersom de har lägre kroppsvikt än vuxna och oftast inte är vana att få i sig koffein via till exempel kaffedrickande, säger Elisabeth Backteman, statssekreterare hos landsbygdsministern, till tidningen.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Couet och Thureson satsar på mat med bröd

Dos Gringos ut och Manufacture in när matscenen i Ringens köpcentrum förnyas.

Värsta yrkesgruppen att servera

De är bäst på att rädda mat

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Sveriges första rödbetskokeri

Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Restaurangleverantör slutar med tobak

Nyhetsbrev

Sologäster välkomnas till Oaxen

Arkiv

Skånska matprofiler prisade

Restaurang Vollmers utsedd till Årets skånska krog för andra året i rad.

Sveriges första kattcafé

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Svensk Nobelhyllning i Bocuse d'Or

Sebastian Gibrand: Jag har inför VM förberett mitt livs måltid.

Dahlgren och Naess öppnar hotellbistro

Parisisk atmosfär när stjärnduon står för maten på nytt boutiquehotell.

Systembolaget varnar vinleverantör

Burger King planerar kraftig expansion

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Stillahavsostron testodlas på västkusten

Svampgruvan i Kiruna stängs

Fandado flyttar till city

Nystart för Stockholmskrogen med meny på esperanto.

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Styckmästarn med ny vd

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Populär chokladmjölk återkallas – flaskan kan gå sönder

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.1