Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

De stora dagligvarukedjorna anser åldersgränsen bör regleras i lag.

Försäljning av energidrycker till yngre har varit ett hett debatterat ämne de senaste månaderna. I dagsläget är det lagligt att sälja till vem som helst, oavsett ålder. Men flera butikskedjor har själva valt att införa egna åldersgränser.

Nu vill många av kedjorna även se lagstiftning på området, det framgår av en enkätundersökning som Metro genomfört. I undersökningen där presschefer fick frågan om de vill se lagstiftning om åldersgräns svarade representanter från Axfood, Ica, Netto, Reitan, Coop och Lidl alla att de vill se en lagstiftning eller iallafall en utredning om eventuell lagstiftning om åldersgränser.

Frågan drivs också av Svensk Dagligvaruhandel.

– Vi har skrivit till Socialdepartementet och uppmanat dem att se över om man inte borde ha en lagstadgad åldersgräns. Då skulle alla butiker inkluderas och inte bara som nu dagligvaruhandeln. Vi vet att departementet har tagit emot det, men vi har ännu inte hört något mer, säger Karin Brynell på Svensk dagligvaruhandel, till Metro.

Socialdepartementet svarade och hänvisade de vidare till Näringsdepartementet i frågan.

– Det är beklagligt och oroväckande att barn köper och konsumerar stora mängder energidrycker. Vi vet att barn är extra känsliga för koffein eftersom de har lägre kroppsvikt än vuxna och oftast inte är vana att få i sig koffein via till exempel kaffedrickande, säger Elisabeth Backteman, statssekreterare hos landsbygdsministern, till tidningen.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Fazers minskade matsvinn: 750 ton mat

Fazer Food Services har minskat matsvinnet i restaurangerna och omräknat har 760 000 måltider sparats från att hamna i soptunnan.

Mattjänster i dust efter KKV-anmälan

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Sibylla till Öland

Kedjan öppnar restaurang i nya Triangeln i Borgholm.

McDonald´s satsar veganskt

Orkla Foods Anamma ha utvecklat vegansk burgare tillsammans med burgerkedjan.

Johan och Nyström expanderar i Göteborg

Rosteriet går från noll till tre kaféer i staden – och satsar även på kontorsförsäljning i området.

Nyhetsbrev

Pizzan som kulturarv

Nu är beslutet taget och det är fastslaget att napolitansk pizza är ett kulturarv.

Arkiv

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

Starbucks storöppnar

Största coffeeshopen i världen har öppnat.

Jureskogs finalburgare

Hamburgerkedjan och kocken avslutar samarbetet efter två år med en finalburgare.

Burgare per cykel -Burger Bike

Istället för food truck- food bike. Trio satsar på matfranchisekoncept på cykel.

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Polfärskt får ny vd

Hans Jacobson lämnar familjeföretaget Polfärsktgruppen efter 35 år och nära 20 år som vd.

Saltå Kvarns vd lämnar

Johan Ununger lämnar Saltå Kvarn efter 15 år som vd.

Hon vill expandera sushikoncept

Efter tre restauranger i Uppsala ska sushikonceptet expanderas.

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

De öppnar hälsokafé

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Med ätbara insekter i fokus

Nio svenska insektsmatsföretag står bakom nya livsmedels- och branschorganisation Insektsföretagen.

Reitan convenience vill dubbla matförsäljningen

Pressbyrån utvecklar sortimentet – lanserar lussekorv

Harrys till Eslöv

Pressbyrån och 7-Eleven slutar räkna kontanter

OKQ8 sätter personalen i rampljuset

H&M lockar med kaffe

Potatismjölken snart här

Social underjordisk odling

Veganska produktionen samlas i Eslöv

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Repövning på hamburgerkedja

Prego med sushi

Norsk pizza till Söder

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Sänd till en kollega

0.168