Allt fler vill ha ett grönt julbord

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

En av fem vill äta mer grönsaker under högtiden.

Julen är traditionellt en köttrik högtid men den vegetariska trenden påverkar även den, iallafall enligt Matometern från Coop.

Läs också: Unga söker matinspiration på nätet

När 1000 personer frågats ut om vad de kommer att äta till jul uppger 20 procent att de kommer att äta mer vegetariskt i år i jämförelse med förra året medan 60 procent säger att de kommer att äta ungefär samma mängd vegetariskt som förra julen. Endast tre procent tror att det kommer att äta mindre vegetariskt.

Den ökade gröna trenden sprider sig i hela landet och i alla åldrar. I mellersta Norrland säger hela 31 procent att de tror att de kommer att äta lite mer vegetariskt i jul. I gruppen 16-25 åringar tror 8 procent att de kommer att äta mycket mer vegetariskt.

– Den vegetariska trenden är stark och nu på julbordet kommer vi till exempel att se glaserad blomkål istället för revben och aubergine istället för sill i inläggningarna. På julbordet kan du testa nytt och tillföra härliga färger och lite roligare konsistenser med hjälp av grönsaker, säger Sara Begner matinspiratör och chef för Coops provkök i ett pressmeddelande.

Mer om:coop


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137