Reitan convenience vill dubbla matförsäljningen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Franchisegivaren inspireras av Whole foods när sortimentet ska utvecklas.

I oktober sjösatte Reitan convenience ett nytt koncept för kedjorna Pressbyrån och Seven-eleven – med hjälp av två lokala produktionskök och ett samarbete med Greenfood och Axfood närlivs kunde man börja leverera färsk mat till 130 butiker i Stockholm och Göteborg, sex dagar i veckan.

Nu uttrycker man ett mål om att dubbla matförsäljningen inom de närmsta tre åren, samtidigt som man planerar att utveckla sortimentet.

– Nu kan vi titta mer på trender och exakt vad det är kunderna efterfrågar, vilket är just flexibilitet, hög kvalitet och funktionell mat. Vi tittar en del på Whole foods i USA som har ett varierande och hälsosamt sortiment som skulle tilltala våra kunder, säger Fredrik Klein, inköpschef för Reitan convenience Sverige, i ett pressmeddelande.

Bland de nytillskott i sortimentet som man tittar på inkluderar bland annat färskskuren frukt, tillsammans med utvecklande av färdigrätter som kunder kan ta med sig för att värma.

Vid lanseringen av konceptet i oktober meddelade Reitan convenience att man hoppas kunna rulla ut det i minst hälften av de 490 butiker man har i Sverige framöver.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Nyhetsbrev

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Arkiv

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Norsk kedja expanderar i Sverige

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Burger King grillar Whopper - i solen

Hamburgerkedjan utnyttjar extremvärmen i Kuwait.

7-eleven satsar på satelliter

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bolaget kommer även att licensera ut sitt varumärke för marknaderna i Kina, Hongkong och Macau.

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184