23948sdkhjf

Reitan convenience vill dubbla matförsäljningen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Franchisegivaren inspireras av Whole foods när sortimentet ska utvecklas.

I oktober sjösatte Reitan convenience ett nytt koncept för kedjorna Pressbyrån och Seven-eleven – med hjälp av två lokala produktionskök och ett samarbete med Greenfood och Axfood närlivs kunde man börja leverera färsk mat till 130 butiker i Stockholm och Göteborg, sex dagar i veckan.

Nu uttrycker man ett mål om att dubbla matförsäljningen inom de närmsta tre åren, samtidigt som man planerar att utveckla sortimentet.

Läs också: Reitan köper kafékedja

– Nu kan vi titta mer på trender och exakt vad det är kunderna efterfrågar, vilket är just flexibilitet, hög kvalitet och funktionell mat. Vi tittar en del på Whole foods i USA som har ett varierande och hälsosamt sortiment som skulle tilltala våra kunder, säger Fredrik Klein, inköpschef för Reitan convenience Sverige, i ett pressmeddelande.

Läs också: Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

Bland de nytillskott i sortimentet som man tittar på inkluderar bland annat färskskuren frukt, tillsammans med utvecklande av färdigrätter som kunder kan ta med sig för att värma.

Vid lanseringen av konceptet i oktober meddelade Reitan convenience att man hoppas kunna rulla ut det i minst hälften av de 490 butiker man har i Sverige framöver.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

Finaldags för Årets unga kock

Två Michelin-stjärnor till Gastrologik

Krögarduon har väntat sex år på att få lägga till ytterligare en stjärna.

Mr Cake till Göteborg

De kan bli bästa krog på White Guides gala

KFC-chef dömd för diskriminering

Nyhetsbrev

130 år gammalt bageri räddas

Arkiv

Här är finalisterna i Unga bagare 2019

Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Tillträder senast i oktober.

Lista: 89 nya krogar i White Guide

Här är alla nya restauranger som tagit sig in i årets upplaga.

Kafékedjan öppnar i Kina

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Kaspar Basse har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

Nio nya Bastard Burgers-restauranger

Norrländska streetfoodkedjan i snabb expansion – och satsar på helt vegansk meny.

Fullersägt mikrobryggeri till Sverige

Vietnamesiskt på Götgatan

De tilldelas årets Gulddrakar

Gulddrakar till tre restauranger, en bar och ett kafé i Stockholm.

Mackmyra behöver pengar

Coca-Colas första nya smak på tio år

The Fishery till Täby

The Artesian gästspelar på Grand Hôtel

De blir störst på fisk i Sverige

Kvalitetsfisk och Fisk Idag går ihop och skapar Sveriges största fiskgrossist.

Björn Ulvaeus köper Hasselbacken

På väg att förverkliga sin nöjesvision på Djurgården.

Vigårda till Västerås

Ny Brisket & Friends-krog med egen öl

Prisade krögare tar sitt grillkoncept till Stockholms city.

Han är årets viltkock

Gröna Lund startar restaurangskola

Årets Kombo går till Doktor Mat

Årets street food serveras av Korrito

Östermalmskafé blir Årets Coffee Shop

Världens första veganska Happy Meal

Dags för tionde Krogveckan

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Restaurangleverantör slutar med tobak

Sologäster välkomnas till Oaxen

Systembolaget varnar vinleverantör

Svampgruvan i Kiruna stängs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.106