Reitan convenience vill dubbla matförsäljningen

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Franchisegivaren inspireras av Whole foods när sortimentet ska utvecklas.

I oktober sjösatte Reitan convenience ett nytt koncept för kedjorna Pressbyrån och Seven-eleven – med hjälp av två lokala produktionskök och ett samarbete med Greenfood och Axfood närlivs kunde man börja leverera färsk mat till 130 butiker i Stockholm och Göteborg, sex dagar i veckan.

Nu uttrycker man ett mål om att dubbla matförsäljningen inom de närmsta tre åren, samtidigt som man planerar att utveckla sortimentet.

– Nu kan vi titta mer på trender och exakt vad det är kunderna efterfrågar, vilket är just flexibilitet, hög kvalitet och funktionell mat. Vi tittar en del på Whole foods i USA som har ett varierande och hälsosamt sortiment som skulle tilltala våra kunder, säger Fredrik Klein, inköpschef för Reitan convenience Sverige, i ett pressmeddelande.

Bland de nytillskott i sortimentet som man tittar på inkluderar bland annat färskskuren frukt, tillsammans med utvecklande av färdigrätter som kunder kan ta med sig för att värma.

Vid lanseringen av konceptet i oktober meddelade Reitan convenience att man hoppas kunna rulla ut det i minst hälften av de 490 butiker man har i Sverige framöver.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Fazers minskade matsvinn: 750 ton mat

Fazer Food Services har minskat matsvinnet i restaurangerna och omräknat har 760 000 måltider sparats från att hamna i soptunnan.

Mattjänster i dust efter KKV-anmälan

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Sibylla till Öland

Kedjan öppnar restaurang i nya Triangeln i Borgholm.

McDonald´s satsar veganskt

Orkla Foods Anamma ha utvecklat vegansk burgare tillsammans med burgerkedjan.

Johan och Nyström expanderar i Göteborg

Rosteriet går från noll till tre kaféer i staden – och satsar även på kontorsförsäljning i området.

Nyhetsbrev

Pizzan som kulturarv

Nu är beslutet taget och det är fastslaget att napolitansk pizza är ett kulturarv.

Arkiv

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

Starbucks storöppnar

Största coffeeshopen i världen har öppnat.

Jureskogs finalburgare

Hamburgerkedjan och kocken avslutar samarbetet efter två år med en finalburgare.

Burgare per cykel -Burger Bike

Istället för food truck- food bike. Trio satsar på matfranchisekoncept på cykel.

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Polfärskt får ny vd

Hans Jacobson lämnar familjeföretaget Polfärsktgruppen efter 35 år och nära 20 år som vd.

Saltå Kvarns vd lämnar

Johan Ununger lämnar Saltå Kvarn efter 15 år som vd.

Hon vill expandera sushikoncept

Efter tre restauranger i Uppsala ska sushikonceptet expanderas.

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

De öppnar hälsokafé

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Med ätbara insekter i fokus

Nio svenska insektsmatsföretag står bakom nya livsmedels- och branschorganisation Insektsföretagen.

Reitan convenience vill dubbla matförsäljningen

Pressbyrån utvecklar sortimentet – lanserar lussekorv

Harrys till Eslöv

Pressbyrån och 7-Eleven slutar räkna kontanter

OKQ8 sätter personalen i rampljuset

H&M lockar med kaffe

Potatismjölken snart här

Social underjordisk odling

Veganska produktionen samlas i Eslöv

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Repövning på hamburgerkedja

Prego med sushi

Norsk pizza till Söder

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Sänd till en kollega

0.159