23948sdkhjf

Domino´s storsatsar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ska öppna 100 restauranger och butiker i Sverige. Den svenska expansionen ska ledas av en tidigare chef på Scandic Hotels.

Planen är att öppna 100 restauranger i Sverige under de kommande åren. Ny vd i Sverige för den storsatsande kedjan är Mats Åstrand. Han arbetade tidigare som chef, vice president, för Scandic Hotels och styrelseordförande på Bonanza.

I dagsläget finns sex restauranger i Sverige; i Lund, Malmö och Limhamn. Förutom att öppna restauranger satsar kedjan även på digitalisering för beställning maten via sajten och app.

Domino’s Pizza sysslar främst med hemkörning och leverans av pizzor och ambitionen är att leverera beställningen på under 30 minuter efter att en beställning lagts.

– Vår ambition är att bli det ledande varumärket inom kvalitetspizza i Sverige och det känns otroligt roligt att ta det här företaget och våra produkter och erbjuda det till hela landet, säger Mats Åstrand, vd på Domino’s Sverige i en kommentar.

De svenska restaurangerna ska till en början vara egenägda men inom de kommande två åren ska vi även att satsa på franchise där anställda eller andra personer som är intresserade av att driva eget kommer att få möjligheten att kliva fram.

Företaget är verksamt i fem olika världsdelar och har 14.400 restauranger i 90 länder.

Etableringen o Sverige innebär även nya arbetstillfällen och varje restaurang beräknas behöva mellan 15 till 20 medarbetare som företaget också utbildar.

Kedjan använder cycklar, elcycklar och elbilar vilket gör leveranserna mer klimatsmarta.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hit kommer Daisy's och Waynes Coffee

Kopparbergs: Lägre resultat men framgång för Pink Gin

Stjärnkock på nya restaurangen Feira

Ny restaurangdel ovanför handlarna i nyrenoverade Östermalmshallen.

Tävling
Årets unga kock korad

Vivino backar – halvvägs

Grön Michelinstjärna till Fotografiska

Nyhetsbrev

Tionde stekhuset hamnar i Karlstad

Hösten 2020 öppnar Blackstone Steakhouse på Bryggudden i Karlstad.

Arkiv

Tävling
Guldnivå – men fjärde plats i storköksklassen

Bagerierna som säljer flest semlor

De är Sveriges grönaste varumärken

Tv-kock med både ny krog och podd

Nu finns Knut även som lanthandel

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Tävling
OS-silver till kocklandslaget – guld till juniorerna

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Bores lanserar gatukök 2.0 på två nya orter

Max ska växa i Borås och Mölndal

Alla svenska krogar som tog hem Michelin-stjärnor

Aloë, Etoile och Oaxen uppmärksammades under ceremonin i Norge.

Axfood Snabbgross till restaurangtäta Jönköping

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Freetrailers släpvagnar till Max

Single-malt veteran i nya kläder

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Kök räddar käk på skånska restauranger

Ciderguru till Sverige – odlarnas intresse ökar

Catenaccis Giretto nu även på Södermalm

De tar över Cuba Cola

Omnipollo öppnar sitt första bryggeri – i en kyrka

Asien lyfte Carlsbergs ölförsäljning

Dyster januari – 25 procent fler krogkonkurser

El Bulli-kocken Ferran Adrià gästar Stockholm i vår

Foodora byter vd och siktar på nya ”sista milen”-kunder

Coop dubblar mängden naturbeteskött

Samma chef's table-koncept men med nytt namn

Årets viltkock vill se mer vilt på krogen

Vill få Starbucks att erbjuda gratis vegomjölk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.539