Starkt framåt för minilivs och fast food

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Minlivs som inledde året svagt lyfts fram som tillväxtlokomotiv inom servicehandeln under årets avslutning, enligt index för fjärde kvartalet.

Försäljningen inom delbranschen minilivs ökade med 3,7 procent enligt Servicehandelsindex för fjärde kvartalet.

Även fast food uppvisade positiva tillväxttal under fjärde kvartalet och ökade med 2,3 procent. Delbranschen café ökade med 2,2 procent och även spel och tobak och trafikbutiker uppvisade positiv utveckling med ökningar om 1,1 procent respektive 0,4 procent för årets avslutande kvartal.

Totalt ökade försäljningen enligt Servicehandelsindex från Convenience Stores Sweden med 1,9 procent, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser under det fjärde kvartalet 2017.

– Efter ett starkt 2016 hade Convenience-branschen en tuff uppgift framför sig att under 2017 matcha sina egna fjolårsframgångar. Trots detta har tillväxten varit positiv och fjärde kvartalet blev årets bästa. Det var särskilt roligt att Minilivs, som öppnade året tungt, fick avsluta med flaggan i topp och blev fjärde kvartalets tillväxtvinnare, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden i en kommentar.

Handlarnas framtidstro minskade från 40 till 17 mellan tredje och fjärde kvartalet 2017. Kedjeaktörerna var mindre positiva än de enskilda handlarna med ett nettotal på 14 procent jämfört med de enskilda handlarnas 20 procent. 



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118