Semmelkriget vill inte ta slut

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Fettisdagen infaller i år den 13 februari men semlorna har knappast lyst med sin frånvaro. Redan i slutet av sommaren tävlade bagerierna och butikerna om att vara ”först ute” med de populära bakverken och kort efter den sista julskinkan lämnade handeln började specialsemlorna att dyka upp.

Varje år dyker allt fler varianter upp och i år har inte varit ett undantag. Den mest omtalade varianten kan nog vara nachossemlan som Fri Köpenskap skrivit om tidigare men butikerna och konditorierna har även fyllts med ölsemlor, norrlandssemlor med hjortron, marängsviss-semlor och falukorvssemlor. På Hornstull i Stockholm har även en särskild semmelläsk sett dagens ljus.

Ica Maxi Eurostop i Örebro kan dock ha tagit priset, iallafall gällande mastighet, när de i år introducerade Overloadsemlan, en vetebulle med nutella och en kladdkaka på.

– Vi tyckte att det var en rolig idé och då körde vi på den, och det verkar ha gått hem. Bara sen vi lanserade den förra veckan har vi sålt cirka 600 stycken, säger Sandra Karlsson, konditor på Ica Maxi.

Några som verkligen gått in för semlorna är personalen på Ica Maxi i Haninge där de tillsammans med butikerna i Linköping, Västerås och Örebro gemensamt tävlade med varandra och sen med hjälp av en jury korade årets specialsemla; briochesemlan.

– Vi ville ha en semla som framförallt var god och inte bara galen, säger Marika Edberg, marknadschef Ica Maxi Haninge som var med och bestämde årets semla.

Förra året sålde Ica Maxi i Haninge 47 523 semlor i olika tappningar och i år lär inte bli sämre, samtidigt som varje såld semla blir till en donerad krona till Barncancerfonden.

Förutom briochesemlan har även butiken semlor med bland annat nutella och pistage och Sören Resare, försäljningschef för bageri och konditori tror inte trenden kommer att avta framöver.

– Det är väl kul att hitta på nya grejer, även om man kan tycka att det blivit lite väl hysteriskt med åren. Men jag tror alltid att folk vill dribbla till det lite och hitta på något nytt, säger han.

Varför experimenteras det så mycket med just semlor?

– Jag tror den varit lite ensam under den här perioden och sen är det ju inte så många smaker, det är en fyllning och ett bröd och det kan man variera lite hur som helst. Jag tror att det går att spåra ur hur långt som helst egentligen, bara man vågar prova, säger Sören Resare.

– Men hur det än är så är det den klassiska semlan som säljer bäst, tillägger han.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Nyhetsbrev

Växtbaserat på gourmetnivå

Arkiv

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Tar veganskt samarbete på blodigt allvar – efter Urban Deli sker bred lansering

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181