Absolut-vd: ”Vi får inte tappa tempo”

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Anna Malmhake, vd för The Absolut Vodka, leder ett av världens starkaste spritvarumärken och den produkt som står för den största andelen av svensk livsmedelsexport.

Lyssna på chefredaktör Lisbeth Raudens möte med Anna Malmhake i Prata Mat här.

Läs också: De Kuyper byter samarbetspartner i Sverige

 – Det går bra för Absolut, min uppgift är framförallt se till att vi inte tappar tempo och det är ett roligt problem, säger Anna Malmhake, vd för The Absolut Company, till RS Restauranger & Storkök 

Absolut Vodka är Pernod Ricards största produkt och världens femte största spritvarumärke och ökar den globala försäljningen trots att villkoren på marknaden är tuffa. Absolut firar tio år som produkt i Pernod Ricards portfölj där den ingår sedan 2008. Det går bra för Absolut Company. Frågan som står på högst på agendan är behålla ställningen.

– Det går väldigt bra internationellt sett. Allting görs i Skåne och Åhus så känner jag ett jättestort ansvar för de som jobbar där, jordbrukarna, mina kollegor och svenska leverantörer, för att det påverkar hela bygden.

Läs även: Ny marknadschef för Pernod Ricard

I Sverige har Absolut cirka 550 heltidsanställda, med underleverantörer är det lågt räknat cirka 2 000 som på heltid arbetar med Absolut på något sätt.

Anna Malmhake tycker att tidsandan rimmar väl med det som Absolut står för. 

– Jag tycker det är en fördel att vi har en fransk ägare. Det finns en klar medvetenhet om vad terroir har för betydelse för Absoluts varumärke. På ett sätt är jag beklämd över att vi svenskar vet så lite om vårt lands dryckestradition och kultur, och där inkluderar jag mig själv innan jag hade satt mig in i ämnet.

Framställning av brännvin i Sverige har en helt annan historia än till exempel rysk vodka. Hon har frågat sig ibland om vad det skulle ha betytt för varumärket om man hade kunnat behålla termen ”brännvin” i en internationell kontext vilket inte var möjligt när begreppet reglerades.

Att använda begreppet vodka var nödvändigt.

– Jag kan ibland känna att vi inte riktigt förstår hur vi skiljer oss i jämförelse med internationell vodka och varför Absolut blev så framgångsrik. Jag är marknadsförare och vi marknadsförare älskar ju att tro att allt beror på marknadsföring.

Men alla vet att det inte är så. Säljer man en dålig produkt kan man lika gärna gå hem. Och är det en dålig produkt så upptäcker folk det.

Förklaring till att Absolut blev en succé var tajming och dryckens karaktär, menar hon:

– Rysk vodka betyder litet vatten, den är mer neutral till smaken och doftlös. Medan vår akvavit har en funktion i att lyfta andra smaker. Att vi kom med en svensk produkt som skiljde sig från vad som fanns på marknaden just när drinktrenden var avgörande för Absoluts framgång.

Viktigt för produkten är den obrutna tradition som ligger i att Monopolet under 100 år hade allt hantverkskunnande samlat i en och samma byggnad i Åhus. Där kan Anna Malmhake än i dag upptäcka saker och ting som på ett fascinerande sätt berättar om en rik historia, till exempel i form av gamla recept. I sommar slår Absolut upp dörrarna för ett nytt besökscenter.

Ett bekymmer är att alkoholdrycker inte får säljas till besökarna.

– För oss är inte detta en fråga som är avgörande rent faktiskt, vår produktion går till 95 procent på export. Men det svåra är hur vi ska förklara för våra besökare att de inte kan köpa med sig Absolut från platsen där den tillverkas. EU-medborgare kan inte heller köpa vodkan på Arlanda.

Absolut kan man kanske hitta i de flesta länder oavsett var man kommer ifrån. Men för mindre och okända tillverkare blir det här något som bromsar tillväxten.

En av programpunkterna i samband med Spritmuseums 50-årsjubileum var Tomorrows Table, ett projekt vars mål är att se till att fokus i besöksnäringen inte bara läggs på svensk mat utan också vårt lands dryckeskultur.

Läs även: Branschinitiativ för måltid och dryck

Absolut är ett av Sveriges starkaste varumärke. Anna Malmhake menar att företaget kan och vill vara magnet för andra aktörer.

– För de 555 entreprenörer i dryckesbranschen är det avgörande att sälja produkter vid sina gårdar. Med nuvarande lagstiftning så stryper man en exportindustri innan den ens har fått en sportslig chans, säger Anna Malmhake.

Fakta:

  • The Absolut Company har globalt ansvar för produktion, innovation och strategisk marknadsföring av bland annat Absolut Vodka, Absolut Elyx, Kahlúa, Malibu, Wyborowa och Our/Vodka.
  • Namnet Absolut skapades genom att Absolut Rent Brännvin i mitten av 1970-talet döptes om till Renat Brännvin och namnet Absolut kom att användas till den nya produkten, som lanserades 1979 under namnet Absolut Vodka.
  • The Absolut Company och Svenska kocklandslaget inledde nyligen ett samarbete som löper under fyra år och omfattar landslagets deltagande vid både VM 2018 i Luxemburg och OS 2020 i Tyskland. 

Läs även: Det blir kocklandslagets tema



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Beslut tagna kring produktionskök i Uppsala

Utökat restaurangutbud när Torp byggs om för 700 miljoner

Kafékedja till Vetlanda

Yngsta franchisetagaren i kedjans historia öppnar kafé i det nybyggda kvarteret Spinnaren.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Nyhetsbrev

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Arkiv

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185