Absolut-vd: ”Vi får inte tappa tempo”

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Anna Malmhake, vd för The Absolut Vodka, leder ett av världens starkaste spritvarumärken och den produkt som står för den största andelen av svensk livsmedelsexport.

Lyssna på chefredaktör Lisbeth Raudens möte med Anna Malmhake i Prata Mat här.

Läs också: De Kuyper byter samarbetspartner i Sverige

 – Det går bra för Absolut, min uppgift är framförallt se till att vi inte tappar tempo och det är ett roligt problem, säger Anna Malmhake, vd för The Absolut Company, till RS Restauranger & Storkök 

Absolut Vodka är Pernod Ricards största produkt och världens femte största spritvarumärke och ökar den globala försäljningen trots att villkoren på marknaden är tuffa. Absolut firar tio år som produkt i Pernod Ricards portfölj där den ingår sedan 2008. Det går bra för Absolut Company. Frågan som står på högst på agendan är behålla ställningen.

– Det går väldigt bra internationellt sett. Allting görs i Skåne och Åhus så känner jag ett jättestort ansvar för de som jobbar där, jordbrukarna, mina kollegor och svenska leverantörer, för att det påverkar hela bygden.

Läs även: Ny marknadschef för Pernod Ricard

I Sverige har Absolut cirka 550 heltidsanställda, med underleverantörer är det lågt räknat cirka 2 000 som på heltid arbetar med Absolut på något sätt.

Anna Malmhake tycker att tidsandan rimmar väl med det som Absolut står för. 

– Jag tycker det är en fördel att vi har en fransk ägare. Det finns en klar medvetenhet om vad terroir har för betydelse för Absoluts varumärke. På ett sätt är jag beklämd över att vi svenskar vet så lite om vårt lands dryckestradition och kultur, och där inkluderar jag mig själv innan jag hade satt mig in i ämnet.

Framställning av brännvin i Sverige har en helt annan historia än till exempel rysk vodka. Hon har frågat sig ibland om vad det skulle ha betytt för varumärket om man hade kunnat behålla termen ”brännvin” i en internationell kontext vilket inte var möjligt när begreppet reglerades.

Att använda begreppet vodka var nödvändigt.

– Jag kan ibland känna att vi inte riktigt förstår hur vi skiljer oss i jämförelse med internationell vodka och varför Absolut blev så framgångsrik. Jag är marknadsförare och vi marknadsförare älskar ju att tro att allt beror på marknadsföring.

Men alla vet att det inte är så. Säljer man en dålig produkt kan man lika gärna gå hem. Och är det en dålig produkt så upptäcker folk det.

Förklaring till att Absolut blev en succé var tajming och dryckens karaktär, menar hon:

– Rysk vodka betyder litet vatten, den är mer neutral till smaken och doftlös. Medan vår akvavit har en funktion i att lyfta andra smaker. Att vi kom med en svensk produkt som skiljde sig från vad som fanns på marknaden just när drinktrenden var avgörande för Absoluts framgång.

Viktigt för produkten är den obrutna tradition som ligger i att Monopolet under 100 år hade allt hantverkskunnande samlat i en och samma byggnad i Åhus. Där kan Anna Malmhake än i dag upptäcka saker och ting som på ett fascinerande sätt berättar om en rik historia, till exempel i form av gamla recept. I sommar slår Absolut upp dörrarna för ett nytt besökscenter.

Ett bekymmer är att alkoholdrycker inte får säljas till besökarna.

– För oss är inte detta en fråga som är avgörande rent faktiskt, vår produktion går till 95 procent på export. Men det svåra är hur vi ska förklara för våra besökare att de inte kan köpa med sig Absolut från platsen där den tillverkas. EU-medborgare kan inte heller köpa vodkan på Arlanda.

Absolut kan man kanske hitta i de flesta länder oavsett var man kommer ifrån. Men för mindre och okända tillverkare blir det här något som bromsar tillväxten.

En av programpunkterna i samband med Spritmuseums 50-årsjubileum var Tomorrows Table, ett projekt vars mål är att se till att fokus i besöksnäringen inte bara läggs på svensk mat utan också vårt lands dryckeskultur.

Läs även: Branschinitiativ för måltid och dryck

Absolut är ett av Sveriges starkaste varumärke. Anna Malmhake menar att företaget kan och vill vara magnet för andra aktörer.

– För de 555 entreprenörer i dryckesbranschen är det avgörande att sälja produkter vid sina gårdar. Med nuvarande lagstiftning så stryper man en exportindustri innan den ens har fått en sportslig chans, säger Anna Malmhake.

Fakta:

  • The Absolut Company har globalt ansvar för produktion, innovation och strategisk marknadsföring av bland annat Absolut Vodka, Absolut Elyx, Kahlúa, Malibu, Wyborowa och Our/Vodka.
  • Namnet Absolut skapades genom att Absolut Rent Brännvin i mitten av 1970-talet döptes om till Renat Brännvin och namnet Absolut kom att användas till den nya produkten, som lanserades 1979 under namnet Absolut Vodka.
  • The Absolut Company och Svenska kocklandslaget inledde nyligen ett samarbete som löper under fyra år och omfattar landslagets deltagande vid både VM 2018 i Luxemburg och OS 2020 i Tyskland. 

Läs även: Det blir kocklandslagets tema



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154