23948sdkhjf

Absolut-vd: ”Vi får inte tappa tempo”

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Anna Malmhake, vd för The Absolut Vodka, leder ett av världens starkaste spritvarumärken och den produkt som står för den största andelen av svensk livsmedelsexport.

Lyssna på chefredaktör Lisbeth Raudens möte med Anna Malmhake i Prata Mat här.

Läs också: De Kuyper byter samarbetspartner i Sverige

 – Det går bra för Absolut, min uppgift är framförallt se till att vi inte tappar tempo och det är ett roligt problem, säger Anna Malmhake, vd för The Absolut Company, till RS Restauranger & Storkök 

Absolut Vodka är Pernod Ricards största produkt och världens femte största spritvarumärke och ökar den globala försäljningen trots att villkoren på marknaden är tuffa. Absolut firar tio år som produkt i Pernod Ricards portfölj där den ingår sedan 2008. Det går bra för Absolut Company. Frågan som står på högst på agendan är behålla ställningen.

– Det går väldigt bra internationellt sett. Allting görs i Skåne och Åhus så känner jag ett jättestort ansvar för de som jobbar där, jordbrukarna, mina kollegor och svenska leverantörer, för att det påverkar hela bygden.

Läs även: Ny marknadschef för Pernod Ricard

I Sverige har Absolut cirka 550 heltidsanställda, med underleverantörer är det lågt räknat cirka 2 000 som på heltid arbetar med Absolut på något sätt.

Anna Malmhake tycker att tidsandan rimmar väl med det som Absolut står för. 

– Jag tycker det är en fördel att vi har en fransk ägare. Det finns en klar medvetenhet om vad terroir har för betydelse för Absoluts varumärke. På ett sätt är jag beklämd över att vi svenskar vet så lite om vårt lands dryckestradition och kultur, och där inkluderar jag mig själv innan jag hade satt mig in i ämnet.

Framställning av brännvin i Sverige har en helt annan historia än till exempel rysk vodka. Hon har frågat sig ibland om vad det skulle ha betytt för varumärket om man hade kunnat behålla termen ”brännvin” i en internationell kontext vilket inte var möjligt när begreppet reglerades.

Att använda begreppet vodka var nödvändigt.

– Jag kan ibland känna att vi inte riktigt förstår hur vi skiljer oss i jämförelse med internationell vodka och varför Absolut blev så framgångsrik. Jag är marknadsförare och vi marknadsförare älskar ju att tro att allt beror på marknadsföring.

Men alla vet att det inte är så. Säljer man en dålig produkt kan man lika gärna gå hem. Och är det en dålig produkt så upptäcker folk det.

Förklaring till att Absolut blev en succé var tajming och dryckens karaktär, menar hon:

– Rysk vodka betyder litet vatten, den är mer neutral till smaken och doftlös. Medan vår akvavit har en funktion i att lyfta andra smaker. Att vi kom med en svensk produkt som skiljde sig från vad som fanns på marknaden just när drinktrenden var avgörande för Absoluts framgång.

Viktigt för produkten är den obrutna tradition som ligger i att Monopolet under 100 år hade allt hantverkskunnande samlat i en och samma byggnad i Åhus. Där kan Anna Malmhake än i dag upptäcka saker och ting som på ett fascinerande sätt berättar om en rik historia, till exempel i form av gamla recept. I sommar slår Absolut upp dörrarna för ett nytt besökscenter.

Ett bekymmer är att alkoholdrycker inte får säljas till besökarna.

– För oss är inte detta en fråga som är avgörande rent faktiskt, vår produktion går till 95 procent på export. Men det svåra är hur vi ska förklara för våra besökare att de inte kan köpa med sig Absolut från platsen där den tillverkas. EU-medborgare kan inte heller köpa vodkan på Arlanda.

Absolut kan man kanske hitta i de flesta länder oavsett var man kommer ifrån. Men för mindre och okända tillverkare blir det här något som bromsar tillväxten.

En av programpunkterna i samband med Spritmuseums 50-årsjubileum var Tomorrows Table, ett projekt vars mål är att se till att fokus i besöksnäringen inte bara läggs på svensk mat utan också vårt lands dryckeskultur.

Läs även: Branschinitiativ för måltid och dryck

Absolut är ett av Sveriges starkaste varumärke. Anna Malmhake menar att företaget kan och vill vara magnet för andra aktörer.

– För de 555 entreprenörer i dryckesbranschen är det avgörande att sälja produkter vid sina gårdar. Med nuvarande lagstiftning så stryper man en exportindustri innan den ens har fått en sportslig chans, säger Anna Malmhake.

Fakta:

  • The Absolut Company har globalt ansvar för produktion, innovation och strategisk marknadsföring av bland annat Absolut Vodka, Absolut Elyx, Kahlúa, Malibu, Wyborowa och Our/Vodka.
  • Namnet Absolut skapades genom att Absolut Rent Brännvin i mitten av 1970-talet döptes om till Renat Brännvin och namnet Absolut kom att användas till den nya produkten, som lanserades 1979 under namnet Absolut Vodka.
  • The Absolut Company och Svenska kocklandslaget inledde nyligen ett samarbete som löper under fyra år och omfattar landslagets deltagande vid både VM 2018 i Luxemburg och OS 2020 i Tyskland. 

Läs även: Det blir kocklandslagets tema



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Stockholm Culinary Team - galamatens mästare

Världens bästa regionala kocklandslag, Stockholm Culinary Team, lagade maten under Restauranggalan. Här är menyn.

Här öppnar pizzakedjan nytt

Restauranggalan 2018
Här är Restauranggalans alla vinnare!

Pristagare från hela landet hyllades under den tionde upplagan av Restauranggalan.

Restauranggalan 2018
Årets arbetsplats - Långbro Värdshus

Personalen ska vara lika nöjda som gästerna när det lämnar arbetet för dagen, sa krögaren och kocken Fredrik Eriksson när han mottog priset under Restauranggalan.

Restauranggalan 2018
Hon är årets hederspristagare

En märkbart rörd Karin Fransson förärades RS Restauranger & Storköks och Svenska kockars Hederspris.

Restauranggalan 2018
Operakällaren är årets krog

"Beviset på att fine dining aldrig går ur tiden".

Nyhetsbrev

Restauranggalan 2018
En leverantör att lita på

Årets Leverantör är Rational.

Arkiv

Restauranggalan 2018
Årets krögare verkar i Helsingborg

Per Dahlberg på Restaurang Gastro är Årets Krögare.

Restauranggalan 2018
Årets matsalsteam arbetar på Gastrologik

Att involvera alla i allt är ledord för Stockholmskrogen där årets matsalsteam arbetar.

Restauranggalan 2018
Årets kulturrestaurang ligger i Värnamo

Restaurang Syltan på konst- och designmuseet Vandalorum är Årets Kulturrestaurang.

Restauranggalan 2018
Han är årets innovatör

Kocken och krögaren Paul Svensson är en gastronomisk innovatör som sätter råvaror från växtriket främst.

Restauranggalan 2018
Årets klassiker finns i Malmö

Skånsk krog tog hem utmärkelsen Årets Klassiker, Årstiderna.

Restauranggalan 2018
Han är årets smakskapare

Rutabagas Mathias Dahlgren tilldelas utmärkelsen Årets Smakskapare.

Restauranggalan 2018
Årets Hållbara krog är K-Märkt Garnisonen

Nära samarbete med leverantörerna och matfilosofin att inte slänga något ledde till vinst i kategorin Årets Hållbara Krog.

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Restauranggalan 2018
Ölgäris gick segrande ur striden

Årets Ölutvecklare är Ölgäris, ett community för ölintresserad kvinnor och ickebinära som vill lära mer om och dricka öl, startat av Josefine Törnqvist.

Restauranggalan 2018
Årets Sommelier - Peter Halldén

Han är utsedd till Årets Sommelier.

Restauranggalan 2018
Årets Framtidslöfte - Fabian Olli Johanson

Han är korad till Årets Framtidslöfte vid Restauranggalan på Cirkus på måndagskvällen.

Restauranggalan 2018
Holy Greens får utmärkelsen Årets Hälsokrog

Restauranggalan 2018
Årets barkoncept finns i Uppsala

Årets Barkoncept är 7 Flaskor i Uppsala.

Restauranggalan 2018
Första priset utdelat - Årets Stipendiat

Han tiilldelades Svenska Kockars Förenings Ungdomsstipendium.

Restauranggalan 2018
Dags för Restauranggalan!

Ikväll äger Restauranggalan rum på Cirkus i Stockholm.

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144