23948sdkhjf

De är Sveriges bästa franchisekedja

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Motiveringen pekar bland annat på statistik om kedjans franchisetagare: "Närmare 90 procent av dem kan rekommendera andra att bli franchisetagare"

Vid årets Frannygalan, som anordnas av intresseorganisationen Svensk Franchise, delade man bland annat ut priser som årets franchisebragd och årets nytänkare – och självklart toppriset för årets franchisekedja överlag.

I år gick priset till Pressbyrån, som därmed vinner priset för andra gången (senast 2007). Utöver vinnaren utgjordes finalisterna av Card Group och Specsavers. I motiveringen lyfte juryn bland annat fram kulturen inom kedjan:

”Vår vinnare har aldrig stått stilla utan har alltid varit modiga och framåtlutade i allt de gör. Franchisetagarna är affärsmän varje dag och alla vill ständigt bli bättre. Närmare 90 procent av dem kan rekommendera andra att bli franchisetagare vilket innebär att de måste vara väldigt nöjda och stolta", lyder en del av motiveringen.

Bolaget bakom Pressbyrån, Reitan convenience, är förklarligt glad över utmärkelsen:

Läs också: Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

– Jag ser det som ett bevis på att Pressbyrån som franchisekedja tillsammans med våra köpmän går mot samma målbild – att vara den bästa franchisekedjan, både när kunderna, leverantörerna och branschen får bestämma. Vår positiva tillväxt är ett bevis på det, säger Magnus Carlsson, vd för Reitan convenience Sverige, i en kommentar.

Läs också: Årets köpmän korade

Priset för årets franchisekedja ska enligt Svensk Franchise gå till den kedja som under året bäst lyckats skapa tillväxt och lönsamhet – men också har nöjda franchisetagare och fungerar som bra ambassadörer för franchiseformen.

Det har delats ut sedan 2004 och har tidigare vunnits av bland annat Sibylla, McDonald's och O'Learys. Den senare fick under galan också en vinst i och med att grundaren Jonas Reinholdsson prisades för årets franchisebragd.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar Taco Bar restaurang nr 45

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Nyhetsbrev

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Arkiv

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114