Kaffebolag måste varningsmärka i Kalifornien

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Delstaten har bestämt att kaffekedjor som Starbucks måste varningsmärka sitt kaffe eftersom man inte kunnat bevisa att nivåerna av akrylamid är ofarliga.

En åtta år lång rättsprocess i Kalifornien närmar sig sitt slut, vilket medför att Starbucks tillsammans med 90 andra kaffebolag måste förse alla kaffepaket som säljs i den amerikanska delstaten med varningsetiketter.

Enligt domaren i överdomstolen i Los Angeles har bolagen inte kunnat bevisa att det är riskfritt att konsumera kaffet, vilket enligt kalifornisk lag innebär att konsumenter måste varnas med etiketter. I fallet med kaffe är det rostningen av kaffebönor som pekas ut eftersom den karcinogena kemikalien akrylamid skapas vid processen.

Bakom rättstvisten, som resulterat i tusentals tester och analyser under de senaste åtta åren, står en ideell grupp som dragit bland annat kaffebolag, rosterier och återförsäljare inför rätta eftersom de trots delstatens lagar inte varnat för kemikalierna som finns i kaffet.

Läs också: Alingsås får SM i kaffe

Gruppen försökte föra fram bevis som visar på fosterskador och hälsoproblem, bland spädbarn, barn och vuxna – alla kopplade till kaffet. Eftersom försvarets experter sa att de inte har någon åsikt om orsakssammanhangen kan inte heller säkra bevis för att kaffe inte har någon inverkan på konsumenters hälsa visas upp.

Nu fortsätter processen med att fastställa de ersättningar som kaffebolagen ska betala ut. Målsägarna har redan lagt sitt krav, vilket motsvarar upp till 2 500 dollar per dag och invånare i staten – sedan 2002. En svindlade summa med tanke på delstatens invånarantal på närmare 40 miljoner.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Beslut tagna kring produktionskök i Uppsala

Utökat restaurangutbud när Torp byggs om för 700 miljoner

Kafékedja till Vetlanda

Yngsta franchisetagaren i kedjans historia öppnar kafé i det nybyggda kvarteret Spinnaren.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Nyhetsbrev

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Arkiv

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.191