23948sdkhjf

Kaffebolag måste varningsmärka i Kalifornien

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Delstaten har bestämt att kaffekedjor som Starbucks måste varningsmärka sitt kaffe eftersom man inte kunnat bevisa att nivåerna av akrylamid är ofarliga.

En åtta år lång rättsprocess i Kalifornien närmar sig sitt slut, vilket medför att Starbucks tillsammans med 90 andra kaffebolag måste förse alla kaffepaket som säljs i den amerikanska delstaten med varningsetiketter.

Enligt domaren i överdomstolen i Los Angeles har bolagen inte kunnat bevisa att det är riskfritt att konsumera kaffet, vilket enligt kalifornisk lag innebär att konsumenter måste varnas med etiketter. I fallet med kaffe är det rostningen av kaffebönor som pekas ut eftersom den karcinogena kemikalien akrylamid skapas vid processen.

Läs också: Svenska kafferosteriet kan vinna prestigefullt pris

Bakom rättstvisten, som resulterat i tusentals tester och analyser under de senaste åtta åren, står en ideell grupp som dragit bland annat kaffebolag, rosterier och återförsäljare inför rätta eftersom de trots delstatens lagar inte varnat för kemikalierna som finns i kaffet.

Läs också: Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Gruppen försökte föra fram bevis som visar på fosterskador och hälsoproblem, bland spädbarn, barn och vuxna – alla kopplade till kaffet. Eftersom försvarets experter sa att de inte har någon åsikt om orsakssammanhangen kan inte heller säkra bevis för att kaffe inte har någon inverkan på konsumenters hälsa visas upp.

Nu fortsätter processen med att fastställa de ersättningar som kaffebolagen ska betala ut. Målsägarna har redan lagt sitt krav, vilket motsvarar upp till 2 500 dollar per dag och invånare i staten – sedan 2002. En svindlade summa med tanke på delstatens invånarantal på närmare 40 miljoner.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Foodora i samarbete med Instagram

Klart med ny vd för Restaurangakademien

Svensk sprit tog hem guld i USA

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Nyhetsbrev

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Arkiv

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143