23948sdkhjf

Kaffebolag måste varningsmärka i Kalifornien

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Delstaten har bestämt att kaffekedjor som Starbucks måste varningsmärka sitt kaffe eftersom man inte kunnat bevisa att nivåerna av akrylamid är ofarliga.

En åtta år lång rättsprocess i Kalifornien närmar sig sitt slut, vilket medför att Starbucks tillsammans med 90 andra kaffebolag måste förse alla kaffepaket som säljs i den amerikanska delstaten med varningsetiketter.

Enligt domaren i överdomstolen i Los Angeles har bolagen inte kunnat bevisa att det är riskfritt att konsumera kaffet, vilket enligt kalifornisk lag innebär att konsumenter måste varnas med etiketter. I fallet med kaffe är det rostningen av kaffebönor som pekas ut eftersom den karcinogena kemikalien akrylamid skapas vid processen.

Bakom rättstvisten, som resulterat i tusentals tester och analyser under de senaste åtta åren, står en ideell grupp som dragit bland annat kaffebolag, rosterier och återförsäljare inför rätta eftersom de trots delstatens lagar inte varnat för kemikalierna som finns i kaffet.

Läs också: Alingsås får SM i kaffe

Gruppen försökte föra fram bevis som visar på fosterskador och hälsoproblem, bland spädbarn, barn och vuxna – alla kopplade till kaffet. Eftersom försvarets experter sa att de inte har någon åsikt om orsakssammanhangen kan inte heller säkra bevis för att kaffe inte har någon inverkan på konsumenters hälsa visas upp.

Nu fortsätter processen med att fastställa de ersättningar som kaffebolagen ska betala ut. Målsägarna har redan lagt sitt krav, vilket motsvarar upp till 2 500 dollar per dag och invånare i staten – sedan 2002. En svindlade summa med tanke på delstatens invånarantal på närmare 40 miljoner.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panini släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Trendig salladsbar till Hyllie

Blir fjärde Holy Greens-restaurangen i Malmö.

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Pinchos satsar internationellt – och byter vd

Striden om vegoburgarna intensifieras

Jamie Olivers krogimperium har kollapsat – över 1 000 jobb drabbas

Nyhetsbrev

Ny marknadschef för Årets kock

Arkiv

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Frantzén bästa restaurangen i Europa

Sju svenska krogar bland de 200 bästa europeiska restaurangerna på ODA:s lista.

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174