Här är årets aprilskämt

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Fläskhare, kycklingglass och en... udda näringspasta syns bland årets skämt. Och så en chokladburgare som kanske (?) lever vidare.

Under påskhelgen inföll en annan tung tradition – 1 april. De flesta företagen höll sig inom ramarna och valde att släppa skämtnyheter på själva dagen, som sig bör. Men de fanns också de som försökte förekomma alla andra – om det nu visar sig faktiskt vara ett skämt...

Nedan har Food Supply samlat ihop en del av de lanseringar och nyheter som pumpades ut av livsmedelsbranschen under helgen:

Carlsberg använde rådande väderförhållanden i sitt skämt – genom att lansera öltéet Öl Grey ville man värma upp de som mot förmodan slagit sig ner vid barernas och pubarnas uteserveringar.

Kronfågel passade på att lyfta fram en helt ny produktkategori, där bolaget hittat ännu ett användningsområde för huvudprodukten. Glass med smak av rätten Flygande Jakob satte inte bara kycklingsmak på själva glassen, utan kombinerade även banan- och jordnötsbitarna med kycklingbacon.

För branschorganisationen Svenskt kött var 1 april en stolt dag då man kunde presentera ett helt nytt djur. Genom att korsa linderödssvin och skogshare fick man fram fläskharen, som ska smaka både vilt och fläsk – problemet vara bara att Sveriges Grisföretagare och Kaninproducenterna var tvungna att förhandla om var djuret passar hemma.

Konsultföretaget Sigma meddelade att man skulle ge sig in i restaurangbranschen på ett ovanligt sätt. Efter att ha köpt in 47 foodtrucks skulle man göra om dessa till självkörande fordon och samtidigt sätta ut en trupp drönare som enligt företaget skulle "förändra hela takeaway-upplägget".

Hos vinproducenten Tre apor hade man märkt av de veganska och vegetariska vindar som blåst genom landet och bestämde att man skulle bli helt fria från animalier – därför dög inte heller namnet, då det innehåller djur. Efter 1 april skulle man istället bara heta "Tr3".

Läs också: Burger King till Kungälv

Även hos Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, passade man på att ta tillfället i akt. I ett pressmeddelande förklarade man att forskare hittat ett sätt att omvandla avföring till livsmedel, trots stora utmaningar med bland annat lukt. Resultatet var en "exkrementbaserad näringspasta" som bland annat kan användas som smörgåspålägg. Detta inom ramen för forskningsplattformen Centre for Research on Alternative Proteins (CRAP).

Skämtet som kanske väckte störst uppmärksamhet i landet var det som lanserades av Delicato och Burger King. Man var ute redan på skärtorsdagen (29 mars) med en samarbetsburgare, där den tongivande smaken var choklad.

När Aftonbladet hörde av sig till Burger King förnekade marknadschefen att det rörde sig om ett aprilskämt, eftersom det bara var den 29 mars.

På söndagen skickades ännu ett meddelande ut där bolagen bekräftar att det rörde sig om ett aprilskämt trots allt, något som resulterade i kritik – på exempelvis Burger Kings Instagram-konto reagerade flertalet på att skämtet lades ut för tidigt.

Nu säger Eva Ossiansson, universitetslektor och doktor i marknadsföring på Göteborgs universitet, att skämtet var problematiskt och oetiskt.

– Hade man verkligen velat göra ett första aprilskämt hade man gått ut med det på samma dag. Men då hade man inte fått nyhetsredaktionerna att tro på det. Man vill verkligen luras. Det är uppenbart, säger hon till Expressen Dina pengar.

Delicatos marknadschef Sofia Brandberg säger till tidningen att man passade på att skämta och att man måste hitta en balans för att bli tagna på allvar. Burger Kings marknadschef Lina Nilsson, som förnekade att det först rörde sig om ett skämt säger till Expressen att "det är kul att skoja och bjuda på oss själva". Hon lägger även till att chokladburgaren kanske visst kommer att lanseras.

– Det finns ingenting som säger att det inte blir en verklighet av det här, med tanke på vilket gehör vi fick, säger hon till tidningen.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Nyhetsbrev

Butik och restaurang till Kiruna

Arkiv

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.13