Nu kommer pizzan på posten

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Foodster vill nå Sveriges ambitiösa men otåliga pizzabagare i hemmet – lanserar pizzabottnar som skickas hem med posten.

Nyköpingsföretaget Foodster etablerade för några år sedan egen pizzafabrik i staden, som sedan starten utvecklats från att producera färdiga pizzor under såväl eget varumärke som EMV till att numera rikta in sig mot restaurangmarknaden.

Pizzabottnar är en grundsten för produktionen, riktade mot verksamheter som gärna vill ha pizza på menyn, men som saknar kompetens för att göra det själva. Och om konceptet går hem hos restauranger – varför skulle det inte också gå hem hos privatpersoner?

Därför testar Foodster ett nytt grepp: pizzabottnar på posten. Via e-handel säljer man färska pizzabottnar som gasförpackas och skickas till närmsta postombud. Där kan konsumenterna sedan hämta hem dem för att själva toppa bottnarna och på så sätt göra sin egen kreation.

Svar på pizza-kit och "snabba degar"
Bakom Foodster står Tony Gerasovski – utnämnd till svensk mästare i pizzabakning 2011 och född in i pizzans värld. Pappa Danne Gerasovski startade i mitten av 1970-talet pizzerian Fazana, som i dag är en klassisk restaurang i Nyköping. Det var också där en del av inspirationen kom ifrån, i kombination med den växande marknaden för pizza-kit riktade mot hushållen.

– Nu har vi haft Fazana ett bra tag och det händer att folk frågar hur vi gör degen. Då brukar jag fråga hur de själva gjorde sin senaste deg och vissa svarar att de hittade något recept på nätet – ”gör snabb pizzadeg på två timmar”. Det går inte att göra en snabb pizzadeg, det blir inte bra. Gör den dagen innan. Sen kommer de tillbaka och säger att det blev jättebra, men att det tog för lång tid. Det tar tid att göra bra saker och det är där jag ser en öppning för pizzabottnar framförallt, säger Tony Gerasovski till Food Supply, och tillägger att varje deg jäser minst 12 timmar innan de blir en klar pizzabotten.

Logistik i fokus
Under de tre senaste månaderna har man haft en testperiod där inte själva produkten i sig varit i fokus, utan logistiken. I dag har man avtal med Postnord som fraktar pizzorna, som till en början inte var gasförpackade – något man märkte blev ett problem.

– Du vet hur det är själv: du får ett sms om att hämta ut ditt paket hos ombudet, sen kanske det tar tre-fyra dagar innan man faktiskt hämtar ut det. Så för de som hade den fem-sex dagar började bottnarna mögla. Vi löste det genom att gasförpacka dem för att få så lite åverkan på produkten som möjligt.

Läs också: Nätvinhandlare får ny delägare

Utöver den lucka som Tony Gerasovski och Foodster ser för pizzabottnar finns det också ett annat mål med att etablera e-handeln. Genom att försöka nå konsumenterna direkt försvinner såklart även behovet av förmedlare.

– Du kapar samtidigt ett led i och med dagligvaruhandeln. Visst, det är lite jobb med det, men du äger affären hela vägen och har inga mellanhänder.

Ja, det är väl Postnord då?

– När kunden får sin bekräftelse har vi skrivit: ”Om paketet nu kommer fram”, säger Tony och skrattar, innan han påpekar att det inte har varit några leveransproblem under testperioden.

Läs också: Han är årets Pizzabagare

I dagsläget är det bara postombud som är aktuella för mottagandet av varorna, men Foodster har även tittat på andra lösningar. I veckan kommer man med i e-handlaren Middagsfrids matkasse, vilket innebär att man både direkt tar plats i hushåll och samtidigt syns för potentiella nya kunder. Tony Gerasovski säger också att det finns möjligheter i storstadsområdena i form av till exempel tjänster som Foodora eller Onlinepizza.

– Men de ska ju såklart också ha sina marginaler.

Egna enheter kan vara lösning
Framöver hoppas man att den satsning på franchise-enheter som man planerat kring ett tag skulle kunna förse marknaderna i närområdet, men i och med att en första testenhet inte startats ännu ser man det som nästa steg i ett längre led.

– Att ha egna franchiseenheter eller butiker, det är slutdestinationen för oss. Men nu bygger vi kännedom om varumärket Tony’s Pizza och förhoppningsvis uppskattning för våra produkter från kunderna. Har vi byggt upp det blir det lite mer självklart att öppna upp en fysisk butik kring det. Nu gör vi grundjobbet.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Esperanto i konkurs

Värmdö-cider bäst i landet

"Det är en ciderrevolution på gång i Sverige", säger anordnaren Spritmuseum, som också pekar på hög kvalitet bland årets tävlande.

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Bordsservering på McDonald´s

Kocknätverk gästade Svenska Kocklandslaget

Nyhetsbrev

Livsmedelsverket synar blodiga trendburgare

I ett nytt kontrollprojekt ska 500 inspektioner av restauranger genomföras i landet –

Arkiv

Här är finalisterna i Årets Kock

Här är det åtta kockarna som är vidare till finaltävlingarna i september.

Fem till final i Årets Konditor

Här är finalisterna till årets upplaga av tävlingen. Finalen äger rum i Stockholm i oktober.

Rekryteringsräd för Fredrik Eriksson

Kocken och krögaren utökar personalstyrkan och därtill går några medarbetare in på nya positioner inför stundande öppning av Restaurang Nationalmuseum i höst.

Svensk kock ny toppchef på Singapore Airlines

Styrelseledamot av Svenska Kockars Förening och Food & Beverage Manager på Thanda Group har fått en ny tjänst som executive chef på Singapore Airlines.

Trio bakom ny vinbar

De ligger bakom nya vinbaren Oas på Drottninggatan i Stockholm.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

Han tar plats i Stureplansgruppen

Petter Stordalens investeringsbolag blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Fontana vann nyinstiftat pris

Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

EM-silver till Sverige i Bocuse

Tävling
Konditorerna tog EM-guld

Svenska konditorlandslaget vann europeiska mästerskapen i konditori i Turin.

Restaurangerna fortsätter att öka

Besöksrekord för Vegomässan

Med 5 600 besökare och 106 utställare blev helgens arrangemang i Nacka Strandsmässan den största Vegomässan hittills.

Ska möta flexitarianen

Skapar eventdel om 4 000 kvadratmeter

Max expanderar i Skåne

Tävling
Följ Bocuse direkt

Tävling
Team Sweden kör så det ångar

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Från ölhak till bageri

Max lanserar klimatpositiva burgare

Tävling
Gibrands totala Bocuse-satsning

Jobb & Karriär
Ny chef på Max

Stoppar en miljon sugrör - för miljön

Jobb & Karriär
Starbucks ordförande avgår

Värmeslag på krogen
Krögare mitt i stan

Thåström tillbaka på systemet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.219