23948sdkhjf

Nu kommer pizzan på posten

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Foodster vill nå Sveriges ambitiösa men otåliga pizzabagare i hemmet – lanserar pizzabottnar som skickas hem med posten.

Nyköpingsföretaget Foodster etablerade för några år sedan egen pizzafabrik i staden, som sedan starten utvecklats från att producera färdiga pizzor under såväl eget varumärke som EMV till att numera rikta in sig mot restaurangmarknaden.

Pizzabottnar är en grundsten för produktionen, riktade mot verksamheter som gärna vill ha pizza på menyn, men som saknar kompetens för att göra det själva. Och om konceptet går hem hos restauranger – varför skulle det inte också gå hem hos privatpersoner?

Därför testar Foodster ett nytt grepp: pizzabottnar på posten. Via e-handel säljer man färska pizzabottnar som gasförpackas och skickas till närmsta postombud. Där kan konsumenterna sedan hämta hem dem för att själva toppa bottnarna och på så sätt göra sin egen kreation.

Svar på pizza-kit och "snabba degar"
Bakom Foodster står Tony Gerasovski – utnämnd till svensk mästare i pizzabakning 2011 och född in i pizzans värld. Pappa Danne Gerasovski startade i mitten av 1970-talet pizzerian Fazana, som i dag är en klassisk restaurang i Nyköping. Det var också där en del av inspirationen kom ifrån, i kombination med den växande marknaden för pizza-kit riktade mot hushållen.

– Nu har vi haft Fazana ett bra tag och det händer att folk frågar hur vi gör degen. Då brukar jag fråga hur de själva gjorde sin senaste deg och vissa svarar att de hittade något recept på nätet – ”gör snabb pizzadeg på två timmar”. Det går inte att göra en snabb pizzadeg, det blir inte bra. Gör den dagen innan. Sen kommer de tillbaka och säger att det blev jättebra, men att det tog för lång tid. Det tar tid att göra bra saker och det är där jag ser en öppning för pizzabottnar framförallt, säger Tony Gerasovski till Food Supply, och tillägger att varje deg jäser minst 12 timmar innan de blir en klar pizzabotten.

Logistik i fokus
Under de tre senaste månaderna har man haft en testperiod där inte själva produkten i sig varit i fokus, utan logistiken. I dag har man avtal med Postnord som fraktar pizzorna, som till en början inte var gasförpackade – något man märkte blev ett problem.

– Du vet hur det är själv: du får ett sms om att hämta ut ditt paket hos ombudet, sen kanske det tar tre-fyra dagar innan man faktiskt hämtar ut det. Så för de som hade den fem-sex dagar började bottnarna mögla. Vi löste det genom att gasförpacka dem för att få så lite åverkan på produkten som möjligt.

Läs också: Ännu en utmanare på nätmatscenen

Utöver den lucka som Tony Gerasovski och Foodster ser för pizzabottnar finns det också ett annat mål med att etablera e-handeln. Genom att försöka nå konsumenterna direkt försvinner såklart även behovet av förmedlare.

– Du kapar samtidigt ett led i och med dagligvaruhandeln. Visst, det är lite jobb med det, men du äger affären hela vägen och har inga mellanhänder.

Ja, det är väl Postnord då?

– När kunden får sin bekräftelse har vi skrivit: ”Om paketet nu kommer fram”, säger Tony och skrattar, innan han påpekar att det inte har varit några leveransproblem under testperioden.

Läs också: Klart: De går vidare i Pizza-SM

I dagsläget är det bara postombud som är aktuella för mottagandet av varorna, men Foodster har även tittat på andra lösningar. I veckan kommer man med i e-handlaren Middagsfrids matkasse, vilket innebär att man både direkt tar plats i hushåll och samtidigt syns för potentiella nya kunder. Tony Gerasovski säger också att det finns möjligheter i storstadsområdena i form av till exempel tjänster som Foodora eller Onlinepizza.

– Men de ska ju såklart också ha sina marginaler.

Egna enheter kan vara lösning
Framöver hoppas man att den satsning på franchise-enheter som man planerat kring ett tag skulle kunna förse marknaderna i närområdet, men i och med att en första testenhet inte startats ännu ser man det som nästa steg i ett längre led.

– Att ha egna franchiseenheter eller butiker, det är slutdestinationen för oss. Men nu bygger vi kännedom om varumärket Tony’s Pizza och förhoppningsvis uppskattning för våra produkter från kunderna. Har vi byggt upp det blir det lite mer självklart att öppna upp en fysisk butik kring det. Nu gör vi grundjobbet.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panini släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Trendig salladsbar till Hyllie

Blir fjärde Holy Greens-restaurangen i Malmö.

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Pinchos satsar internationellt – och byter vd

Striden om vegoburgarna intensifieras

Jamie Olivers krogimperium har kollapsat – över 1 000 jobb drabbas

Nyhetsbrev

Ny marknadschef för Årets kock

Arkiv

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Frantzén bästa restaurangen i Europa

Sju svenska krogar bland de 200 bästa europeiska restaurangerna på ODA:s lista.

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18