23948sdkhjf

En öl att förena dem alla

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Ett tjugotal restauranger i Västerås går ihop för att tillsammans brygga ett gemensamt öl.

I helgen träffades representanter för ett tjugotal restauranger i Västerås hos bryggeriet Coppersmiths. Målet var att tillsammans komma överens om en gemensam öl, som ska serveras hos alla inblandade, rapporterar Västerås Tidning.

Initiativet kommer från bryggeriet själva, som var med och diskuterade kring hur ölen ska bli. Till slut kom man fram till en överjäst rödfärgad öl, med brittisk humleprofil och smakinslag av karamellmalt och björnbär. Tanken är att ölet framförallt ska vara folkligt och matvänligt eftersom vissa restauranger vill kunna kombinera den med mat.

Läs också: Från kloak till flaska

– Det är en självklarhet att vi ska servera lokalt öl som vi har planerat och ska brygga tillsammans med andra restauranger. Idén med gemensamt öl är fantastisk. Det är kul att lära känna andra i branschen och lärorikt att se var och hur man brygger ölen som vi säljer, säger Simon Gunnarsson från Kokpunkten, ett så kallat actionbad på åtta våningar som huserar i Västerås gamla ångkraftverk, till tidningen.

Nästa steg i det stora ölsamarbetet är lagd till 7 maj, då bryggdagen är planerad – tappning beräknas sedan till månadsskiftet maj/juni


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Wallmans Group tappar vd

Bartenderduo bygger meny enligt klassiskt spel

Vd-skifte på Martin & Servera

Martin & Serveras vd och koncernchef lämnar i mars nästa år.

Kalvracks och chartreuse i Bocuse d’Or

Nu skapas rätterna som blir hyllningar till Paul Bocuse och Joël Robuchon.

Så ska Avenyfamiljen bli mer klimatsmarta

När O´Learys själva får välja

Här är de åtta franchisetagarna som hyllas av restaurangkedjan internt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny vd för Lindvalls Chark

Fjärde generationen tar över.

Arkiv

Fika hos Gina Tricot

Hälsokaféet Flik är ett samarbete mellan modekedjan och Juiceverket.

Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Tyska bron vill bygga restaurangbrygga

Nu återinvigs klassisk saluhall

Nyöppnar efter omfattande renovering med flera restauranger och handel.

Från Sabis till Clarion Hotel Sign

Myllymäkis meny tonsatt av Gessle

Nu introducerar Finnair ett musiksamarbete mellan kocken och artisten för att skapa optimal matupplevelse ombord.

Lanserar svensk ekologisk sriracha

Här öppnar Harrys

Prisas ånyo för hållbarhet och envetet fokus på matsvinn

I veckan utsågs han av Vi Konsumenter till Årets Hållbarhetskock.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Det här är årets bästa charkuterier

Slowfood på ny nivå

En bransch i uppgång

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167