Carlsbergs omsättning föll märkbart

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Totala omsättningen ner med mer än en halv miljard danska kronor efter lägre volymer på flera håll i Europa.

Carlsbergs omsättning föll märkbart i årets första kvartal, där både en stark dansk krona och lägre försäljning i Östeuropa gav problem.

Den totala omsättningen gick ner med mer än en halv miljard danska kronor till 12,7 miljarder danska kronor, motsvarande en nedgång på 5 procent jämfört med samma period 2017.

Förutom förändrade valutakurser, som Carlsberg beräknar påverka resultatet negativt med 550 miljoner kronor, går det sämre i affärsområdet Östeuropa. Här sjönk omsättningen med 14 procent till 2 miljarder danska kronor. Enligt Carlsberg ser man dock att alla marknader i området ökar i volym utom i Ryssland, där man påpekar en generell nedgång på ölmarknaden.

Läs också: Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Samtidigt minskade volymerna även i Västeuropa – här föll omsättningen med omkring 600 miljoner till 7,1 miljarder danska kronor.

Läs också: Carlsberg lägger världspremiär i Sverige

"Volymminskningen i regionen orsakades huvudsakligen av förlorade marknadsandelar i Storbritannien för Carlsbergs brands, och lägre volymer i Polen på grund av genomförda prishöjningar", skriver Carlsberg i rapporten.

Positiva tecken syntes i Asien, där festivalsäsonger i Kina och Vietnam hjälpte till en ökning. Dessutom ökade även den totala försäljningen av specialöl och alkoholfria drycker markant.
Mer om:Carlsberg


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Beslut tagna kring produktionskök i Uppsala

Utökat restaurangutbud när Torp byggs om för 700 miljoner

Kafékedja till Vetlanda

Yngsta franchisetagaren i kedjans historia öppnar kafé i det nybyggda kvarteret Spinnaren.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Nyhetsbrev

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Arkiv

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154